خبرگزاری کار ایران

مسعود میرکاظمی:

دم از اعتدال می‌زنند اما «عالیجناب سرخپوش» را سرلیست و لیدر کرده‌اند

مسعود میرکاظمی گفت: یک روز از «عالیجناب سرخپوش» صحبت می‌کردند که قتل‌های زنجیره‌ای را راه انداخته بود اما امروز او را سرلیست و لیدر می‌کنند و از او دستور می‌گیرند؛ این اعتدال است یا افراط و تفریط؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست دانشجوی انقلابی، رسالت‌ها و چالش‌های پیش‌رو با حضور مسعود کاظمی در پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار شد.

مسعود میرکاظمی (وزیر اسبق نفت و بازرگانی) که در موضوع «نقش دولت در تهدیدها و فرصت‌های اقتصادی» صحبت می‌کرد، با اشاره به سالگرد روز دانشجو گفت: ایران در دوره انقلاب و پس از آن دوره سختی را سپری می‌کرد به طوری که هر روز یک توطئه علیه جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتاد. منافقان ازسوی فرانسه و آمریکا و عربستان حمایت می‌شدند و جنایات زیادی را علیه ایران انجام می‌دادند. ما ۱۸ هزار شهید ترور داریم چطور می‌توانیم کسی که این جنایات را کرده بپذیریم و از خطایش بگذریم.

میرکاظمی با بیان اینکه نمی‌توانیم حس کنیم یک روباه و گرگ تبدیل به بره شده چراکه همه شیطنت‌ها را علیه ایران؛ آمریکا انجام می‌داد، گفت: در آخرین حربه آمریکا وقتی دید در حوزه سخت‌افزاری نمی‌تواند با ایران مقابله کند از حوزه نرم‌افزاری وارد شد و قبل از هر چیز تحریم را به شکل‌های مختلف انجام داد.

وزیر اسبق نفت و بازرگانی ادامه داد: این تحریم‌ها در دوره دفاع مقدس هم وجود داشت به طوری که حتی یک پیچ هم نمی‌توانستیم بخریم البته آن موقع هم تحریم‌ها را دور می‌زدیم اما هرچه جلوتر رفتیم تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم هوشمندتر شد به طوری که اوج فشار تحریم در دوره ریاست جمهوری اوباما اتفاق افتاد که شامل سیستم‌های مالی، بیمه و حمل و نقل می‌شد.

او با بیان اینکه همه می‌دانند تحریم‌ها بی‌اثر بوده و کشور را فلج نمی‌کند،‌ گفت: باید بپرسیم چطور شد که بحث برجام پیش آمد؟ چطور شد که دقیقا همان زمانی که آمریکا اعلام کرد دیگر راهبرد سخت علیه ایران کاربرد ندارد و باید راهبرد نفوذ را به کار ببریم؛ ما به سمت برجام رفتیم؟

میرکاظمی ادامه داد: دشمن مرتب در حال کار است و برای افراد؛ سیستم و چگونگی برخورد با ایران برنامه دارد اینکه ما تصور کنیم آمریکا خوی درندگی‌اش را کنار گذاشته در واقع یک نگرش ساده‌لوحانه است.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: اگر ما امروز بخواهیم پیشرفتی اساسی در کشور داشته باشیم باید واقعیت‌ها را ببینیم و خط امام را خوب بشناسیم اما بعضی‌ می‌خواهند این واقعیات را تحریف کنند و این بزرگترین ظلم علیه ا یران است چون ما از حمله نظامی نمی‌ترسیم بلکه خطر همین است که می‌خواهند اراده جوان ما را متزلزل کنند و بگویند اگر ما هر گرفتاری داریم به خاطر دعوا با آمریکاست.

وزیر اسبق نفت و بازرگانی با بیان اینکه ما ظرفیت‌های خیلی خوبی در کشور داریم و برای همین آمریکا و اروپا همیشه نسبت به ایران نظر داشته‌اند،‌ گفت: آمریکا تاریخ ۲۵۰۰ ساله و فرهنگ افتخار به شهادت را که در ایران وجود دارد؛ می‌داند و می‌گوید برای نفوذ به ایران باید به اراده‌ها نفوذ و در آن تزلزل ایجاد کرد. متاسفانه عده‌ای هم در کشورمان دارند پازل آنها را تکمیل کرده و در زمین دشمن بازی می‌کنند.

میرکاظمی ادامه داد: عده‌‌ای دارند این تفکر را جا می‌اندازند که هر مشکلی بخواهد در ایران حل شود راه‌حلش ارتباط با آمریکاست و وقتی این تزلزل در ذهن جوان ایرانی ایجاد شود؛ راه ورود بیگانگان به کشور باز شده است و مردم فکر می‌کنند سرنوشت‌شان در گرو سفارات انگلیس و آمریکاست همان‌طور که قبلا هم این تفکر وجود داشته است.

او با بیان اینکه بیش از هزار کتاب چاپ شده که به وضوح می‌گوید اقتصاد غرب در حال متلاشی شدن است، گفت: واقعیت این است که نظام سرمایه‌داری دیگر پاسخگو نیست. میزان بدهی‌های کشوری مثل آمریکا بسیار بالا رفته است. فکر می‌کنید این کشور اقتصاد خود را چگونه حفظ کرده است؟ مشخصا با زد و بند سیاسی و افراد زبون و ذلیلی که در منطقه حاکم کرده است.

میرکاظمی ادامه داد: حالا چنین کشوری چگونه می‌خواهد برای ما الگو شود؟ عده‌ای در ایران می‌آیند زهری را به عنوان دارو به جوانان ما پیشنهاد می‌دهند اما این جهل است و این افراد مدیریت می‌شوند که هرچه آمریکا می‌خواهد طوطی‌وار بگویند. آیا ما باید از اینها خط بگیریم؟

او با بیان اینکه دولت یازدهم آدرس غلطی برای اقتصاد کشور داده است، گفت: شاخص‌های اقتصادی در طول سه دهه اخیر دچار نوسان بوده است. اقتصاد ما گاهی خوب و گاهی بد بوده و این ربطی به اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن دولت و تحریم‌ها ندارد بلکه یک مشکل ساختاری در اقتصاد ما وجود دارد که نیازمند تحول است.

میرکاظمی ادامه داد: اینکه می‌گویند همه چیز ناشی از تحریم است؛ دروغ است. خیانتی بزرگتر از  این وجود ندارد که مسائل اقتصادی را برای رسیدن به صندلی ریاست وارونه جلوه دهیم. اینکه بگوییم همه مشکل‌ها به تحریم‌ها بستگی دارد آدرس غلط اقتصادی دادیم.

او خاطرنشان کرد: اینکه دولت در زمان انتخابات به دولت قبل هجمه وارد می‌کند که مشکلات اقتصادی ناشی از سوءمدیریت بوده اما بعد بلافاصله وقتی خودشان سر کار می‌آیند حتی آب خوردن را به تحریم گره می‌زنند؛ نشان می‌دهد تا چه حد حزبی و غیرواقعی حرکت کرده‌اند. اگر امروز شاخص‌های اقتصادی را نگاه کنیم متوجه می‌شویم دولت یازدهم آنچه را به دولت قبلی نسبت می‌داد خودش به مراتب بدترش را انجام می‌دهد.

وزیر اسبق نفت و بازرگانی با بیان اینکه امروز دیگر زمانه سخنرانی در زمینه اقتصاد گذشته و باید با اعداد و ارقام صحبت کرد به بیان اطلاعات آماری دولت یازدهم درزمینه میزان نقدینگی، تورم، رشد اقتصادی، هزینه‌های جاری و دیگر شاخص‌های اقتصادی پرداخت.

میرکاظمی ادامه داد: رئیس‌جمهور به خلاف مرتب تکرار می‌کند که ما نفت را ۲۵ دلار می‌فروشیم درحالی که دولت قبل ۱۴۰ دلار می‌فروخت؛ اما براساس اطلاعات تفریغ بودجه، متوسط قیمت فروش نفت دولت قبل ۷۹ دلار و دولت فعلی ۶۸ دلار است. این نوع صحبت کردن سیاسی‌بازی با اقتصاد و فرار از مسئولیت است.

او با بیان اینکه این دولت منابع در اختیار داشته و اینکه خودش را به فلجی بزند و بگوید نمی‌شود کاری کرد قابل قبول نیست. می‌گویند یارانه‌ها مصیبت است اما مصیبت اصلی گستاخی آمریکاست. وزیر امور خارجه با یک تذکر مجلس ویلچر نشین می‌شود چرا الان با بدعهدی که آمریکا انجام داده ویلچرنشین می‌شود.

وزیر اسبق نفت و بازرگانی تاکید کرد: یکی از مصیبت‌های اقتصادی که فعالان ما را زمین‌گیر کرده انتظار بیجا از برجام است همه فعالان اقتصادی منتظرند اتفاقی بیفتد و دلار هزار تومان شود و این موضوع رکود و بیکاری را تعمیق بخشیده در واقع یکی از مشکلات برجام به غیر از تحقیر و ذلیل کردن ایران، چهار سال انتظار فعالان اقتصادی که بیشترین ضربه را به اقتصاد ما وارد کردند.

میرکاظمی با بیان اینکه اگر بخواهیم مشکلات حل شود و موفق شویم باید روند سه و سال و نیمه دولت قطع شود چراکه این تیم کارآمد نیست، گفت: ماه عسل شش ماه بود که تمام شد و الان دولت به مردم پاسخ دهد. در واقع آنچه دولت وعده می‌دهد باغ گلابی است. اما باغ گلابی را این شاخص‌های اقتصادی نشان نمی‌دهد.

او خاطرنشان کرد: دولت یازدهم حرف از اعتدال می‌زنند اما هرچه نیروی توانمند حزب اللهی وجود داشت را از دستگاه‌ها کنار گذاشتند.

میرکاظمی ادامه داد: یک روز از «عالیجناب سرخپوش» صحبت می‌کردند که قتل‌های زنجیره‌ای را راه انداخته بود اما امروز او را سرلیست و لیدر می‌کنند و از او دستور می‌گیرند؛ این اعتدال است یا افراط و تفریط؟

او تصریح کرد: اینکه یک روز با افتخار لانه جاسوسی را تسخیر می‌کنند و روز بعدش می‌گویند پشیمانیم؛ افراط و تفریط است و افراط و تفریط سیاسی به جامعه آسیب می‌زند.

میرکاظمی با بیان اینکه امروز برجام شبیه لباس پادشاه شده است، گفت: شرایط را به گونه‌ای پیش بردند که اگر کسی برجام را نقد کند می‌گویند ضدانقلاب است ما انتظار داریم دولت با این بدعهدی آمریکا امروز عذرخواهی کند و بگذارد بازار و اقتصاد به سرکارش برگردد.

کد خبر : ۴۳۵۳۹۷