خبرگزاری کار ایران

با موافقت نمایندگان؛

شرایط حضور نمایندگان درکمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم مشخص شد

نمایندگان مردم در مجلس شرایط حضور نمایندگان در کمیسیون های تخصصی مجلس را مشخص کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی درجریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با ماده ۴ این طرح با ۱۸۱ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

نمایندگان ضمن اصلاح ماده مذکور تبصره ای به عنوان تبصره یک به آن الحاق کرده و تبصره آن را به عنوان تبصره ۲ ابقا کردند.

براساس ماده ۴ – ماده ۴۲ مجلس دارای کمیسیون های تخصصی و کمیسیون های خاص با محدوده وظایف مشخص به ترتیب مذکور در آیین نامه داخلی مجلس می باشد. تعداد اعضای کمیسیون های تخصصی،حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است و تعداد اعضای کمیسیون های خاص طبق مواد ۴۳ تا ۴۸ آیین نامه داخلی تعیین می شود.

براساس تبصره یک طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دراین دوره مجلس هرکمیسیون که به حد نصاب مقرر در این ماده نرسیده است و کمیسیونی که نماینده متقاضی حایز شرایط مازاد بر سقف دارد،هیأت مشترک،رؤسای شعب و هیأت رئیسه مجلس تا ۱۵ روز پس از تصویب نهایی این قانون می تواند حداقل و حداکثر تعداد مقرر در این ماده را حداکثر برای ۳ کمیسیون و فقط یکبار تغییر دهد.

براساس تبصره ۲ تعیین مصادیق و تهیه شرح وظایف و اختیارات کمیسیون‌ها با رعایت کلیت آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی توسط هیأت رئیسه مجلس یا هریک از کمیسیون‌ها و یا حداقل پنجاه ‌نفر از نمایندگان پیشنهاد می‌شود و پس از تصویب در جلسه مشترک هیأت رئیسه مجلس،اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی اجرا می‌شود.

کد خبر : ۴۳۵۱۴۳