خبرگزاری کار ایران

کلیه‌ها چگونه آسیب می‌بینند

آسیب دیدن کلیه‌ها می‌تواند گاهی اوقات از نظرها دور بماند و از این رو، اتخاذ اقدام‌های احتیاطی و حصول اطمینان از سلامت این اندام‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از عصر ایران؛ برخی عوامل که می‌توانند به کلیه‌ها آسیب وارد کنند، بدین شرح است.

کمبود آب

یکی از عملکردهای اصلی کلیه‌ها پالایش خون و حذف مواد زائد و سموم است که می‌توانند به بدن آسیب وارد کنند. اگر به میزان کافی آب ننوشید، تجمع مواد زائد و سموم می‌تواند روندی صعودی را دنبال کند و در نهایت آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد.

مصرف بیش از اندازه نمک

بدن برای ارائه عملکردی درست به میزان زیاد نمک نیاز ندارد و مقادیر بیش از اندازه سدیم می‌تواند آسیب‌رسان باشد. مصرف بیش از اندازه نمک می‌تواند تنش در کلیه‌ها را به همراه داشته باشد.

مصرف بیش از اندازه قند

نتایج مطالعات نشان داده‌اند که احتمال وجود پروتئین در ادرار افرادی که روزانه چند نوشیدنی حاوی قند را مصرف می‌کنند، بیشتر است. این یک نشانه اولیه هشداردهنده است که از وجود مشکل در کلیه‌ها حکایت دارد.

نگه داشتن ادرار

نگه داشتن ادرار به‌طور معمول زمانی رخ می‌دهد که در خودرو قرار دارید یا یک دستشویی در نزدیکی شما وجود ندارد. اگر به طور مرتب ادرار خود را نگه دارید، فشار افزایش می‌یابد و این شرایط می‌تواند به شکل‌گیری سنگ کلیه و فشار بر کلیه‌ها منجر شود.

کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها

یک رژیم غذایی سالم برای برای حفظ سلامت کلی بدن انسان ضروری است. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند منیزیم و ویتامین B6 می‌تواند به شکل‌گیری سنگ کلیه یا نارسایی کلیه‌ها منجر شود.

نوشیدن بیش از اندازه قهوه

کافئین می‌تواند در کلیه‌ها استرس ایجاد کند و فشار خون را کاهش دهد. با گذشت زمان، مصرف بیش از اندازه کافئین می‌تواند آسیب کلیه‌ها را به همراه داشته باشد.

مصرف بیش از اندازه پروتئین حیوانی

مصرف بیش از اندازه پروتئین حیوانی، به‌طور ویژه گوشت قرمز، می‌تواند فشار سوخت و ساز بر کلیه‌ها را افزایش دهد. مصرف بیش از اندازه پروتئین حیوانی می‌تواند ایجاد استرس در کلیه‌ها و آسیب دیدن آنها را موجب شود.

کمبود خواب

کمبود خواب مداوم می‌تواند به برخی مشکلات سلامت جدی منجر شود که از آن جمله می‌توان به بیماری کلیه اشاره کرد. هنگامی که خواب هستید، بدن بافت کلیه را ترمیم می‌کند و از این رو، کمبود خواب می‌تواند شرایط را برای بهبود بافت این اندام دشوارتر سازد.

کد خبر : ۴۳۳۵۳۷