خبرگزاری کار ایران

مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

اردوگاه‌های اجباری تاثیری در ترک اعتیاد ندارند

مدیر کل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر اردوگاه‌های اجباری را در ترک اعتیاد معتادان بی‌تاثیر دانست.

فرید براتی سده درباره بند الحاقی به ماده ۲۶ لایحه برنامه ششم توسعه که بر اساس آن دولت مکلف شده است با همکاری شهرداری، نسبت به تکمیل «مراکز و اردوگاه‌های بازپروری اجباری» معتادان متجاهر و بی‌خانمان با مدیریت سازمان بهزیستی اقدام کند به خبرنگار ایلنا گفت: در ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب 82 مقرر شده، معتادان متجاهر پس از جمع‌آوری برای درمان به مراکز مجاز و دولتی منتقل شوند.

وی ادامه داد: ذیل این ماده تبصره‌ای دارد که مقرر می‌کند؛ افرادی که برای بیش از 2 بار به این مراکز می‌روند- که شامل اکثر معتادان متجاهر می‌شود- باید به زندان بروند. هرچند هنوز این بخش از قانون اجرایی نشده، چرا که سازمان زندان‌ها اعلام می‌کنند؛ ظرفیت کافی ندارند و قوه قضائیه نیز زیر بار نرفته است. در حال حاضر نیز می‌خواهند در زندان‌های فشافویه و حسن‌آباد بخشی از زندان تازه تاسیس را به این کار اختصاص دهند.

مراکز اجباری در انتهای خط درمان اعتیاد

براتی سده با تاکید براینکه  این ماده 16  قانون مصوب مجمع جای بحث دارد، خاطر نشان کرد: همواره درمانگران و متخصصان اعتیاد و حتی مسئولانی که در کمیسیون مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع هستند؛ همچون دکتر علی هاشمی گفته‌اند که مراکز اجباری در انتهای خط درمان اعتیاد قراردارند یعنی اول باید مراکز ماده 15 را تقویت کرده و توسعه دهیم و برای آنها در برنامه ششم قانون بیاوریم و در نهایت اگر کسی باقی ماند و متجاهر بود به طرف مراکز ماده 16 سوق داده شود.

مدیر کل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید براینکه در ماده 16 مبارزه با مواد مخدر نیز سخنی از راه‌اندازی اردوگاه به میان نیامده و این واژه سال‌ها از ترمینولوژی درمان اعتیاد خارج شده بود، تصریح کرد: درمان با اردوگاه هیچ رابطه‌ای ندارد و تجربه جهانی نشان داده که اردوگاه‌ها نمی‌توانند کار درمانی کنند.

وی با یادآوری اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر توسط شهرداری تهران عنوان کرد: از سال گذشته شهرداری برای جمع‌آوری معتادان هیاهو کرده است، اما اکنون اعلام کرد که این طرح ورشکسته است و حالا می‌خواهند آن را به بخش غیردولتی بسپارند.

براتی سده با تاکید براهمیت تعیین این موضوع که قرار است این مراکز به چه افرادی و با چه شرایطی واگذار شود یا اینکه نتیجه این طرح چه بوده است، گفت: متاسفانه تاثیر خوب مراکز ماده 15 و اثر آن بر کاهش آسیب کشور و برنامه خوبی که در این رابطه داشتیم و رتبه اول ما در منطقه در این زمینه طی چند سال گذشته از بین رفته است و دلیل آن تاکیدی است  که بر مراکز ماده 16 شد.

این درمانگر اعتیاد با اشاره به اینکه مدتی پیش اعلام شد که قرار است مراکز ماده 16 به بهزیستی واگذار شود، افزود: بهزیستی نیز شرایطی تعیین کرد که در عمل این کار تا الان انجام نشده است و مسئولان بهزیستی به ستاد مبازره با مواد مخدر اعلام کرده‌اند که با شرایطی این مساله را خواهد پذیرفت، لذا آوردن این موضوع در برنامه ششم مساله است.

براتی سده معتقد است یکی از مهم‌ترین اقدامات مجلس بررسی، مقایسه و ارزشیابی مراکز ماده 15 و 16  بوده و باید مشخص شود؛ پس از هزینه گزافی که برای ماده 16 کرده‌اند، این مراکز چقدر کارایی داشته است و به نفع کیست؟

وی تصریح کرد: معتادی که به اجبار به این مراکز برده می‌شود؛ دوباره به چرخه اعتیاد بازمی‌گردد، لذا مجلس باید به این مسائل پرداخته و بررسی کند که تا چه حد این شیوه موثراست.

این درمانگر اعتیاد خاطرنشان کرد: اساسا اردوگاه و شیوه‌های اجباری نمی‌توانند؛ باعث کاهش یا افزایش آسیب‌های اجتماعی شوند و بهتر است این موضوع مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا به نظر می‌رسد در معضل اعتیاد مشکلات اقتصادی مهم‌تر بوده و باید مورد ارزیابی قرار گیرند.

 

کد خبر : ۴۳۲۹۸۲