خبرگزاری کار ایران

عارف:

دست‌هایی در کار است که فراکسیون امید را وارد مسائل حاشیه‌ای کند/ شاهد رشد افسارگسیخته فساد هستیم

رییس فراکسیون امید گفت:‌ فراکسیون امید خود را اسیر حاشیه‌های که بعضاً بیرون از مجلس مدیریت می‌شود نمی‌کند و همانگونه که نسبت به تضییع حقوق مردم و سلب آزادی‌های مدنی حساس هستیم در برابر تضییع حقوق همکاران خودمان در مجلس هم واکنش مناسب در چارچوب قانون نشان خواهیم داد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در دیدارهای جداگانه با اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و نمایندگان ادوار مجلس دانش آموزی با تسلیت ایام سوگواری رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت دو امام معصوم، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) با مرور سیر تاریخی جنبش دانشجویی ایران مهمترین ویژگی جنبش دانشجویی را آرمانخواهی و استقلال دانست و با طرح این سؤال که آیا جنبش دانشجویی در مقطع فعلی به مانند گذشته کارایی لازم را دارد، گفت: علت اصرار من بر نقد عملکرد جنبش دانشجویی این است که احساس می‌کنم این جنبش به مانند گذشته کارایی لازم را ندارد و به نظر می‌رسد یکی از مهمترین وظایف تشکل‌های دانشجویی آسیب‌شناسی جنبش دانشجویی بخصوص در سالهای بعد از پیروزی انقلاب است تا نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود و راهبردهای حرکت دانشجویی در دهه پنجم انقلاب تبیین گردد.

وی انشعاب در جنبش دانشجویی را امری غلط دانست و گفت: نباید اختلاف سلیقه بین تشکل‌های دانشجویی منجر به انشعاب در جنبش دانشجویی شود. وقتی بین دو جریان اصیل سیاسی کشور نقاط مشترک زیادی وجود دارد مطمئناً در بین تشکل‌های مختلف دانشجویی هم اشتراکات فراوانی وجود دارد که باید در تقویت این اشتراکات تلاش کرد و حتی الامکان حرکات و تلاش‌ها بر اساس مشترکات و با تفاهم و توجه به منافع ملی و درک شرایط زمانی باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر برخی جریانات سیاسی بخواهند تشکل‌های دانشجویی را مدیریت کنند مطمئناً آن تشکل نمی‌تواند هویت دانشجویی خود را حفظ کند و کارایی خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی باید از برچسب زدن به یکدیگر پرهیز کنند ،خاطرنشان کرد:برخی از تشکل‌های دانشجویی رسالت خود می‌دانند که به زعم خود جلوی انحراف تشکل دیگر را بگیرند .از کجا معلوم خود آن تشکل دچار انحراف نباشد؟یک تشکل دانشجویی نباید تصور کند که حق مطلق است و تشکل دیگر باطل.آنچه مهم این است که هر تشکل در چارچوب اساسنامه خود و با توجه به جایگاه تشکل‌های دانشجویی به فعالیت بپردازد و اولویت را به فعالیت‌های فرهنگی و توانمندسازی و خودسازی اعضا و هواداران خود قرار دهد.

عارف بر ضرورت وجود تشکل‌های دانشجویی با گرایشات مختلف در دانشگاه تاکید کرد و با یادآوری نحوه برخوردش با تشکل‌های دانشجویی در زمان ریاست دانشگاه تهران ،گفت: از مسئولان وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها می‌خواهم حضور تشکل‌های مختلف دانشجویی را فرصتی برای دانشگاه‌ها  بدانند و مانع فعالیت آنها در چارچوب ضوابط و مقررات نشوند چرا که اگر فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی با بهانه‌های مختلف محدود شود دانشگاه شادابی و نشاط خود را از دست خواهد داد و اگر دانشگاه‌های کشور دچار خمودی و بی تحرکی شوند برای کشور خطرناک است.

وی با قدردانی از دغدغه فعالان دانشجویی نسبت به گسترش فساد در جامعه ،تصریح کرد: گسترش فساد در کشور مثل موریانه به  ریشه‌های نظام آسیب جدی می‌رساند و با کمال تأسف باید بگویم که روز به روز شاهد رشد افسارگسیخته فساد هستیم و اگر اقدام عاجلی در مبارزه با فساد صورت نگیرد آینده خوبی برای کشور تصور نمی‌شود.

رئیس فراکسیون امید با تشریح برنامه‌های فراکسیون متبوع خود برای مبارزه با فساد گفت:دست‌هایی در کار است که فراکسیون امید را وارد مسائل حاشیه‌ای کند . مسائل اخیری که برای یکی از همکاران عزیزمان صورت گرفت در همین راستاست. ولی فراکسیون امید به تعهداتش به مردم بزرگوار ایران پایبند است و خود را اسیر حاشیه‌های که بعضاً بیرون از مجلس مدیریت می‌شود نمی‌کند و همانگونه که نسبت به تضییع حقوق مردم و سلب آزادی‌های مدنی حساس هستیم در برابر تضییع حقوق همکاران خودمان در مجلس هم واکنش مناسب در چارچوب قانون نشان خواهیم داد.

عارف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نسل اول انقلاب در حال بازنشستگی است،گفت:متاسفانه به دلیل عدم کادرسازی مناسب از ابتدای انقلاب دائماً در حال حضور چهره‌های تکراری در مناصب مختلف هستیم و اگر کار تشکیلاتی را در کشور جدی می‌گرفتیم امروز افراد باتجربه و تازه نفس بیشتری برای حضور در سمت‌های مختلف وجود داشتند.

وی با بیان اینکه باید هزینه حضور جوانان در سمت‌های مختلف را تحمل کنیم ،خاطرنشان کرد:موفق‌ترین مدیران کسانی بودند که از دوران جوانی کار تشکیلاتی کردند و یکی از رموزی که انقلاب نوپای ایران به موفقیت‌های خوبی دست یافت حضور جوانان با سابقه تشکیلاتی در بدنه دولت وقت بود که توانستند  توطئه‌ها را خنثی کنند و کارایی خوبی از انقلاب نوپای اسلامی ارائه دهند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جالی خالی پارلمان مشورتی جوانان در کشور احساس می‌شود مجلس دانش آموزی که از دستاوردهای دولت اصلاحات است را فرصت مناسبی برای تجربه اندوزی جوانان دانست و از تلاش‌های مجالس دانش آموزی در ادوار مختلف تشکر کرد.

کد خبر : ۴۳۳۳۷۵