خبرگزاری کار ایران

شهرام کرمی:

جشنواره تئاتر کودک نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست/ حضور 550 هنرمند در بیست و سومین دوره

دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیازمند توسعه زیرساخت‌ها است و اگر این مشکلات برطرف نشود با توجه به حجم تقاضا برای شرکت در این رویداد در دوره‌های بعدی با مشکل مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور مهدی شفیعی، شهرام کرمی دبیر این دوره از جشنوراه و عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان برگزار و از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی شد.

 دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه سعی کردم جشنواره را بطور مستقل برگزار کنیم، گفت: در همه جشنواره ها مساله مالی بسیار مهم است اما من در برگزاری این جشنواره تحت فشار مالی نبودم و از همه ایده‌هایم استقبال شد.

کرمی با اشاره به جزئیات برگزاری این دوره از جشنواره گفت: بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از بیست و دوم تا بیست و هفتم آذر در همدان برگزار می‌شود و در این جشنواره 50 گروه نمایشی با 160 اجرا حضور دارند که آثارشان را در 12 سالن روی صحنه خواهند برد. همچنین ما شاهد حضور 550 هنرمند در این رقابت‌ها هستیم که 51 هنرمند آن از کشورهای دیگر هستند.

او با اشاره به 10 بخش اصلی این دوره از جشنواره، مسابقه تئاتر کودک، مسابقه تئاتر نوجوان  بخش دانش‌آموزی، خیابانی، نمایشنامه‌نویسی، نمایشنامه‌خوانی و همچنین کارگاه‌های آموزشی و تخصصی را ازجمله این بخش‌ها برشمرد.

دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر و کودکان با بیان اینکه امسال برای اولین بار بخش ویژه صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود،‌ گفت: سال 1295 اولین تئاتر کودک و نوجوان توسط جبار باغچه‌بان در تبریز روی صحنه رفت که به همین مناسبت بزرگداشتی در این دوره از جشنواره برگزار خواهد شد.

کرمی همچنین با اشاره به حضور 10 گروه نمایشی از کشورهای مختلف گفت: آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، جمهوری چک، روسیه، استرالیا، اسپانیا و آفریقای جنوبی ازجمله کشورهای شرکت کننده در بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هستند.

او یادآور شد: جشنواره با نمایش «مهر بر صحنه کودکی آغاز می‌شود» که شعار این دوره از جشنواره نیز به شمار می‌رود.

کرمی؛ مردمی بودن جشنواره و استقبال بیش از 100 هزار نفر از آن و همچنین پتانسیل بالا و خوبی که در مردم و هنرمندان همدان وجود دارد را از ویژگی‌های مثبت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان توصیف کرد که موجب شده مطالبه‌ها از این رویداد هنری بیشتر شود.

این هنرمند تئاتر همچنین با اشاره به نقاط ضعف جشنواره گفت: از آنجاکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بزرگ شده و رونق گرفته شده؛ مطالبات و تقاضا هم بیشتر شده است. در نتیجه نیازمند این هستیم که ظرفیت‌ها رشد کرده و امکانات زیرساختی استان همدان افزایش پیدا کند.

کرمی تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست و اگر این مشکلات برطرف نشود با توجه به حجم تقاضا برای شرکت در این رویداد در دوره‌های بعدی با مشکل مواجه خواهیم شد.

او ادامه داد: معتقدم باید ظرف زمانی برگزاری این جشنواره افزایش پیدا کند و در 10 روز یا حتی یک ماه برگزار شود.

دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همچنین به معرفی داوران بخش‌های مختلف این مسابقات پرداخت و گفت: در بخش مسابقه نوجوان داوری از کشور سوئد به عنوان داور بین‌المللی حضور دارد و همچنین لیلی رشیدی و اردشیر صالح پور دیگر داوران این بخش هستند.

کرمی یادآور شد: در بخش مسابقه کودک داوری از کشور ایتالیا، هنگامه مفید و بهرام شاه‌محمدلو را همراهی خواهد کرد. در بخش خردسالان که برای نخستین بار است که وارد مسابقات شده؛ رضا فیاضی، افسانه زمانی و مجید قناد آثار رسیده را داوری خواهند کرد.

او همچنین با اشاره به برگزاری بزرگداشتی برای رضا فیاضی در بیست و سومین دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: در بخش خیابانی منوچهر اکبرلو ، کریم اکبری مبارکه و احمد بیگلریان داوری آثار را به عهده خواهند داشت.

کرمی با اشاره به برگزاری 10 کارگاه آموزشی با حضور اساتید خارجی و ایرانی گفت: چهره‌هایی مانند محمد عاقبتی، حمیدرضا نعیمی، لاله مالمیر، جمال میرجعفری، مژگان وثوقی، مسیح گنجوی، بئاتریس گاونی و کریستوف تایبولت این کارگاه‌ها را برگزار خواهند کرد.

وی برگزاری نشست شبانه هنرمندان، رونمایی از 6 عنوان کتاب پژوهشی، برپایی نمایشگاه‌های عکس و پوستر، نمایشنامه‌خوانی کودک و نوجوان به ویژه آثار جبار باغچه‌بان و سینمار تخصصی صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان را ازجمله بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره‌ها خواند.

کد خبر : ۴۳۵۳۰۲