خبرگزاری کار ایران

بیست و یکمین اجلاس کمیته‌های ملی المپیک در قطر برگزار شد

بیست و یکمین اجلاس کمیته‌های ملی المپیک با حضور توماس باخ، شیخ احمد الفهد رییس انجمن کمیته‌ای ملی المپیک و روسا، دبیران و نمایندگان کمیته‌های ملی المپیک کشورها، انجمن های قاره ای، فدراسیون های بین المللی، کمیته‌های برگزاری بازی‌های پیش رو و سایر مسئولان عضو جنبش المپیک طی روزهای 24 و 25 آبان ماه به ریاست شیخ شیخ احمد الفهد در قطر برگزار شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی کمیته ملی المپیک، در ابتدای این مراسم که شاهرخ شهنازی دبیر کل و عاطفه اسلامیان مدیر امور بین الملل کمیته ملی المپیک  به نمایندگی از کشورمان در آن حضور داشتند،توماس باخ، رییس کمیته بین المللی المپیک با تشکر از کمیته برگزارکننده بازی‌های المپیک ریو و حضور موفقیت آمیز ۲۰۶ کشور و رکورد شکنی برخی از کشورها در این بازی‌ها، به تحولات اخیر ورزش  در سالهای اخیر اشاره  نمود.

توماس باخ  ضمن تشکر از کمیته برگزارکننده بازیهای ریو وبا اشاره به تیترهایی خبری دو ماه قبل گفت: به رغم مسائلی همچون امنیت، آلودگی آب، زیکا ، کنسل کردن بازی‌ها، بحث های مربوط به برنامه ورزشکاران پاک وبرخی چالش های دیگر، بازی‌های المپیک ریو در بسیاری جهات یک موفقیت فوق العاده محسوب می شود و درواقع حضور موفقیت آمیز ورزشکاران و تاثیری که این بازیها بر بینندگان داشت باید بیشترمورد توجه قرار گیرد آنهم  در عصری که تماشای تلویزیون جای خود را به شبکه‌های اجتماعی داده است و این تاثیرات به حدی بود که نسل جوان مجذوب این بازی‌ها شد. 

وی به لحظه ورودش به ریو کرد و گفت: پس از دریافت پیام هایی در خصوص مشکلات موجود در دهکده بازیها ، مستقیما از فرودگاه به دهکده بازیها و  جلسه سرپرستان کاروان آمدم که از واکنش مثبت سرپرستان کاروان شگفت زده شده بود که عنوان کردند نگران نباشید ما این جا هستیم تا با کمک کمیته برگزاری، بر مشکلات فائق  آییم و جای نگرانی نیست که همه در کنار هم برای موفقیت ورزشکاران به عنوان سفرای کشورهایشان تلاش کردند و این دستاورد مهمی است. 

باخ خاطر نشان کرد:موفقیت این بازیها فراتر از این موضوعات بود رقابت‌های ریو بازخورد بسیار خوبی در بین سیاسیون و رسانه‌ها داشت و حضور اولین تیم پناهندگان  با تاثیر مثبت بر اذهان عمومی همراه بود و  البته چالش ها را نادیده نمی‌گیریم و با آنها روبرو خواهیم شد و بعنوان مثال به راهمان در مبارزه با دوپینگ ادامه می‌دهیم.

توماس باخ تصریح کرد:همچنین چالش و مسئله مهم دیگری که جز یکی از مهم‌ترین بندهای دستور جلسه ۲۰۲۰ در اجلاس سال قبل در دستور کار قرار گرفته بود اجرا و تعریف دستور العمل‌های اجرایی  بر اساس اصل"مدیریت مطلوب" بود که اخیرا برای کلیه کمیته‌های ملی المپیک، فدراسیون‌های بین المللی  المپیکی و ... ارسال گردیده است تا کمیته‌های ملی المپیک و فدراسیون‌های ملی بتوانند در فضایی دموکراتیک و لحاظ قوانین داخلی و البته در راستای منشور المپیک و وظایف خود، ضمن حفظ استقلال مدیریتی،  تعامل سازنده‌ای با دولت ها خود در قالب تفاهنامه‌های پیشنهادی داشته باشند. 

در ادامه شیخ احمدالفهد رئیس شورای المپیک آسیا و رییس این نشست به بررسی نتایج نظر‌سنجی‌های انجام شده اخیر از کمیته‌های ملی المپیک پرداخت و گفت:با وجود چالش‌های بسیار و نارضایتی کمیته‌های ملی المپیک در برخی جهات، ضمن احترام به نظرات کلیه کمیته‌های ملی المپیک، باید بگویم بازی‌های المپیک ریو در بدترین شرایط هم به بهترین نحو برگزار شد. 

وی ادامه داد:کمیته برگزارکننده بازیها در سالهای اخیر طبق برنامه پیشرفت خوبی داشت، لیکن ویروس زیکا، آلودگی آب‌های آزاد و برکناری رییس جمهور این کشور، و سپس آغاز برنامه ورزشکاران پاک در فاصله کوتاهی از بازی‌ها و موضوع دوپینگ ورزشکاران روس و سایر اتفاقات غیر مترقبه، برگزاری این  بازی‌ها شدیدا تحت الشعاع قرار داد که خوشبختانه با حمایت توماس باخ و تلاش کمیته برگزارکننده رقابت‌ها  مشکلات بر طرف شد.

شیخ احمد الفهد ادامه داد:البته بحث هایی در  رسانه ها مطرح شد که انتخاب ریو برای میزبانی بازیها المپیک انتخاب درستی نبود ولی باید توجه داشته باشید که هدف این نیست که فقط ۱۵ کشور میزبان بازی‌های المپیک باشند و این مخالف اصل جهان شمولی ورزش است. مشکلات واقعی برای همه بازی‌ها وجود دارد ولی مهم آن است که بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

رئیس شورای المپیک آسیا خاطر نشان کرد: در پایان از توان بالای رهبری توماس باخ قدر دانی می‌نمایم و ضمن تشکر از تصمیم غیر سیاسی ایشان در خصوص ورزشکاران روس،جای تاسف است که ورزشکاران پاک روس بواسطه ملیت شان از حضور در بازی‌های پارالمپیک محروم شدند.

در زمینه مبارزه با دوپینگ و برنامه ورزشکاران پاک،دو کمیسیون تشکیل شد. کمیسیون تجسس در جهت شناسایی و کمیسیون دوم که کارش را بعد از بازی‌های ریو عملا آغاز نموده جهت دادخواهی ورزشکاران است که پس از استماع دفاعیات ورزشکاران با تست مثبت، باید تصمیم‌گیری نماید که این موضوع در قالب فراخوان مصوب المپیک که محتوای آن به اطلاع  کلیه اعضای جنبش المپیک رسید ادامه خواهد داشت تا با ایجاد رفرم و دگرگونی در سیستم وادا، بتواند مستقل و فراتراز نمونه گیری‌های ملی، به سیستم‌های کنترلی موثق و مستقل  بین المللی اتکا شود.

شایان ذکر است :اجلاس در روز نخست با گزارش کمیته‌های برگزاری ۳ شهر متقاضی میزبانی باز‌ی‌های المپیک ۲۰۲۴ (بوداپست، لس آنجلس و پاریس) خاتمه یافت.

لازم به ذکر است در حاشیه این اجلاس، جلسات  کمیسیون‌های تخصصی انجمن کمیته‌های ملی المپیک ، شورای اجرایی ANOC ، برگزار شد که گزارش هر یک از کمیسیون‌ها و تصمیمات شورای اجرایی ANOC در  روز دوم اجلاس ارائه شد.

کد خبر : ۴۲۹۷۵۸