خبرگزاری کار ایران

تا پایان آذر ماه

برداشت گاز از پارس‎جنوبی به ٥١٥ میلیون متر مکعب در روز می‎رسد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به افزایش ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به بیش از ٤٧٠ میلیون متر مکعب در روز گفت: تا حدود ٢ هفته آینده ( پایان آذر ماه) برداشت گاز از این میدان به ٥١٥ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‎یابد.

به گزارش ایلنا، محمد مشکین فام در بازدید از سکوی فاز یک پارس جنوبی، تلاش‌های بی وقفه کارکنان سکوهای تولیدی به منظور حفظ و استمرار چرخه تولید این میدان گازی را قابل‎توجه ارزیابی و اظهار کرد: در حال حاضر میزان تولید گاز در پارس جنوبی به بیش از ٤٧٠ میلیون متر مکعب در روز رسیده و ٦٢ درصد از نیاز مصرفی کشور توسط منابع گازی این میدان تامین می‎شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این‌که ظرف سه سال آینده تعداد سکوهای تحت راهبری عملیات تولید این شرکت به ٤٠ عرشه خواهد رسید، افزود: تلاش می‎کنیم با ارزیابی توانمندی‌های بخش عملیات تولید و با نگاه به افق‌های پیش رو، برنامه های مدیریتی و اجرایی متناسب با شرایط کوتاه‎مدت، میان‎مدت و بلند‎مدت را به منظور ارتقای سطح فعالیت‌های عملیاتی پیاده سازی کرده و این ٤٠ سکو را با شناخت دقیق شرایط فنی و تخصصی از جمله تعمیرات، نگهداشت تاسیسات و پشتیبانی عملیات، مدیریت کنیم.

تولید گاز از سکوهای ٢١ و ١٨B بزودی آغاز می شود

وی به آغاز برداشت گاز از سکوی فاز ٢١ و سکوی ١٨B تا پایان آذر ماه اشاره کرد و گفت: با برداشت گاز از این ٢ سکو، ظرفیت برداشت گاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان آذر ماه امسال به ٥١٥ میلیون متر مکعب در روز می‎رسد.

مشکین فام، مراحل طراحی، ساخت و اجرا، بارگیری و حمل، راه‎اندازی و بهره‎برداری از سکوهای دریایی را کاری پیچیده و تخصص محور توصیف کرد و افزود: این که امسال پنج سکو از سوی متخصصان داخلی اجرا شده است را نباید کار کوچکی تلقی کرد، چرا که ساخت هر کدام از این سکوها پروژه‌ای بزرگ، زمانبر و هزینه بر بوده است و نقشی تاثیرگذار بر صنعت نفت و اقتصاد ملی دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، با بهره‎برداری از سکوهای فازهای ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١ تا پایان امسال، برداشت گاز کشور از پارس جنوبی به بیش از ٥٤٠ میلیون متر مکعب در روز می‎رسد.

مشکین فام با بیان این‌که افزایش توان برداشت گاز از پارس جنوبی مزیت‌های فراوانی برای کشور به دنبال دارد، گفت: یکی از مزیت‌ها آن است که در صورت برابری یا افزایش رقم تولید گاز به بیش از نیاز داخلی، می‎توان در برداشت از منابع گازی مخازن غیرمشترک صیانتی تر عمل کرده و بر برداشت و استفاده از مخازن مشترک تمرکز کرد.

 

کد خبر : ۴۳۴۰۷۸