خبرگزاری کار ایران

تاثیر مشابه عشق و مذهب بر مغز

مطالعات اخیر محققان امریکایی نشان می دهد که عشق و مذهب تاثیر مشابهی بر عملکرد مغز دارند.

به گزارش ایلنا به نقل از مهر، مطالعات اخیر محققان امریکایی دانشگاه University of Utah حقایق جدیدی از تاثیر مذهب بر مغز را برملا کرده که قابل توجه است. در این مطالعه بهfMRI نوزده نفر از افراد مذهبی که تحت تاثیر دعا، کتاب مقدس و عبادت هستند، پرداخته شد.

محققان در ادامه دریافتند که هسته آکومبنس مغز در این افراد فعال است. accumbens ناحیه‌ای از مغز است که با لذت و پاداش مرتبط است.

در این مطالعه نواحی‌ای از مغز که مسئول توجه و درک مطلب اتفاقات جدید هستند نیز تحریک شدند. «جفری اس.اندرسون»، از محققان ارشد این مطالعه می‌گوید: ارتباط بین تجربه‌های معنوی و مدارهای پاداشی مغز نشان می‌دهد که فعالیت‌های مذهبی می‌توانند به نوعی باعث شرطی سازی کلاسیک یا شرطی سازی پائولوفی باشند.

ارتباط عملکردهای مثبت، موسیقی، پاداش‌های اجتماعی با تعالیم مذهبی ممکن است این تعالیم را به پاداشی درونی تبدیل کرده باشند. این محقق در ادامه می‌گوید: تاثیر مذهب بر عملکرد مغز را می‌توان در توضیحی برای علاقه و همبستگی با رهبران مذهبی دانست.

ممکن است یک زن لوتران  Lutheran (یکی از مذاهب پروتستان) که در مینه سوتای امریکا زندگی می‌کند با داعشی که در سوریه در حال جنگ است، تجارب یکسان و مشابهی از عملکرد مذهب بر مغز داشته باشند اما مذاهب هر یک می تواند بسیار متفاوت بوده و تاثیرات و نتایج مختلفی را در بر داشته باشد.

این مطالعه نشان می‌دهد، افراد مذهبی از دین و تعالیم خود لذت بیشتری را نسبت به سایرین تجربه می‌کنند هر چند که این پاسخ صادر شده از مغز تنها به افراد مذهبی و مومن محدود نمی‌شود بلکه افراد غیر مذهبی نیز ممکن است چنین تجربه‌ای را با دیدن کشفیات علمی، احساس میهن پرستی، طبیعت یا صلح نیز تجربه کنند.

اندرسون، محقق این مطالعه می‌گوید: مطالعات ما نشان داد که نواحی مشابهی و یکسانی از مغز در زمانی که فرد در حال تجربه عشق، شنیدن موسیقی یا مذهب است فعال می‌شوند.

اما محققان معتقدند، مذهب دارای عملکرد پیچیده‌ای در مغز است و نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

کد خبر : ۴۳۴۱۳۴