خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری در پاسخ به سوال دهقان:

تنها ۵درصد از کالاهای قاچاق شناسایی می شوند

وزیردادگستری با بیان اینکه ۵ درصد کالاهای قاچاق شناسایی می شوند گفت: با این میزان کشفیات نمی‌توان با قاچاق کالا و ارز مبارزه کرد.

به گزارش ایلنا، "مصطفی پورمحمدی" در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی درخصوص سوال "محمد دهقان" در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت:هرچقدر که از بحث قاچاق کالا صحبت شود کم بوده و اهمیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز سبب می شود که همه دستگاه ها به آن بپردازند و مشارکت در این زمینه باید به صورت جدی پیگیری شود.

وزیردادگستری با بیان اینکه به اندازه مسئولیت و سهم خود برای رفع این بلای خانمان سوز از کشور تلاش می کنم افزود: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در دی ماه سال ۹۳ به تصویب مجلس رسید،قانون جامع وخوب است هرچند اشکالاتی به این قانون وارد است،اما بررسی های سنگینی برای تصویب این قانون صورت گرفته و این قانون راه مبارزه را مشخص کرده است.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری ها و بسترسازی ها در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خوبی صورت گرفته است،ادامه داد:برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز می توان به این قانون متکی بود،هر چند چنین پدیده گسترده و مهمی نیاز به اقدامات عملی فراوانی دارد.

پورمحمدی با اشاره به آمار قاچاق کالا و ارز درکشور طی سال های مختلف یادآور شد:براساس آمارهای میزان قاچاق در سال ۸۴، ۶ میلیارد دلار بوده و در سال ۹۲ با شروع کار دولت یازدهم این عدد بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار شده است؛هرچند که در این آمار و ارقام اشکالات و نقدهایی وارد است،اما موسسات کارشناسی باید درخصوص میزان قاچاق آمارهای دقیقی ارائه کند که آیا این ارقام ارائه شده صحیح بوده است یا خیر.

وی با بیان اینکه با اتکار به قانون مبارزه با قاچاق کالا  ارز و پیگیری مجلس و دولت طی سه سال گذشته این رقم در ابتدای سال ۹۵ به ۱۵.۲ میلیارد دلار رسیده است افزود: آمار قاچاق حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و روند مبارزه با قاچاق به صورت جدی پیگیری می شود.

پورمحمدی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر بخش مهمی از پرونده ها به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است گفت: در حال حاضربا افزایش ۵۴۰ درصدی پرونده های تعزیراتی مواجه هستیم که بخش مهمی از این پرونده ها بالای ۱۰۰ میلیون تومان است تا پیش از این نزدیک به ۸۶ درصد پرونده ها زیر یک میلیون تومان بوده است.

وزیردادگستری با بیان اینکه براساس آخرین گزارش حجم پرونده های بالای ۱۰۰ میلیون تومان ۴ درصد پرونده ها را تشکیل می دهد،ادامه داد:نیروی انتظامی،گمرک، وزارت اطلاعات به خوبی موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز را دنبال می کند و متاسفانه اشتغال، نظام اقتصادی کشور، بازارکسب و کار تحت تاثیر قاچاق کالا و ارز تحت فشار قرار گرفته است که پدیده قاچاق سبب ناامنی مرزها و به هم ریختگی نظام اقتصادی کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسائل مختلفی را  مطرح کرده است،اظهار  داشت:نظام حمل و نقل،واردات و صادرات،انبارداری و گردش آمار در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید ساماندهی شود.

مجلس می تواند نظارت بهتری بر روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته باشد

پورمحمدی با بیان اینکه تمامی آیین نامه ها درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شده است افزود:مجلس می تواند نظارت بهتری بر روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته باشد،همچنین سامانه های ردیابی کالاهای قاچاق باید فعال شود و کد رهگیری کالاها باید عملیاتی شود کنترل بر جاده ها باید بیشتر شود تا مشخص شود چه میزان کالای قاچاق از جاده ها عبور می کند، همچنین انبارها کنترل شود که آیا کالای قاچاقی به آن وارد شده یا خیر.

وی با اشاره به اینکه پرونده های رسیده به ما در حال حاضر در حالت خوشبینانه حدود ۵ درصد است ادامه داد: با ۵ درصد کشف و شناسایی کالاهای قاچاق نمی توان با قاچاق کالا و ارز مبارزه کرد بنده از این سوال و پیگیری مجلس استقبال می کنم و از مسئله قاچاق به هیچ وجه نمی توان کوتاه آمد.

اقدامات برجسته و عمده ای درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته است

پورمحمدی با بیان اینکه اقدامات برجسته و عمده ای درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته است،تصریح کرد:عوارض گمرکی در ابتدای کار دولت یازدهم ۷ هزار بوده که امسال به ۱۴ هزار رسیده است.گمرک در طول سه سال گذشته کشفیات خود را افزایش داده است و واردات و صادرات کنترل بیشتری شده است.

وزیردادگستری تصریح کرد:امیدوارم پایان امسال حجم کالای قاچاق حدود ۱۰ میلیارد برسد که این رقم برای همه ناراحت کننده است و این حجم کالا به معنای بیکاری و واردات کالای نامرغوب است

پورمحمدی ادامه داد: آقای دهقان در صحبت های خود نیز به این موضوع اشاره داشتند که وزیردادگستری مسئول نیست،اما به جهت اطلاع داشتن از مسائل توضیح دهم البته ما تاوان داشتن اطلاعات زیاد را می دانیم، باید توجه داشته عمده آیین نامه ها اجرایی شده البته آیین نامه ها باید تصویب و ابلاغ شود تا شرایط برای اجرایی شدن فراهم شود در هر صورت اگر پرونده ای ارجاع شود ما قاطعانه با موضوع برخورد می کنیم.

وی خطاب به دهقان گفت: نفرمایید که وزارت دادگستری در سه سال گذشته برای مقابله با قاچاق چه کار کرده است،این مسئله ۸۰ الی ۹۰ سال در کشور وجود دارد و نمی توان در سه سال کل موضوع را حل کرد البته مجلس شورای اسلامی کارهای خوبی را برای مقابله با قاچاق انجام داده و ضوابط و ساختارها را تعیین کرده است.

پورمحمدی بااشاره به ضرورت توجه به بحث های کارشناسی،ادامه داد:از اینکه دستگاه های مختلف ذیربط با مقابله با قاچاق زحمت می کشند،خوشحال هستیم و باید حمایت های لازم را انجام دهیم البته تذکرهای لازم ارائه خواهد شد.

وی افزود:اینکه گفته می شود ۸۰ درصد قاچاق از مبادی رسمی انجام می شود،باید توجه کرد مجاری رسمی تنها به گمرکات محدود نمی شوند و از مناطق آزاد، کوله بری  ها، مرزنشین ها کالا وارد می شود.

پورمحمدی گفت:حتی نمایندگان مرکز نیز علاوه بر نمایندگان شهرستان های مرزی عنوان می کنند،یقه خورده فروش های کالای قاچاق را نگیرید و با واردکنندگان عمده برخورد کنید.البته رئیس جمهور نیز دراین رابطه گفته است مبارزه با قاچاق جدی است و این کارها در راستای اشتغالزایی و بهبود فضای کسب و کار است؛همچنین رئیس جمهور اشاره داشتند تا مرزها، معابر و انبارهای عمده واردکنندگان قاچاق کنترل دقیق نشود،سختگیری با خرده فروش هایی که ۵۰ کیلو کالا از طریق ماشین حمل می کنند خوب نیست.

وی ادامه داد:بسیاری از نمایندگان با مقابله با قاچاق موافقند؛اما اول می گویند باید مبادی ورودی قاچاق و انبارها را کنترل کنیم اینکه عنوان می شود روزانه ۵ هزار  کامیون وکانتینر از مرزهای رسمی عبور می کند؛باید توجه کنیم از اول سال تا امروز ۲۱ میلیون تن کالا وارد کشور شده و ۸۲ میلیون تن کالا صادر شده که عملیاتی بسیار عظیم است.

پورمحمدی افزود: خوشبختانه درآمد مالیاتی را از ۷ هزار میلیارد به بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان افزایش داده ایم و در سال آینده در بودجه مقرر شده ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از گمرکات حاصل شود؛بنابراین باید زیرمیزی ها وارزیابی های خلاف کنترل شود و سفارش برای دستگاه های ایکس ری داده شده و تمامی سازمان ها برای مقابله با قاچاق کالا بسیج هستند و انتظار حمایت نیز وجود دارد و دغدغه های شما درک می شود.

کد خبر : ۴۳۵۳۰۵