خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان انتقال خون عنوان کرد:

سیر نزولی شیوع HIV در واحدهای اهدایی خون در ایران

علی اکبر پور فتح الله ، مدیرعامل سازمان انتقال خون به مناسبت روز جهانی "ایدز" بیانیه ای را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، متن این بیانیه به شرح زیر است :

«امروز، در حالی که ایدز ده‌ها میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر کرده و بسیاری از مراکز انتقال خون دنیا از جمله کشورهای پیشرفته را با چالش تهیه خون سالم رو برو ساخته است، جای بسی خرسندی است که به همت اهداکنندگان عزیز خون به ویژه اهداکنندگان مستمر، برنامه ریزی مدیران و تلاش ویژه پزشکان و پرسنل آزمایشگاهی و فنی سازمان «انتقال خون» شاهد کمترین نگرانی‌های مرتبط با امکان انتقال ویروس عامل بیماری ایدز از طریق خون و فرآورده‌های آن هستیم.

اکنون به مدد فرهنگ‌سازی اهدای خون و تلاش رسانه‌های گروهی و مراقبت ویژه پزشکان سازمان انتقال خون در جذب اهداکنندگان مستمر آگاه و فرهیخته در سازمان انتقال خون، میزان شیوع اچ.‌ای. وی در مراجعه‌کنندگان به اهدای خون نزدیک صفر شده است، این در حالی است که شیوع اچ.‌ای. وی در جامعه بر اساس آمار مرکز مدیریت بیماری‌ها طی ۱۰ سال گذشته سیر صعودی داشته است.

سیر نزولی شیوعHIV در واحدهای اهدایی خون در ایران در برابر افزایش شیوع آن در جامعه بیانگر دست آورد بزرگ ملّی در زمینه سلامت خون و نزدیک شدن به خطر صفر انتقال اچ.‌ای. وی از طریق خون و فرآورده‌های آن است.

این دستاورد بزرگ حاصل تلاش مشترک اهداکنندگان خون و کارکنان شریف و زحمتکش سازمان انتقال خون است که لازم می‌دانم از این مجموعه ایثارگر و پرتلاش از طرف بیماران و نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی تشکر و قدردانی نمایم.

البته تغییر روند راه انتقالHIV به سمت انتقال از طریق جنسی زنگ هشداری برای برنامه ریزی و ساماندهی روش‌های جذب، آموزش و حفظ اهداکنندگان خون است که سازمان انتقال خون کشور، با برنامه ریزی درست و پیگیری شیوه‌های مناسب توانسته است در این حوزه موفق عمل کند و تلاش دارد به طور جدی برای افزایش میزان آگاهی اهداکنندگان و آموزش خودمراقبتی آنان برنامه ریزی نماید.

دستاورد بزرگ ملّی دیگر در این عرصه، این است که در سه سال گذشته بیش از دو و نیم میلیون واحد پلاسمای مازاد بر نیاز مصرف بیمارستانی کشور برای تولید قراردادی داروهای انعقادی مشتق از پلاسما به شرکت بیوتست در آلمان ارسال شده است.

براساس مقررات حاکم بر تولید داروهای مشتق از پلاسما، پلاسمای ارسالی سازمان انتقال خون، مورد آزمایش بررسی ژنوم ویروس‌های هپاتیتA، هپاتیتB، هپاتیتC، اچ آی وی نوع ۱ و ۲ و پارا ویروس نوع ۹ قرار گرفته است و از میان بیش از دو و نیم میلیون واحد پلاسمای مازاد بر نیاز مصرف بیمارستانی در ایران در طی ۳ سال، فقط دو مورد هپاتیتA ملاحظه شده که بیانگر سطح بالای رعایت بهداشت و آلودگی از طریق آب و خوراک در جامعه ایرانی است.

جای خرسندی است که در جستجوی ژنوم ویروس‌ها در بیش از دو و نیم میلیون واحد پلاسمای حاصل از خون اهداکنندگان ایرانی، هیچ موردی از هپاتیتB، اچ‌ای وی نوع ۱ و ۲ مشاهده نشده و تنها ۲ مورد هپاتیتC مشاهده شده و شیوع پارا ویروس نوع ۱۹ در ایران، که شیوع بالایی در جوامع دارد، هم سطح جوامع پیشرفته دنیا است.

حاصل این دستاورد، در شرایطی که پلاسمای مازاد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه دور ریخته می‌شود، از یک سو تأمین بخش عمده داروهای مشتق از پلاسما با استفاده از پلاسمای ایرانی است که امنیت روانی و سلامت را در برابر اچ.‌ای. وی و سایر بیماری‌های نوظهور دیگری که ممکن است بوجود آیند تضمین می‌کندو از سوی دیگر نشان از به ثمر رسیدن برنامه ملی انتقال خون کشور در تامین خون و فرآورده‌های سالم برای هم میهنان عزیز است.

در پایان لازم به یادآوری است که سازمان انتقال خون ایران با برنامه ریزی در نظر دارد به سمت خطر صفر انتقال بیماری‌های قابل انتقال از طریق خون پیش رود، که این امر با همت اهداکنندگان عزیز خون، به ویژه اهداکنندگان مستمر و تلاش همکاران سازمان، دور از دسترس نخواهد بود.

کد خبر : ۴۳۳۳۵۳