خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با نایب رئیس مجلس عراق:

از هر کمکی برای برقراری امنیت عراق دریغ نمی‌کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران همدلی میان تمام گروه‌های عراقی اعم از سنی، شیعی و کرد است، گفت: بزرگترین تهدید برای امنیت و ثبات در جهان اسلام، دامن زدن به اختلافات مذهبی و ایجاد درگیری بین برادران مسلمان است.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه ۲۶ آبان ماه) با شیخ همام نایب رئیس مجلس نمایندگان عراق، دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار، ضمن تبریک پیروزی‌های اخیر نیروهای مسلح و مردمی عراق علیه تروریسم گفت: امیدوارم گام آخر را در میدان مبارزه با تروریست‌ها به خوبی بردارید و علی رغم دشواری‌ها پیروزی نهایی نزدیک است.

ناامنی در عراق، ناامنی در منطقه است

رییس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مناسبات گرم و برادرانه میان مردم و مسئولین دو کشور بر لزوم تلاش مشترک برای کمک به حل و فصل مسائل و مشکلات عراق تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت و دولت عراق ایستاده است و برای ارائه هرگونه مساعدت آمادگی کامل دارد.

لاریجانی ادامه داد: ناامنی در عراق، ناامنی در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران از هرگونه کمکی برای برقراری امنیت و آرامش در عراق دریغ نخواهد کرد.

سیاست جمهوری اسلامی ایران در عراق حمایت از تمامیت ارضی عراق است

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در عراق حمایت از تمامیت ارضی و تقویت وحدت و همدلی میان تمام گروه‌های عراقی اعم از سنی، شیعی و کرد است و بی‌تردید عراق با تمرکز بر وحدت و انسجام میان همه گروه‌های عراقی می‌تواند بر مشکلات کنونی غلبه کند.

وی  افزود: بزرگترین تهدید برای امنیت و ثبات در جهان اسلام، دامن زدن به اختلافات مذهبی و ایجاد درگیری بین برادران مسلمان است.

تاکید بر اهمیت تقویت همکاری‌های اقتصادی، مالی و بازرگانی ایران و عراق

لاریجانی در همین راستا، نقش ائتلاف ملی را در اعتمادسازی، تحکیم و تقویت فضای وحدت و همدلی در بین اقشار مختلف مردم عراق، مهم ارزیابی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، بر اهمیت تقویت همکاری‌های اقتصادی، مالی و بازرگانی دو کشور تأکید کرد و آن را لازمه‌ی رونق فعالیت‌های تجاری میان بازرگانان دو کشور خواند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافقنامه ۱۹۷۵ تصریح کرد: منافع مشترک دو کشور ایجاب می‌کند، لایروبی اروند و احیای مجدد کشتیرانی در آن با همکاری دو کشور هر چه سریعتر انجام گیرد.

شیخ حمودی:انگیزه مبارزان عراقی در مبارزه با داعش هر روز بیشتر می شود

شیخ حمودی، نایب رئیس مجلس نمایندگان عراق نیز در این دیدار با تقدیر از کمک‌های همه جانبه و انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق گفت: انگیزه مبارزان عراقی در مبارزه با داعش هر روز بیشتر می شود و ان‌شاء الله در آینده نزدیک، ثبات و آرامش فراگیر در عراق برقرار خواهد شد.

وی افزود: امروز تروریسم چالش بزرگ عراق است و عراق با مشکلات فراوانی مواجه است و رهبران عراق مصمم هستند بر این مشکلات فائق آیند.

نقش مرجعیت دینی در عراق همواره نجات بخش بوده است

وی گفت: نقش مرجعیت دینی در عراق همواره برای ملت ما نجات بخش بوده است.

شیخ حمودی در ادامه افزود: امروز افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه آفت بزرگی است که تنها با همکاری همه کشورهای منطقه می‌توان بر آن غلبه  کرد.

نایب رئیس مجلس نمایندگان عراق در پایان این دیدار، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از عراق به ویژه مواضع حکیمانه مقام معظم رهبری، تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر : ۴۲۹۷۹۲