خبرگزاری کار ایران

قابل توجه استاندار خوزستان؛

کشاورزان هندیجان قادر به تأمین مخارج اولیه‌ی زندگی هم نیستند/بحران در اقتصاد بندر هندیجان

رئیس نظام صنفی کشاورزی هندیجان گفت: مسئولان باید بیایند و نظاره‌گر وضعیت وخیم کشاورزی و این کشاورزان درمانده شوند و چاره‌ای بیندیشند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از خوزستان، فتح‌الله الهیاری افزود: تمام زندگی کشاورزان زحمت‌کش در حال نابودی است. همه آن‌ها سرمایه‌های خود را داده‌اند تا بذر بخرند و بکارند به امید آنکه آبی دریافت کنند و کشاورزی به ثمر بنشیند اما متأسفانه خبری از آب نیست.

الهیاری اظهار داشت: کشاورزان حتی مخارج اولیه خانواده‌هایشان را نمی‌توانند تأمین کنند زیرا بیکارند و هیچ سرمایه‌ای ندارند. مسئولان باید بیایند و نظاره‌گر وضعیت وخیم کشاورزی و این کشاورزان درمانده شوند و چاره‌ای بیندیشند.

وی افزود: این وضعیت پیش‌آمده، ضعف مدیریت جهاد کشاورزی هندیجان و سوء مدیریت مسئولان سازمان آب و برق خوزستان را نشان می‌دهد که نظارت بر امور کشاورزان زحمت‌کش و فداکار ندارند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی هندیجان بیان کرد: ما در حال حاضر، 8 هزار هکتار زمین از هندیجان به پایین داریم که تا به الآن EC آب، 14 هزار است. با این مقدار شوری آب که نمی‌شود کشاورزی کرد.

وی گفت: بین تجمع‌کنندگان دو روز پیش، افراد دام دار هم بودند که با مشکل بی‌آبی برای دام‌های خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند و دنبال آب برای دام‌هایشان هستند.

الهیاری عنوان کرد: از اول آبان ماه سال جاری تا به اکنون، در فرمانداری هندیجان دو جلسه صورت گرفته که فرماندار پیگیری‌هایی کرده بود و طی این پیگیری‌ها مقداری آب رها شد، اما با توجه به عدم سوء مدیریت در بالادست و برداشت غیرمنصفانه و غیرقانونی، آبی به هندیجان نرسید.

وی افزود: یک مسیر از رودخانه‌ی هندیجان کاملاً خشک‌شده است، این در حالی است که 95 کیلومتر مسافت از سد آسک تا هندیجان و 35 کیلومتر تا پایین‌دست هندیجان، اراضی مستعد کشاورزی ما زیر کشت رفته‌اند.

 رئیس نظام صنفی کشاورزی هندیجان بیان کرد: آبی که در طی پیگیری‌های فرماندار رهاشده بود تقریباً به 30 الی 40 کیلومتر از راضی رسیده اما بقیه‌ی اراضی هنوز بدون آب مانده‌اند.

وی گفت: آن مقداری آبی که به برخی از اراضی رسیده، هیچ تأثیری نداشته، مسئولین هم همیشه قول پیگیری می‌دهند اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

الهیاری عنوان کرد: گندمی که با فروش سرمایه کشاورز کاشته شده و با  بی‌آبی، زیر زمین رها شده دیگر پیگیری‌های مسئولین به دردش نمی‌خورد و آن گندم مثل جنازه‌ای است که باید راهی قبرستان شود.

وی افزود: اکنون ما در برابر وام‌های سال گذشته و امسال بلاتکلیف مانده‌ایم، جواب کشاورزان دست‌خالی را چه کسی می‌دهد؟ آیا مسئولین پاسخگو خواهند بود؟

لازم به ذکر است که صدها تن از کشاورزان شهرستان هندیجان، دو روز پیش در اعتراض به بی آبی، با تجمع در مسیر هندیجان به دیلم، این مسیر را برای ساعاتی مسدود نمودند.

صیادان و لنج داران هندیجانی هم مدت هاست که با مشکلات عدیده ی صنفی دست به گریبان هستند و بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی خود، دست به اعتراض و تجمعاتی زده بودند.

صیادی، لنج داری و کشاورزی، سه منبع عمده درآمد و اشتغال ساکنان این بندر محروم است که اخیرا به دلیل مشکلات ایجاد شده توسط برخی دستگاه ها، علیرغم پیگیری های مستمر و رایزنی های فرماندار این شهرستان، لاینحل مانده و اقتصاد این بندر را دستخوش وضعیت نامطلوبی نموده است.

 

 

کد خبر : ۴۳۳۶۳۵