خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام شریعتمداری:

امام رضا (ع) پیشوای تفکرات عقل‌گرایی شیعه است

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم با بیان اینکه امام رضا(ع) پیشوای تفکرات عقل‌گرایی شیعه هستند، گفت: از امام رضا (ع) به دلیل تسلط بر علوم مختلف و به ویژه علوم عقلی به عنوان عالم آل محمد (ص) تعبیر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتمداری از اساتید حوزه و دانشگاه سه‌شنبه شب در مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع) که با حضور اقشار مختلف مردم در محل سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: ظهور و بروز عقل‌مداری و عقل‌گرایی در مذهب تشیع در قرن دوم هجری و در دوران حیات چهار امام همام امامان باقر، صادق، موسی و رضا (ع) است.

وی افزود: با همه فراز و نشیب‌های موجود سیاسی و اجتماعی آن زمان، شاهدیم که این ائمه بزرگوار اهتمام ویژه‌ای به تربیت عقلی و دینی اصحاب و پیروان خود داشته‌اند و دقیقاً در همین دوران مکتب کلامی شیعه و جریان فکری امامیه توانست ظهور و بروز خود را به نحوی شایسته نشان دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم خاطرنشان کرد: دوره امام رضا (ع) نیز دوره‌ای است که گرچه متکلمان شیعه دچار غربت شدند، اما امام رضا (ع) به تنهایی پیشوای تفکرات عقل‌گرایی شیعه می‌شوند.

وی با اشاره به تاکیدات امام هشتم شیعیان (ع) گفت: امام رضا (ع) تاکید می‌کند که در میان متدیان و مومنان، کسانی که در پی عقل و اندیشه نیستند، قابل اعتنا هم نیستند.

حجت الاسلام شریعتمداری اظهار کرد: یکی از باشکوه‌ترین مقام‌های تاریخی شیعه که در آن هم به تکریم عقل و عقلگرایی تاکید شده و هم جایگاه رفیع امامت توجه واقع شده است، دوره امام رضا (ع) است و دقیقاً‌ در روایات اهل بیت نیز هم بر محوریت امام و هم بر محوریت عقل سخن گفته‌اند.

وی در ادامه به بررسی راهکارهای جمع بین عقل و محوریت امام پرداخت و نظریه‌های مختلف در این مورد را مطرح کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: از امام رضا (ع) به دلیل تسلط بر علوم مختلف و به ویژه علوم عقلی، تعبیر به عالم آل محمد (ص) می‌کنند و اگر اندیشه‌های ایشان را خوب بررسی کنیم، می‌بینیم که ما انسان‌ها نیازمند پیامبر و امام هستیم تا از عقل خود که یکی از ظرفیت‌های عظیم انسان برای تعالی و رشد است، به خوبی استفاده کنیم.

کد خبر : ۴۳۳۴۷۲