خبرگزاری کار ایران

از سوی رییس شورای شهر نوشهر:

تخریب باغ گیاه شناسی تکذیب شد

asdasd
کد خبر : ۴۳۲۵۲

تخریب باغ گیاه شناسی را تکذیب می کنم و ابدا قرار نیست چنین اتفاقی بیافتد و اگر قرار باشد این باغ تخریب شود و گیاه نادری از بین برود شورای شهر جلوی آن می ایستد.

ایلنا: رییس شورای شهر نوشهر گفت: خبر تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر را تکذیب می کنم و آنچه قرار است اتفاق بیافتد احداث راه در پشت باغ گیاه شناسی است.

داود ناصری رییس شورای شهر نوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر گفت: تخریب باغ گیاه شناسی را تکذیب می کنم و ابدا قرار نیست چنین اتفاقی بیافتد و اگر قرار باشد این باغ تخریب شود و گیاه نادری از بین برود شورای شهر جلوی آن می ایستد.

وی افزود: بر اساس تصمیم کارشناسان وزارت خانه های کشاورزی، راه و مسکن قرار بر این شد تا خانه هایی که در پشت این باغ قرار دارند خریداری شود و راه از پشت باغ احداث شود.

وی با اشاره این که باغ در بخش جنگلی نوشهر واقع است گفت: برای احداث راه، درختی قطع نخواهد شد و البته باید تاکید کنم که ساختن این راه هنوز قطعی نیست و کارشناسان در حال بررسی ایم موضوع هستند.

ناصری ادامه داد: کارشناسان وزارت کشاورزی باید ارزیابی خود را ارائه کنند و اگر گیاه نادری در مسیر و نقشه راه وجود داشته باشند حتما این موضوع را اعلام خواهند کرد.

وی تاکید کرد: هنوز تصمیم نهایی برای احداث راه گرفته نشده است و شورای شهر نیز همه جوانب امر را بررسی می کند و نظارت کامل بر این موضوع دارد.

اظهارات رییس شورای شهر در حالی است که به گفته برخی از فعالان محیط زیست، باغ گیاه‌شناسی نوشهر که گفته می‌شود از مجموعه‌های ارزشمند زیست‌محیطی در کشور به شمار می‌رود، به منظور احداث جاده و کاهش بار ترافیکی شهر نوشهر، مورد هجوم بولدوزرها قرار گرفته است.

هر چند پیش از این مهندس عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر حفظ باغ گیاه‌شناسی نوشهر گفته بود:  از نظر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مصوبه مرتبط با طرح احداث جاده‌ای که منجر به تخریب باغ گیاه‌شناسی می‌شود قابلیت اجرایی ندارد و تمامی کسانی که در این رابطه اقدامی انجام بدهند مجرم محسوب می‌شوند و باید از طریق دادگاه صالحه به جرم آنها رسیدگی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این باغ در سال ۱۳۳۳ حدود ۷ هکتار از زمین‌های ایستگاه کشاورزی نوشهر جهت کاشت گونه‌های درختی و درختچه‌ای در نظر گرفته شد و تعدادی گونه ا ز خارج و داخل کشور جمع آوری و در ۷۳ قطعه مختلف کاشته شد.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر از نظر وسعت و قدمت دومین باغ گیاه‌شناسی کشور است. وجود مجموعه‌ای از گونه‌های منحصر به فرد در آربراتوم باعث شهرت جهانی آن شده و هر ساله مورد بازدید بسیاری از محققین و دانشجویان رشته‌های مرتبط قرار می‌گیرد.

این گنجینه با ارزش از نظر حضور و تنوع گونه‌های گیاهی شایان توجه است. اهداف اولیه احداث این مجموعه همانند اهداف سایر باغ‌های گیاه‌شناسی دنیا، در واقع آموزش و تحقیقات بنیادی در رابطه با علوم زیستی و گیاهی است.

انتقال گونه‌های جنگلی بومی و وارد کردن گونه‌های غیر بومی، ایجاد کلکسیون‌های مختلف و پوپلمان‌های آزمایشی از گونه‌های مختلف با فرم‌های زینتی متنوع از اهداف در دست اجرا در این با غ می‌باشد.

برای این باغ همانند سایر باغ‌های گیاه‌شناسی دنیا در کنار آربراتوم، بخش‌های مختفی از جمله قطعات درختچه‌های زینتی، گیاهان معطر و پرچین‌سازی، سوزنی برگان، گیاهان پیازی، گیاهان گرمسیری، گیاهان دارویی، توندرا، باغ سیستماتیک، گلخانه گیاهان گرمسیری، و مجموعه گیاهان خشک یا هرباریوم در نظر گرفته شد.

این باغ در راستای دو هدف اصلی باغ‌های گیاه‌شناسی در سراسر دنیا یعنی آموزش به تمامی اقشار مردم و نگهداری از گونه‌های نادر و در حال انقراض، فعالیت می‌کند. تنها جایی که می‌توان دو گونه جدید و منحصربه‌فرد اسپیره نوشهری و افرای مازندرانی که در سال‌های اخیر از استان مازندران به دنیا معرفی شده را به‌طور کاشته شده یافت، باغ نوشهر است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز