خبرگزاری کار ایران

دهقان:

دولت قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا را اجرا کند

نماینده مردم چناران در مجلس گفت:دولت مکلف است قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در مجلس نهم به تصویب رسید را تمام و کمال اجرا کند.

به گزارش ایلنا، "محمد دهقان"درنشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال از "مصطفی پورمحمدی" وزیر دادگستری گفت: قاچاق یک مسئله ملی است و همه ما به خسارت بار بودن آن واقف هستیم.

وی افزود:ما می دانیم با ورود کالای قاچاق به کشور به کارخانجات داخلی ضربه اساسی وارد می شود،کارگران بیکار می شوند،به اقتصاد ضربه می‌خورد و فساد در کشور رایج می شود از این جهت در بیان این مطلب همه با هم، هم داستان هستیم.

دهقان خاطرنشان کرد:درمجلس نهم در سال ۹۲ قانونی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری هر سه قوه به تصویب رسید که اذعان داریم قانون جامع و کارشناسی شده ای است،اما متاسفانه این قانون سه سال است که تنها روی کاغذ مانده و هیچ یک از بندهای آن اجرا نشده است.

وی بابیان اینکه ما معتقدبه دلسوز بودن وزیردادگستری هستیم،افزود:ازآنجاکه آقای پورمحمدی یکی از وزرای دولت است،اما وزرای دیگری همچون وزیر صنعت،اقتصاد و کشور درگیر این موضوع هستند،ولی وزیردادگستری در جلسه رأی اعتماد می‌خواهد با فساد در دولت مبارزه کند و ما وی را محور مبارزه با فساد در دولت می دانیم.

نماینده مردم چناران،طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می خواهیم بدانیم سرنوشت این قانون به کجا رسیده است،گفت: خوشبختانه آقای وزیر می گویند بسیاری از آئین نامه های آن درشهریور و مهرماه تصویب شده است و شاید این اتفاق بعد از طرح سوال در تیرماه رخ داده باشد اما هدف از طرح این سوال پیشگیری از قاچاق کالا است.

دولت باید مسیرهای حمل و نقل را به امکانات فنی مناسب تجهیز می کرد

وی افزود:طبق ماده ۵ قانون مبارزه با قاچاق دولت باید سامانه های الکترونیکی هوشمندی برای نظارت برفرآیند واردات و صادرات قرار می داد،اما هنوز این کار انجام نشده است،همچنین باید شاهد تهیه سامانه نرم افزاری برای نظارت بر تجارت باشیم که این اتفاق نیز رخ نداده است.

دهقان خاطرنشان کرد:آقای پورمحمدی می گویند این کار را باید انجام بدهیم،اما سوال این است که شما سه سال فرصت داشتید و باید این کار را انجام می دادید، طبق ماده ۱۳ باید طرح شناسه دار شدن و کد رهگیری برای کالاها را اجرا می کردیم که اجرا نکردیم.در موضوع ورودی و خروجی های کشور دولت باید مسیرهای حمل و نقل را به امکانات فنی مناسب تجهیز می کرد که این کار نیز انجام نشده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قاچاق کالا به صورت زیرزمینی در حال انجام است، گفت: چگونه در حالی که می گویید کشفیات کالای قاچاق بیشتر از ۵ درصد نیست،عنوان می کنید آمار قاچاق در کشور کاهش یافته است که البته ما امیدواریم حرف شما درست باشد،ولی نباید خوشبین بود و از شما به عنوان وزیردادگستری انتظار داریم که خوشبین به آمارها نباشید و این موضوع را با دقت بیشتری پیگیری کنید.

دهقان خاطرنشان کرد: گفته می شود ۸۰ درصد کالای قاچاق از مبادی رسمی کشور و گمرک وارد می شود،در حالی که دولت باید امکانات فنی مناسب دراختیار گمرک قرار می داد تا جلوی عبور کالای قاچاق از مرز گرفته شود،سوال این است دولت آن قدر پول ندارد که ۱۰ دستگاه ایکس ری خریداری کند و به گمرک بدهد تا جلوی ورود کالای قاچاق گرفته شود.

نیاز به گشتن برای یافتن کالای قاچاق وجود ندارد

وی با بیان اینکه نیاز به گشتن برای یافتن کالای قاچاق وجود ندارد، گفت:در بازار انواع و اقسام کالای قاچاق یافت می شود و من متاسفم که عرض کنم همین که بعضی مسئولین دلسوز تعزیرات می خواهند با قاچاق داخل بازار مبارزه کنند که هم قانون و هم دستور مقام معظم رهبری است،رئیس جمهور نامه می نویسد که شیوه نادرستی برای مبارزه با قاچاق پیش گرفته اند، با قاچاق باید در مرزها مبارزه کرد نه در بازار و مغازه ها؛اما من یادآور می شوم جناب آقای روحانی شما به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید بند اول قانون مبارزه با قاچاق را بخوانید که می گوید با قاچاق هم باید در مرزها و هم در بازار مبارزه کرد،چرا شما به عنوان رئیس جمهور نامه نوشته و جلوی افرادی که با قاچاق مبارزه می کنند را گرفته اید.

وی ادامه داد:رهبر معظم انقلاب در متنی که درباره مبارزه با قاچاق مرقوم فرمودند نوشتند "عزم جدی باید این باشد که عمل قاچاق برای قاچاقچی کاملا برخلاف صرفه و همراه با خطر باشد و جنس قاچاق از پیش از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار آماج اقدام های گوناگون این مبارزه قرار گیرد "، آقای پورمحمدی که محور مبارزه با فساد در دولت است،باید درباره این موضوع توضیح بدهد و تقاضای ما این است که اراده ای در دولت برای مبارزه با فساد و قاچاق کالا شکل بگیرد.

دهقان در پایان با بیان اینکه بنده از پاسخ وزیر دادگستری قانع شده ام و نیازی به رأی گذاشتن سوال نمی بینم،گفت: اما سوال خود درباره اقدامات دولت در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به سوال از وزیر صنعت،معدن و تجارت موکول  می کنم و از وی می خواهم برای توضیح درباره این سوال در مجلس حضور یابد.

کد خبر : ۴۳۵۳۰۰