خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

کاهش اعتیاد بدون مشارکت مردم و سمن‌ها امکان‌پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۴۳۳۹۶۴

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کاهش نرخ اعتیاد در جامعه و در محیط‌های چهارگانه خانواده‌، آموزش، کاری و محلات بدون مشارکت مردم و سمن‌ها امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مویدی در نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: موضوع اجتماعی شدن و مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها فرآیندی چندوجهی است که نیازمند الزامات و زیرساخت‌های فنی، علمی و اجرایی است.

وی گفت: بهره‌گیری از سرمایه‌های اجتماعی و توانمندسازی سمن‌ها و مردم نیازمند دانش تخصصی و شناخت کارکردهای اجتماعی مختلف سمن‌ها و بهره‌گیری از آنان در راستای مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و به ویژه در زمینه کاهش تقاضای مواد مخدر و کاهش اعتیاد می‌تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: این فرآیند نیازمند گفتمان‌سازی همگانی و افزایش نهادهای مختلف مردمی اعم از سمن‌ها، صاحبنظران و فعالان اجتماعی و متخصصان در جهت کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه کاهش اعتیاد در محیط‌های چهارگانه خانواده‌،‌ آموزشی، کاری و محلات و نیز نرخ شیوع اعتیاد در جامعه بدون مشارکت مردم و تشکل‌های غیردولتی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: در این همایش تلاش می‌شود با گفتمان سازی و بهره‌گیری از نظرات صاحبنظران، متخصصان و سمن‌ها و نیز مطالعه ضرورت‌ها و نحوه جلب مشارکت‌های مردمی در جهت کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر به تشریح جایگاه و نقش اصناف در تحکیم صیانت و حمایت اجتماعی از بهبود یافتگان و خانواده آنان بپردازیم.

وی با اظهارامیدواری از اینکه همایش پیش رو دریچه جدیدی را در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد بگشاید، تصریح کرد: بر اساس مبارزه همه جانبه‌ با مواد مخدر و روانگردان‌ها که موضوع ماده 26 لایحه برنامه ششم توسعه است رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر کاملا اجتماعی و منبعث از تلاش‌ها و فعالیت‌های و مشارکت‌های اجتماعی تنظیم شده است.

مویدی با تاکید بر اینکه طی دو سه سال اخیر با در اولویت قرار دادن رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر تلاش می‌شود از قابلیت و توانمندی حوزه اجتماعی در راستای موثرتر شدن این مبارزه استفاده شود، گفت: معتقدیم با یک راهبرد هدفمند موثر و با عزم و اراده و را هنمایی‌های مسئولان نظام می‌توانیم شاهد یک تحول تاثیرگذار در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در امر مبارزه با مواد مخدر باشیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به عزم مقام معظم رهبری در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: در حال حاضر رویکرد جدیدی در میان مسئولان نظام ایجاد شده است و تا امروز سه جلسه با حضور روسای سه قوه ، دستگاه‌های مربوطه و ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم و حساسیت و جدیت بیشتری در سطوح نظام و کارگزاران ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه تحقق کاهش آسیب اعتیاد در کشور استفاده همه جانبه از ظرفیت‌ها، قابلیت ها و استفاده از مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 2 هزار سازمان غیردولتی در کاهش آسیب اعتیاد در کشور فعال هستند و بخش مهمی از این ماموریت توسط سمن‌ها در حال انجام است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان بر استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردم نهاد در امر مبارزه با مواد مخدر تاکید داشتند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز