خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

بررسی پرونده 9 هزار و 481 نفر مصدوم مدعی نزاع طی هشت ماهه امسال در لرستان

asdasd
کد خبر : ۴۴۰۰۰۸

مدیرکل ‌پزشکی قانونی استان لرستان گفت: طی هشت ماهه امسال تعداد 9 هزار و 481 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به اداره کل پزشکی قانونی استان لرستان مراجعه و پرونده آنان بررسی شده است.

به گزارش ایلنا، مطمئنا برای هر کدام از ما پیش آمده است که وقتی پایمان را در خیابان، مراکز خرید، سازمان ها یا ادارات، هنگام رانندگی، پارک ها یا هر مکان عمومی دیگر بگذاریم شاهد فریاد، کتک کاری، انواع پرخاشگری‌های کلامی و غیرکلامی، درگیری های لفظی و صحنه های ناخوشایندی از انواع خشونت باشیم.

ضرب و شتم نوعی از خشونت است و رفتارهای خشونت آمیز و نزاع معمولا از سوی افرادی بروز می کند که مهارتهای کنترل خشم، توانایی حل مسئله در روابط فردی، اجتماعی و خانوادگی، شیوه‌های صحیح کنترل هیجان و استرس، توانایی برقراری ارتباط بین فردی و حتی گروهی را ندارند.

حجم مراجعین به مراکز پزشکی قانونی و تعدد پرونده های نزاع و درگیری دلایل مختلفی مانند کاهش آستانه تحمل افراد، بروز مشکلات در روابط اجتماعی و درگیری های خانوادگی دارد.

دکتر حمید رضا نظیفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خرم آباد با بیان اینکه آمار معاینات انجام  شده در هشت ماهه سال 1395  نشان می دهد که تعداد 9 هزار و 481 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان لرستان مراجعه کردند، اظهار داشت: از تعداد کل مراجعین مدعی نزاع طی هشت ماهه نخست امسال به لحاظ تفکیک جنسیتی 2 هزار و 198 زن و هفت هزار و 283 مرد بوده اند.

وی افزود: از این میزان پرونده مدعی نزاع پس از بررسی مشخص شد تعداد 241 نفر دارای الگوی ضایعات ایجاد شده با رضایت شخصی (خود زنی) بوده است.

دکتر حمید رضا نظیفی تصریح کرد: در بین اشخاصی که الگوی ضایعات ایجاد شده با رضایت شخصی مشاهده شده بود (اقدام به خود زنی نموده بودند) به لحاظ تفکیک جنسیتی 10 زن و 231 مرد را شامل می شود.

مدیر کل پزشکی قانونی استان لرستان اضافه کرد: تمامی موارد ذکر شده به مراجع محترم قضایی استان لرستان گزارش شد.

 به گزارش ایلنا، پرونده‌های مربوط به صدامت ناشی از نزاع نیازمند کارشناسیهای تخصصی پزشکی قانونی است و در واقع  آمار زد و خوردهای اعلام شده به دلیل صدمات ناشی از نزاع و درگیری به پزشکی قانونی می‌تواند زنگ خطری برای جامعه باشد.

بسیاری از کارشناسان این آمارها را نگران کننده و هشدار دهنده می دانند و می گویند آمارهای اعلام شده توسط سازمان ها و مراکز مسئول در خصوص خشونت و نزاع تنها مواردی را شامل می شوند که بطور رسمی ثبت و قربانیان برای شکایت مراجعه می کنند.

اما بسیاری از قربانیان نزاع و خشونت های فیزیکی در جامعه ما، موارد را اعلام نمی کنند و بنابراین آمارهای واقعی بسیار بیشتر و شاید چندین برابر موارد اعلام شده است.

اما کارشناسان کاهش شادی و نشاط اجتماعی را مهم ترین عامل افزایش رفتارهای خشونت آمیز در جامعه ایران می دانند و بر این باور هستند شادی جمعی یک کنش احساسی بوده که طی آن فضای جامعه تلطیف شده و مردم بدور از هر رفتار خشونت آمیزی، احساس خوشحالی، همبستگی و همدلی می کنند.

بنابراین لازم است مسئولان با تعریف چهارچوب ها و مدل هایی برای شادی های جمعی، ضمن پیشگیری از رفتارهای نابهنجار، فضای جامعه را به سمت آرامش و برخورداری از یک حس خوب پیش ببرند.

***خشونت امری ذاتی است اما کنترل آن مهارت محسوب می شود

خشونت یعنی استفاده از زور فیزیکی و یا غیرفیزیکی به منظور قرار دادن دیگران در وضعیتی بر خلاف خواستشان است و اگر چه زندگی انسان از همان دوران طبیعی تا به امروز که در اوج پبشرفت ها و تکنولوژی ها قرار دارد، هیچ گاه خالی از خشونت نبوده به نوعی خشونت با بافت جامعه و در ذات انسان ها درهم تنیده است اما هر گاه که این خشونت و نزاع از حالت طبیعی خود خارج شود نظم و امنیت اجتماعی را تهدید می کند و باید راهکارهای پیشگیرانه و تنبهی جدی اعمال شود تا کنترل جامعه از دست خارج نشود.

اگر چه خشونت می تواند ریشه و عوامل متعدی فردی، خانوادگی و اجتماعی داشته باشد اما رفتارهای خشونت آمیز و نزاع معمولا از سوی افرادی بروز می کندکه مهارتهای کنترل خشم، توانایی حل مسئله در روابط فردی، اجتماعی و خانوادگی، شیوه های صحیح کنترل هیجان و استرس، توانایی برقراری ارتباط بین فردی و حتی گروهی را ندارند. بطور کلی برای زندگی کردن باید با یک سری مهارت ها آشنا بود و خشونت گران کسانی هستند که مهارت های زندگی را یاد نگرفته اند و نمی توانند رفتار خود را در موقعیت های مختلف کنترل و مدیریت کنند.

خشونت انواع مختلف روحی، روانی، فیزیکی و جنسی دارد و آمارهایی که از نزاع اعلام می شود تنها موارد خشونت های فیزیکی را اعلام می کند اما بسیاری از انواع خشونت های بخصوص خشونت های خانوادگی در مراجع قانونی ثبت نمی شود.

اما بطور کلی خشونت و نزاع سومین عامل پرونده های قضایی در ایران به شمار می رود و بسیاری از افراد در جامعه ما نمی تواند خشم خود را کنترل کنند یعنی در موقعیت های مختلف ابتدا خشمگین شده و پرخاشگری می کنند بعد به دنبال راه حل برای رفع موضوع می گردند. مثلا وقتی تصادفی اتفاق می افتد طرفین در برخورد اول به یکدیگر پرخاشگری و نزاع می کنند بعد منتظر می شوند پلیس در صحنه حاضر شود.

 *** ایجاد فضاهای شاد عمومی در چارچوب قوانین و مقررات در کاهش خشونت نقشی مثبت دارد

عدم شادی های گروهی و جمعی را می توان یکی از مهم ترین و اصلی ترین عامل افزایش آمار خشونت و نزاع در جامعه ایران دانست، زیرا متاسفانه در جامعه ما امکان شادی های گروهی و جمعی وجود ندارد و شادی های گروهی در خلوت و خفا به شکل غیرقانونی نظیر پارتی های مختلط انجام می گیرد.

بنابراین باید سیاست های جدی برای ایجاد فضاهای شاد عمومی در چارچوب قوانین و مقررات فراهم شود تا نوجوانان و جوانان برای کسب شادی قوانین را زیرپا نگذارند و دنبال شادی های آنی نظیر پارتی های مختلط، گرایش به مواد مخدر صنعتی و انواع مشروبات الکلی نباشند.

متاسفانه برخی مسئولان به پدیده نشاط اجتماعی با عینک سیاسی و امنیتی نگاه می کنند و با انجام برخی فعالیت ها مانند جلوگیری از برگزاری جشن های گروهی و لغو مجوز برگزاری کنسرت ها، شادی جمعی را محدود کرده است در نتیجه خشونت، نزاع و افسردگی به جامعه تزریق شده است.

هر چند که خشونت زدایی کامل در هر جامعه ای آرمانی و دست نیافتنی است اما با اتخاذ تدابیری نظیر گسترش فضاهای سبز در سطح شهرها، ایجادخانه های فرهنگ و مراکز حرفه آموزی در حاشیه ی کلانشهرها، اعتماد سازی نسبت به نهادهای مختلف ، بالابردن سطح تحصیلات،به روز کردن شیوه های تربیت فرزند وآموزش مهارتهای زندگی، گسترش برنامه های فرهنگی و اطلاع رسانی، تقویت اخلاق،کرامت انسانی، سعه صدر ،گذشت و فداکاری، ایجاد نشاط اجتماعی و اختصاص مکان هایی برای تخلیه هیجانات درونی می توان آمار خشونت و نزاع را در جامعه کاهش داد.

گزارش از سجاد آریان پور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز