خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

فیون و لوپن بازیگران اصلی انتخابات ۲۰۱۷ فرانسه/ بی‌ثباتی امنیتی می‌تواند به پیروزی جبهه ملی کمک کند

سوسیالیست‌ها به ارزیابی فضای انتخاب روی می‌آورند.؛ به گونه‌ای که اگر آنها آرای خود را به رقبا نزدیک ببینند در انتخابات شرکت می‌کنند و از این منظر در صورت زیاد بودن اختلاف سوسیالیست‌ها با رقبای خود، احتمال عدم حضور آنها در انتخابات وجود دارد. چراکه آنها نمی‌خواهند وجهه حزب خود را خدشه‌دار کنند.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر سابق ایران در نروژ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به پیروزی «فرانسوا فیون» در انتخابات مقدماتی محافظه‌کاران فرانسه و عدم حضور رئیس‌جمهوری فعلی این کشور در انتخابات سال آینده عنوان کرد: قبل از هر چیز باید بدانیم که انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ فرانسه، تحت تاثیر پیروزی ترامپ، پروسه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی و تحولات امنیتی اروپا قرار گرفته است و هرکدام از این مسائل روی وضعیت سیاسی فرانسه تاثیرگذار است. در این راستا آنچه مشخص است این خواهد بود که سوسیالیست‌ها وضعیت خوبی در فرانسه ندارند که این وضعیت در مسائل اقتصادی و امنیتی بروز و ظهور کرده است که البته مقصر تمام این وضعیت موجود را نمی‌توان حزب سوسیالیست دانست. چراکه بحران مهاجران هم در به وجود آمدن این وضعیت تاثیر داشته است. به گونه‌ای که فرانسوی‌ها در بین کشورهای اروپایی به عنوان یک ملت ناسیونالیست به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به عدم حضور اولاند در این رقابت‌ها افزود که شانس «مانوئل والس» نخست‌وزیر فعلی فرانسه از جناح چپ‌گرا حدود ۱۰ درصد است. لذا باید دانست که مردم فرانسه به دنبال ایجاد تغییر در کشور خود توسط دولت جدید بوده و با جریان مهاجران تا حدود زیادی مخالف هستند.

در انتخابات آینده امکان بازیگری بیشتر توسط جبهه ملی به رهبری «مارین لوپن» و محافظه‌کاران به رهبری «فرانسوا فیون» وجود دارد. چراکه فیون که در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ نخست‌وزیر فرانسه بوده، به عنوان نامزد نهایی حزب راست میانه فرانسه در انتخابات ۲۰۱۷ پیروز میدان بوده است و این نشان می‌دهد که کنشگری این دو حزب بیشتر از گذشته خواهد بود.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان این‌که راهبرد انتخاباتی مارین لوپن مشابه راهبرد دونالد ترامپ خواهد بود، گفت: مارین لوپن که هم اکنون رهبر جبهه ملی فرانسه است در ظاهر همانند ترامپ عمل می‌کند. به گونه‌ای که وی در مصاحبه اخیر خود تقریباً حرف‌هایی مشابه ترامپ زده است اما مواضعش به تندی اظهارات وی نیست. این وضعیت نشان می‌دهد که او از اعتماد به نفس بالایی نسبت به سالیان گذشته برخوردار است و می‌تواند برای احزاب دیگر خطرناک ارزیابی شود.

یکی از اتفاق‌هایی که ممکن است جبهه ملی و مارین لوپن را پیروز میدان انتخابات سال آینده  کند، به وجود آمدن یک بی‌ثباتی امنیتی در فرانسه است. به صورتی که داعش در حالت فعلی در موصل و نقاط دیگر سوریه تحت فشار است و حتی چند روز گذشته پنج نفر از عناصر این گروهک تروریستی را در فرانسه دستگیر کردند که این نشان از متزلزل بودن امنیت فرانسه دارد و دقیقاً عاملی است که می‌تواند لوپن را به پیروزی برساند. چراکه وی مستقیما‍ً مهاجران را هدف قرار می‌داد و این به معنای موج‌سواری بر افکار عمومی فرانسه است.   

وی در پایان اضافه  کرد: در تحلیل کلان انتخابات فرانسه، نباید از تحولات خاورمیانه چشم‌پوشی کرد. لذا به نظر می‌رسد فرانسوا فیون از جناح محافظه‌کاران و مارین لوپن از جبهه ملی فرانسه (طیف راست‌گراهای افراطی) به عنوان بازیگران اصلی انتخابات آینده فرانسه اقدام به کنشگری سیاسی کنند. در این وضعیت سوسیالیست‌ها به ارزیابی فضای انتخاب روی می‌آورند. به گونه‌ای که اگر آنها آرای خود را به رقبا نزدیک ببینند در انتخابات شرکت می‌کنند و از این منظر در صورت زیاد بودن اختلاف سوسیالیست‌ها با رقبای خود، احتمال عدم حضور آنها در انتخابات وجود دارد. چراکه آنها نمی‌خواهند وجهه حزب خود را خدشه‌دار کنند.  

کد خبر : ۴۳۳۳۸۱