خبرگزاری کار ایران

تقابل دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در مجلس سنا؛

جمهوری‌خواهان در پی طرح لایحه تمدید قانون تحریم‌های ایران در مجلس سنا هستند

رهبران دموکرات مجلس سنای آمریکا هفته گذشته طرحی را برای تمدید تحریم‌های کنونی ایران ارائه کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه «واشنگتن پست»، این طرح که از سوی هری رید، رهبر اقلیت سنا پیشنهاد شد و مورد حمایت بن کاردین، عضو برجسته روابط خارجی سنا و سناتور چارلز شومر و ۱۱ سناتور دیگر قرار گرفت فقط تمدید سند تحریم‌های ایران است که خطوط کلی تحریم‌های بخش تجاری، انرژی، دفاعی و بانکی را در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران را ترسیم می‌کند.

«واشنگتن پست» با بیان اینکه سند کنونی تحریم‌های ایران در پایان سال جاری به پایان می‌رسد نوشت: استدلال بسیاری از قانون‌گذاران این است که تمدید این قانون برای حفظ تهدید بازگشت فوری تحریم‌های آمریکا در صورتی است که ایران به تعهدات خود در برجام عمل نکند.

این پیشنهاد از سوی باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی طرحی را به طور مشترک با باب مننذز سناتور دموکرات، مارک روبیو سناتور جمهوری خواه و جو مانجین سناتور دموکرات به منظور تمدید قانون تحریم‌های ایران همراه با تحریم‌های افراد و شرکت‌های درگیر در برنامه موشک بالستیک ایران، سپاه پاسداران و تهدیدهای سایبری و فعالیت‌های جاسوسی ارائه شده است.

به گزارش این رسانه آمریکایی گرچه این پیشنهاد مورد حمایت دو سناتور دموکرات است که هر دو با توافق هسته‌ای ایران مخالف بودند، اما کورکر اظهار امیدواری کرد با گذشت زمان او می‌تواند حمایت همه جانبه‌ای را برای این پیبشنهاد جلب کند که به طور بالقوه برای رای گیری در ماه سپتامبر کافی باشد.

به گفته واشنگتن پسن با این که کاردین و شومر از سناتورهای مخالف توافق هسته‌ای سال گذشته ایران بودند، اما حمایت نکردن از تمدید تحریم‌های ایران پس از این که طرح کورکر معرفی شد، نشان می‌دهد که دموکرات‌ها به تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای تصویب طرحی درباره‌ ایران با محدودیت‌های شدیدتر برای لغو تحریم‌ها علیه اختیارات رییس‌جمهور نخواهد پیوست.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا گفته است که طرحی که اگر این طرح حداقل ۶۷ رای نداشته باشد آن را مطرح نخواهد کرد. این تعداد رای برای غلبه بر وتوی احتمالی رییس‌جمهور کافی است.

کد خبر : ۴۳۴۲۳۵