خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان:

عده‌ای با اغراض سیاسی دنبال دامن‌زدن به مشکلات کارگری هستند

استاندار گیلان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران گفت: مسئله کارگری که عده‌ای دنبال دامن زدن به آن هستند می‌تواند حادثه‌آفرین باشد.

 به گزارش ایلنا از رشت، محمدعلی نجفی در جلسه  شورای هماهنگی مدیریت بحران که با حضور اسماعیل نجار  معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران، فرمانداران و مدیران استانی در مرکز مدیریت بحران استانداری برگزار شد با بیان اینکه مسائل کارگری که عده‌ای دنبال دامن‌زدن به آن هستند نیز می‌تواند حادثه‌آفرین باشد، افزود: طبق اعلام مرکز آمار روزی در استان گیلان نرخ بیکاری 15.6 درصد بوده که الان به 9.6 درصد رسیده است .

وی افزود : البته این آمار به معنی نبود مشکل بیکاری فارغ التحصیلان نیست اما نمی‌توان اقدامات مثبتی که در حال شکل‌گیری است را نادیده گرفت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همان‌گونه که صدا و سیما در مباحث کلان استانی همراهی لازم را دارند در بحث پیشگیری و آموزش نیز می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند.

وی جلوگیری از هرگونه حادثه و بحران رسالت اصلی مدیران ارشد استانی است و افزود: مدیران با حضور موثر و به‌موقع خود نباید اجازه‌ ایجاد هر گونه بحران را بدهند.

استاندار گیلان درباره مشکلات به وجود آمده در سراوان که ناشی از انباشت چند دهه زباله در آن منطقه بود، خاطرنشان کرد: در 3 سال اخیر اقدامات موثری در این خصوص صورت گرفته و برنامه‌های دیگری نیز برای آینده داریم .

وی تصریح کرد: مشکلات مردم سراوان در زمان‌های مختلف پررنگ می‌شود که در بحث اخیر اگر به صورت عملیاتی ورود نمی‌کردیم می‌توانست ابعاد دیگری به خود بگیرد.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: در مواقع بحرانی باید صبر مردم را افزایش داد و آنان را تحت فشارهای سیاسی قرار نداد  اما متأسفانه کسانی که باید دلسوز مردم باشند بعضاً خود بحران ایجاد می‌کنند.

 نجفی با بیان اینکه عده‌ای نمی‌خواهند موفقیت‌ها و دستاوردهای این دولت را ببینند، گفت: طی دو ماه آینده 2 کارخانه بزرگ که حداقل در کشور تک هستند با اشتغال هر کدام 600 نفر افتتاح می‌شود که گاهی منتقدان با نگاه سیاسی اعلام می‌کنند که تمام کارخانه‌ها تعطیل است.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تعیین وضعیت نیروهای طرحی دستگاه‌های اجرایی با توجه به قرار گرفتن در آستانه‌ی فصل سرما تأکید و تصریح کرد: در جلسه‌‌ اخیر با معاونان استاندار بر لزوم احصا تعداد نیروهای طرحی دستگاه‌های اجرایی موقعیت کاری آنان طی یک هفته‌ تأکید کردم.

وی با بیان اینکه نباید در قالب این طرح‌ها برخی در به‌کارگیری بستگان خود اقدام کنند، افزود: به دستگاه‌های نظارتی تکلیف کردم تا ضمن برخورد نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

استاندار گیلان همچنین بر ضرورت پرداخت مبالغ عقب مانده‌ نیروهای طرحی و نیز کارگران تأکید و تصریح کرد: چطور می‌شود یک نیرو با حداقل حقوق مبالغ عقب‌مانده داشته باشد و مدیران آن مجموعه حقوق و اضافه کار خود را به‌طور کامل دریافت کرده باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: سازمان مذکور باید با طرح مشکلات خود از بنده و مجمع نمایندگان استان پیگیری‌های لازم را مطالبه کند.

نجفی بحران تأمین منابع آب مزارع کشاورزی را یکی از مسائل بحرانی استان عنوان کرد و افزود: در فصولی که برای مزارع کشاورزی نیازمند آب هستیم تنها 15 درصد بارش‌ها که در حدود 200 میلی‌متر است برای کشاورزان مفید است.

وی با بیان اینکه نگاه کشور به گیلان نباید به صورت میانگین سالانه باشد، افزود: روزی سد منجیل با ذخیره‌ 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب برای 170 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان پیش‌بینی شده بود که در حال حاضر با افزایش سد زیر کشت به 238 هزار هکتار میزان برداشت از سد به 40 درصد رسیده است.

نماینده عالی دولت در گیلان به پیشرفت بیش از 30 درصدی ساخت سد شفارود اشاره و خاطرنشان کرد: عمده‌ این پیشرفت در دولت تدبیر و امید شکل گرفته اما هنوز مشکل محیط زیستی آن حل نشده که در جلسه‌ اخیر در سازمان برنامه و بودجه تصمیم‌هایی در این خصوص گرفته شده است.

وی به پیشرفت 45 درصدی ساخت سد پلرود بعد از 18 سال اشاره و خاطرنشان کرد: در 3 سال گذشته توانستیم پیشرفت این سد را از 19 درصد به 45 درصد برسانیم.

نجفی ساخت سدهای لاستیکی را که با پیگیری‌های مدیران استانی و مجمع نمایندگان در سفر رئیس جمهور به گیلان تصویب شد را بسیار مثبت دانست و افزود: انتظار ما تسریع در اتمام سدهای لاستیکی استان است.

استاندار گیلان با بیان اینکه بارش 110 میلی‌متر باران در 40 دقیقه یک استان را می‌تواند با بحران مواجه کند، افزود: اگر با همه‌ تمهیدات لازم در مهار آب‌های سطحی غفلت کنیم این مسئله می‌تواند برای استان مشکلات فراوانی ایجاد کند.

وی قدردانی از پیگیری‌های صورت گرفته درباره ورود هلی‌کوپتر امدادی به استان گیلان گفت: استقرار دائمی هلی‌کوپتر در استان جزو مطالبات اصلی ما در این بخش است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: استانی که بیشترین مرگ و میر و نیز جزو 5 استان حادثه‌خیز در کشور است باید امکانات لازم را در اختیار داشته باشد.

کد خبر : ۴۲۹۷۶۱