خبرگزاری کار ایران

شینزو آبه:

روابط با ترامپ باید بر پایه اعتماد بنا شود

نخست‌وزیر ژاپن اظهار امیدواری کرد که در دیدار با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، گفت‌و‌گو‌هایی بر پایه اعتماد داشته باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن امروز – پنجشنبه – گفت که می‌خواهد زمانی که با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دیدار می‌کند، روابطی بر پایه اعتماد با وی داشته باشد. وی تاکید کرد که روابط دوجانبه دو کشور در کانون امنیت و دیپلماسی توکیو قرار دارد.

آبه قرار است تا امروز – پنجشنبه – در شهر نیویورک با ترامپ دیدار کند و انتظار می‌رود که وی نخستین رهبر خارجی برای چنین دیداری از زمان انتخاب ترامپ باشد.

وی به خبرنگاران پیش از ترک توکیو گفت که ائتلاف آمریکا و ژاپن «اساس و بنیان دیپلماسی و امنیت ژاپن است. تنها زمانی که اعتماد وجود داشته باشد یک ائتلاف احیاء می‌شود.»

البته هنوز جزئیات این دیدار اعلام نشده است و تیم انتقالی ترامپ به درخواست‌ها برای اظهار نظر در رابطه با این دیدار پاسخی نداده است.

در روز چهارشنبه، مقام‌های ژاپنی اعلام کردند که هنوز زمان و مکان این دیدار را تعیین نکرده‌اند. افراد شرکت کننده در این دیدار و کسانی که در رابطه با این دیدار پاسخگو خواهند بود نیز هنوز مشخص نشده است.

یک مشاور ترامپ، که نخواست نامش فاش شود، کمی‌ پیشتر در چند  روز گذشته گفت که ترامپ به دنبال اطمینان‌بخشی به آبه و دیگر متحدان آسیایی وی هستند که ممکن است به واسطه گفتمان و سخنان کارزار وی نگران شده و تحت تاثیر قرار گرفته باشند.

ترامپ به واسطه اظهارنظر‌ها در رابطه با امکان به دست آوردن سلاح‌های اتمی از سوی ژاپن و درخواست‌ها برای پرداخت بیشتر به نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور نگرانی‌هایی را در توکیو برانگیخته است.  

کد خبر : ۴۲۹۸۷۷