خبرگزاری کار ایران

نماینده ایران در اجلاس امنیتی امان:

جامعه جهانی به تعهداتش برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای عمل کند

نماینده ایران در اجلاس امنیتی امان که با حضور شخصیت‌های عالی‌رتبه در پایتخت اردن برگزار شد بر لزوم خلع سلاح اتمی در منطقه خاورمیانه تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، علیرضا میریوسفی، رییس مرکز مطالعات خاورمیانه وزارت امورخارجه، در مراسم افتتاح این نشست با اشاره به قطعنامه ٦٨٧ شورای امنیت سازمان ملل در سال ١٩٩٥ برای تمدید نامحدود معاهده عدم اشاعه هسته‌ای موسوم به ان پی تی، ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای را نیز جزو لاینفک این قطعنامه دانست و بر لزوم اجرای این قطعنامه و تشدید فشارها بر رژیم صهیونیستی برای خلع سلاح هسته‌ای تاکید کرد. 

او با اشاره به اینکه آمریکا، انگلستان و روسیه، بانیان و پیشنهاددهندگان اصلی این قطعنامه بوده‌اند، مسئولیت این کشورها را در جهت وادار کردن این رژیم برای خلع سلاح هسته‌ای گوشزد و افزود: اکثر کشورهای اسلامی و عدم تعهد با توجه به تعهد شورای امنیت و آمریکا مبنی بر خلع سلاح این رژیم در قالب قطعنامه ٦٨٧ به عنوان یک مجموعه مرتبط به هم، به تمدید نامحدود ان پی تی در سال‌های ١٩٩٥ تا ٢٠٠٠ پیوستند و به همین علت ادامه این وضعیت به مشروعیت و تداوم نظام عدم اشاعه لطمه اساسی می‌زند.

میریوسفی با اشاره به تاکید مجدد اجلاس بازبینی ان پی تی در سال ٢٠١٠ بر ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی گفت: کشورهای اسلامی و عدم تعهد بارها نارضایتی خود را از این وضعیت اعلام و حتی تهدید به تجدید نظر در تصمیم قبلی خود در سال ٢٠٠٥ کرده‌اند. لذا در شرایط مناسب پیش آمده پس از برجام و خاتمه بحران ساختگی پرونده هسته‌ای ایران، بانیان این قطعنامه و سایر طرف‌ها همگی وظیفه دارند به تعهداتشان برای تشدید فشار به این رژیم در جهت خلع سلاح هسته‌ای عمل کنند.

گفتنی است نماینده آمریکا در این نشست با اذعان به طرح این موضوع در قطعنامه مذکور و سایر اسناد سازمان ملل، پیچیدگی‌های موضوع خلع سلاح را از دلایل عدم خلع سلاح هسته ای دانست! 

نشست‌های روز دوم این اجلاس به موضوع آینده برجام و شرایط منطقه‌ای پسابرجام اختصاص خواهد داشت.

مراسم افتتاحیه اجلاس امنیتی امان روز ٢٦ آبان ماه با حضور شخصیت‌های عالی رتبه از جمله عبدالله گل، رییس جمهور سابق ترکیه، ایاد علاوی، معاون رییس جمهور عراق، شاهزاده سمیه بنت حسین، رییس انجمن علمی پادشاهی اردن، آدام شینمن، نماینده ویژه رییس جمهور آمریکا در امور خلع سلاح و لاسینا زربو، دبیر اجرایی کمیته سی تی بی تی سازمان ملل متحد، مهمانانی از کشورهای مختلف منطقه از جمله ایران و نمایندگان رسانه‌های گروهی در پایتخت اردن برگزار شد.

در روز اول این اجلاس دو روزه که با موضوع آینده نظام عدم اشاعه در خاورمیانه برگزار گردید، لاسینا زربو با اشاره به این‌که ایده خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی ابتدا توسط ایران و در چهار دهه قبل مطرح گردید و سپس مصر هم با ایران همراه شد، شرایط بعد از برجام را موقعیت مناسبی جهت پیگیری این ایده و آرمان مهم در خاورمیانه تلقی کرد.

در ادامه، آدام شینمن نیز برجام را یکی از مهمترین دستاوردهای تاریخ عدم اشاعه توصیف و بر لزوم حفظ آن تاکید کرد. 

در بخشی از این اجلاس، عبدالله گل با اشاره به بیانیه سه جانبه تهران در سال ٢٠١٠ با همراهی برزیل و ترکیه، تلاش‌های این کشور را در حصول به برجام موثر دانست.

ایاد علاوی نیز بر توسعه همکاری‌های همه جانبه در شرایط جدید منطقه تاکید و همکاری‌های جدید نفتی و انرژی را میان عراق و اردن را از جمله این همکاری‌ها دانست.

کد خبر : ۴۲۹۸۲۰