خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم‌شیرازی تاکید کرد:

استفاده بهینه از تمام امکانات فیلم و سینما/ ساخت مجموعه حضرت‌ موسی(ع) باید با رعایت ظرافت‌های خاصی ساخته شود

ساخت مجموعه حضرت‌ موسی(ع) باید با رعایت ظرافت‌های خاصی ساخته شود.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار عوامل مجموعه حضرت‌موسی(ع) با تأکید بر استفاده بهینه از تمام امکانات فیلم و سینما، اظهار داشت: نباید در استفاده از امکانات بصری و فیلم و سینما، هیچ‌گونه محدودیتی قائل شویم و از تمام ظرفیت‌های موجود در این عرصه به سبب تأثیرگذاری آن باید استفاده شود.

وی ابراز داشت: زندگی حضرت‌موسی(ع) جنبه‌های گوناگون و هر بخشی از آن پیام خاصی دارد که پرداختن به آنها ضروری است؛ این سرمایه خوبی برای ماست تا پیام‌های خود را به مردم در سایه داستان‌های انبیاء و قرآن، رسانده و بتوانیم اهداف فرهنگی و اجتماعی خود را پیاده کنیم.

این مرجع تقلید به حساسیت‌های ساخت مجموعه حضرت موسی(ع) اشاره کرد و گفت: این مجموعه باید با رعایت ظرافت‌های خاصی ساخته شود تا کسی نتواند از آن برداشت یهودستیزی داشته باشد زیرا در قرآن نیز آمده که قوم حضرت‌موسی(ع) شامل گروه‌های مختلفی می‌شوند و عمده یهود با مسلمانان در زندگی سالم هستند؛ البته مانعی از آن نیست تا به فرق بین یهودیان و صهیونیست‌ها پرداخته شود.

وی با بیان اینکه باید در این مجموعه از کارهایی که رنگ افسانه به آن می‌دهند پرهیز شده و تاریخ ارائه شود، گفت: این کار فقط در این سریال نیست بلکه در امور دیگر نیز باید بین تاریخ و افسانه فرق قائل شد؛ به همین سبب اکنون در حال نگارش مجموعه‌ای به عنوان تلخیص بحارالانوار هستیم تا برخی از این‌گونه مسائل که مانع عقلی نداشته اما به واقعیت کمتر نزدیک است را مشخص کنیم.

 مکارم‌شیرازی به برخی مسائل اعتقادی که در زندگی حضرت‌موسی(ع) وجود داشته اشاره و بیان داشت: مسائلی همچون معاد در زندگی حضرت‌موسی وجود داشته و کنار آن نیز مسائل اخلاقی هست که بهتر است به آنها هم پرداخته شود.

وی به فرق میان داستان حضرت‌یوسف(ع) و حضرت‌موسی(ع) در قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: مشکلات داستان حضرت‌موسی(ع) شاید بیشتر باشد؛ زیرا داستان حضرت‌یوسف(ع) احسن‌القصص بوده و با توکل بر خدا این کار انجام می‌شود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به فعالیت‌های خوب مرحوم فرج‌الله سلحشور، ابراز داشت: زمان حیات مرحوم سلحشور قرار بود مجموعه‌ای از زندگی علامه‌مجلسی(ره) ساخته شود که با فوت ایشان متوقف شد و کارهای خوبی نیز در این زمینه انجام شده بود.

وی با تفقد از فرزند مرحوم سلحشور تصریح کرد: بنده بسیار کم تلویزیون می‌بینم چون وقتم کم است اما فیلم حضرت‌یوسف(ع) را دو یا سه بار دیدم و این کار بسیار خوبی بود که توفیق آن نصیب آقای سلحشور شده بود.

کارگردان مجموعه تلویزیونی حضرت‌موسی(ع) نیز در این دیدار  با تسلیت شهادت امام حسن عسگری(ع) و تبریک آغاز امامت امام زمان(عج) اظهار داشت: مرحوم سلحشور با اشک چشم و زحمات شبانه، فیلم‌نامه سریال حضرت‌موسی را نوشتند و زحمات بسیار برای آن کشیدند.

جمال شورجه افزود: تکمیل میراث آن مرحوم به بنده محول شد و بیش از ۲۰ نفر از افراد مختلف از نزدیک درگیر فیلم‌نامه این سریال بوده‌اند. بازنویسی این سریال به دست منصور براهیمی در حال انجام است و برای سرعت بخشیدن به ریتم کار، مقداری کوتاه شد و البته تلاش ما بر این است که کاملا براساس آیات قرآن باشد.

کارگردان سریال حضرت‌موسی(ع) تصریح کرد: این پروژه آماده به تولید است و بخشی از پیش تولید نیز آغاز شده است. در این مرحله نیازمند رهنمودها و راهنمایی‌های مراجع عظام تقلید و علمای حوزه و سایر متخصصان این حوزه هستیم و به همین دلیل خدمت شما رسیدیم.

وی با اشاره به مراحل پیش تولید سریال اظهار داشت: در این مرحله، تمام سریال در حال برنامه‌ریزی و طراحی جزئیات روی کاغذ است و حتی بخش‌های مهمی از آن مانند عبور حضرت‌موسی(ع) و بنی‌اسرائیل از دریا به صورت انیمیشن ابتدا ساخته می‌شود تا مراحل تولید به طور کامل قابلیت اعمال مدیریت لازم را داشته باشند و با حداقل تغییرات مشخص شوند.

شورجه به کارهای انجام شده درباره این پیامبر الهی در خارج از ایران اشاره کرد و گفت: درباره این پیامبر عظیم‌الشأن کارهای مختلفی ساخته شده که نگاه توحیدی در آنها دیده نمی‌شود و حتی اخیرا در برزیل سریالی طولانی و البته با اغلاط فاحش ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: این سریال را به روح مرحوم سلحشور تقدیم می‌کنیم که زحمات اصلی این سریال را کشیدند و نیازمند دعای خیر حضرتعالی برای ادامه موفق این کار هستیم.

کد خبر : ۴۳۶۰۶۳