خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی:

صادرات فراورده به بخش خصوصی واگذار می شود

ریاحی درباره چشم انداز سرمایه گذاری در صنعت سی ان جی اظهار داشت: گازرسانی به 2.5 میلیون خانواده روستایی اجرای خط لوله صادراتی به عراق، صادرات سی ان جی به خارج از کشور، برندسازی جامع و ایجاد صندوق حمایت از صنعت سی ان جی از جمله این اهداف آینده این صنعت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، منصور ریاحی مدیرعامل شرکت پخش شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در همایش بین‌المللی س‌ان‌جی و سوخت‌های جایگزین که با موضوع نقشه راه بخش خصوصی در صنعت سی‌ان‌جی سخن می گفت، اظهار داشت: بخش خصوصی درکشور ما به صورت کامل رشد نکرده و یکی از دلایل عدم موفقیت ما نیز به دلیل همین توسعه‌نیافتگی بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه ما جزو اقتصادهای بزرگ دنیا هستیم اما 80 درصد اقتصاد در دست بخش دولتی قرار دارد تصریح کرد: در حال حاضر زمان تصدی دولت بر اقتصاد تمام شده و باید از این فضا خارج شویم چرا که هرقدر ادامه یابد رانت‌خواری نیز تداوم پیدا می کند.

وی با اشاره به دستورات وزیر نفت مبنی بر واگذاری، عرضه، توزیع و حتی فرآیند صادرات فرآورده‌های نفتی به بخش خصوصی واجد شرایط گفت: بر اساس این استراتژی دولت صرفاً نقش نظارتی و حاکمیتی دارد و پس از انتقال فرآورده های نفتی و ذخیره سازی آن در انبارهای نفت، فرآیند صادرات فرآورده های مختلف نفتی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

ریاحی با بیان اینکه باید حداکثر نقش به بخش خصوصی و بازار داده شود تا بتوانیم نقش رگلاتوری را در دولت عملیاتی کنیم، تصریح کرد: اینکه چرا بخش خصوصی در کشور ما 20 درصد نقش دارد به دلیل فضای استراتژیک دولت هاست زیرا جاهایی که نباید سرمایه‌گذاری کند ورود پیدا می کند و همچنین فضا را برای بخش خصوصی فراهم نمی کند.

وی با بیان اینکه باید دولت نقش نظارتی داشته باشد و تصدی‌گری را کاهش دهد به وضعیت سی ان جی در کشور اشاره و اظهارداشت: در حال حاضر صنعت سی ان جی در کشور ما دوره بلوغ رو به افول را می گذراند و تهدیداتی را با خود مواجه می‌بیند که از جمله آنها تولید کالای جایگزین است. به طوری که ال پی جی تهدیدی برای صنعت سی ان جی است همچنین نیروهای تازه وارد نیز تهدیدی دیگر برای این صنعت به شمار می‌رود.

ریاحی ادامه داد: افزایش قدرت چانه زنی خریداران که رقابت را کم می‌کند نیز از جمله تهدیدات این صنعت است. همچنین افزایش تعداد عرضه‌کنندگان و افزایش رقابت از جمله مسائلی است که این صنعت را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در اوج بلوغ صنعت سی ان جی باید استراتژی‌ای اتخاذ شود، بیان داشت: باید بازاریابی جدید و مهندسی مجدد داشته باشیم تا زنجیره سی ان جی که سرمایه گذاری عظیمی در آن ایجاد شده وپتانسیل بالایی دارد به رشد خود ادامه دهد.

وی تاکید کرد: باید فرصتی ایجاد کنیم که بخش خصوصی نقش بیشتری داشته باشد و همچنین باید نسبت به اتحاد استراتژیک و تشکیل شرکت‌های کنسرسیوم اقدام کنیم.

ریاحی درباره چشم انداز سرمایه گذاری در صنعت سی ان جی اظهار داشت: گازرسانی به 2.5 میلیون خانواده روستایی گازرسانی به سیستان و بلوچستان، توسعه سی ان جی در حمل و نقل ریلی و اتوبوس، اجرای خط لوله صادراتی به عراق، صادرات سی ان جی به خارج از کشور، انتقال فناوری، برندسازی جامع و ایجاد صندوق حمایت از صنعت سی ان جی از جمله این اهداف آینده این صنعت است.

 

کد خبر : ۴۳۵۳۷۶