خبرگزاری کار ایران

مردم ونزوئلا پول‌هایشان را وزن می‌کنند

با افزایش هر چه بیشتر تورم در ونزوئلا، واحد پولی این کشور آنچنان بی‌ارزش شده که دیگر ارزش شمرده شدن ندارد.

به گزارش ایلنا به نقل از تسنیم، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، تورم در ونزوئلا تا پایان امسال به ۷۲۰ درصد خواهد رسید. در حال حاضر درشت‌ترین اسکناس این کشور تنها ارزشی برابر با ۵ سنت دارد.

سقوط بهای جهانی نفت در سال ۲۰۱۴ باعث شد اقتصاد ونزوئلا با مشکلات بسیاری مواجه شود. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور، به منظور بهبود اوضاع اقتصادی بهای تبادل رسمی دلار را ثابت کرد و به بانک‌ها دستور داد تا پول بیشتری چاپ کنند، موضوعی که باعث شد تا ارزش واحد پول این کشور هرچه بیشتر کاهش و بهای اجناس افزایش یابد.

در حالیکه ونزوئلا اطلاعات دقیقی از بهای اجناس مصرف کنندگان منتشر نمی‌کند، تحلیلگران اظهار کرده‌اند خیابان‌های پایتخت نشانه‌های بسیاری از بد‌ترین نوع تورم قرن را نشان می‌دهد.

فروشندگان در این کشور علاوه بر استفاده از وزنه‌هایشان برای فروش اجناس، به وزن کردن اسکناس‌ها رو آورده‌اند.

نفت ۹۵ درصد از صادرات ونزوئلا و یک چهارم اقتصاد این کشور است. وابستگی بسیار زیاد به نفت باعث شده تا با کاهش بهای آن، سایر صنایع کشور با سقوطی چشمگیر مواجه شوند. در حالی که بهای نفت در بازار جهانی به میزان دو سوم در سال ۲۰۱۴ سقوط کرد، ونزوئلا گزینه‌ای دیگری برای درآمدزایی در اختیار نداشت و به همین دلیل ارزش پول این کشور با سقوطی ناگهانی همراه شد.

کد خبر : ۴۳۳۳۴۷