خبرگزاری کار ایران

لایحه استیضاح پارک از سوی مخالفان

لایحه استیضاح رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی از سوی مخالفان به پارلمان این کشور ارائه شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، سه حزب عمده مخالف دولت لایحه‌ای را امروز – شنبه – به پارلمان این کشور ارائه دادند که بر اساس آن «پارک گئون های» رئیس‌جمهوری این کشور را استیضاح کند. وی به واسطه رسوایی‌های مطرح شده تحت فشار است. اگر این استیضاح انجام گیرد، وی نخستین رهبر دموکراتیک انتخاب شده است که در دوران ریاست‌جمهوری خود از سمت خود برکنار می‌شود.

این لایحه که از سوی ۱۷۱ عضو از ۳۰۰ عضو پارلمان به امضا رسیده است، اعلام می‌کند که پارک قانون اساسی این کشور را نقض کرده و از طریق سوءاستفاده از قدرت رئیس‌جمهوری مرتکب جرائم حقوقی شده است.

در این لایحه آمده است:« ما در اینجا فرآیند استیضاح را برای حمایت از قانون اساسی و احیا این قوانین با برکناری پارک از قدرت آغاز خواهیم کرد.»

در ادامه آمده است: «خواست مردم از رئیس‌جمهوری در کناره‌گیری از قدرت روشن و مبرهن است. آحاد ملت با راه‌پیمایی‌ها و تظاهرات مسالمت‌آمیز که با حضور شمار بالایی از آن‌ها فارغ از سن و عقیده به انجام رسیده، به وضوح نظر خود را ابراز کرده‌اند.»

پارک به واسطه این تظاهرات مسالمت‌آمیز، در هفته‌های پیاپی، که خواستار استعفای وی بودند، تحت فشار بسیار زیادی برای کناره‌گیری و استعفا قرار دارد.

تظاهرات گسترده دیگری برای کناره‌گیری فوری وی برای امروز – شنبه – سازماندهی شده و این راه‌پیمایی‌ها ششمین تظاهرات پیاپی در روز‌های شنبه خواهد بود.

پارک متهم است که با «چوی سون سیل» دوست مورد اعتمادش هم‌دست شده و از این طریق از قدرت سوءاستفاده کرده است و فشار غیرقابل بازگشتی به شرکت‌های چند‌گانه و بزرگ برای مجبور کردن آن‌ها به کمک مالی به موسسات تحت حمایتش وارد آورد.

پارک تا کنون همه این اتهام‌ها را رد کرده و از عموم مردم عذر خواهی کرده است.

سه حزب عمده مخالف، روز جمعه اعلام کردند که استیضاح پارلمانی در روز ۹ دسامبر برگزار خواهند کرد. لایحه‌ای پیش از این از سوی پارلمان مورد بازبینی قرار گرفته است.

انتظار می‌رود که لایحه جدید در روز پنجشنبه در جلسه پارلمانی مورد بررسی قرار گیرد.

سه حزب مخالف عمده اعضای کافی برای استیضاح را دارند اما برای رسیدن به اکثریت مورد نیاز برای تصویب لایحه به ۲۸ عضو از اعضای حزب پارک نیز نیازمندند.

کد خبر : ۴۳۳۹۶۸