خبرگزاری کار ایران

از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون

اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی به ٣٠ درصد رسید

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون، اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی از ٢٢ به ٣٠ درصد رسیده است.

مهدی یوسفی گفت: در سال ٨٤ مقرراتی وضع شد که بر اساس آن باید ٥٠ درصد از نیروهای فعال در منطقه پارس جنوبی را افراد بومی تشکیل می‌دادند؛ اما این مهم محقق نشد.

وی افزود: در سال ٩٢ و زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، سهم نیروهای بومی در پارس جنوبی ٢٢ درصد بود و در این مدت باوجود این‌که برخی طرح‌ها به بهره‌برداری رسید و این موضوع سبب کاهش تعداد نیروی کار در این منطقه می‌شد، اما با سیاستی که در جذب نیروهای تازه اتخاذ شد، سهم نیروهای بومی در این منطقه افزایش یافت.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یادآور شد: در طرح‌های تازه همچون فاز ١٢ و فازهای ١٥ و ١٦ و پتروشیمی‌های بوشهر و مرجان و ... سهم ٦٠ تا ٧٠ درصدی برای نیروهای بومی در نظر گرفته شد.

یوسفی عنوان کرد: نتیجه اقدام‎ها این شد که از ٦٠ هزار نیرویی که در منطقه ویژه پارس مشغول کار هستند، حدود ١٨ هزار نفر یعنی ٣٠ درصد نیروهای بومی هستند و سهم نیروی بومی در این منطقه از ٢٢ درصد به ٣٠ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که هدف‌گذاری ما دستیابی به اشتغال ٥٠ درصدی نیروهای بومی در این منطقه است، تصریح کرد: باید اقدام‎های مناسبی برای دستیابی به این هدف انجام شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: همکاری منطقه ویژه پارس با سازمان فنی و حرفه‌ای برای ارائه آموزش‌های مهارتی و توانمندسازی نیروهای بومی یکی از این اقدام‎هاست که در قالب ٢ تفاهم‌نامه با ١٤٠ میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است.

یوسفی از همکاری با آموزش و پرورش و تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان به عنوان یکی دیگر از راهکارها نام برد و افزود: امسال طرح تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان در ٦ شهرستان استان بوشهر برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین باید اهرمی را ایجاد کنیم که شرکت‌ها ملزم به رعایت سهم نیروهای بومی در اشتغال باشند و به همین منظور در هر یک از شهرستان‌ها یک کمیته با ریاست فرماندار و حضور دادستانی و همچنین نماینده منطقه ویژه پارس و ... تشکیل می‌شود.

یوسفی گفت: این کمته نظارت ویژه‌ای بر وضعیت اشتغال دارد تا پروژه‌ها در هر شهرستانی که اجرا می‌شود، ابتدا جوانان بیکار آن شهرستان به‎کار گرفته شوند و سپس شهرستان‌های همسایه و سرانجام  از دیگر شهرستان‌ها نیرو گرفته شود.

وی یادآور شد: دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری در آیین گشایش رسمی فازهای پارس جنوبی تاکید ویژه‌ای داشتند که مردم مجاور فازها باید سهم ویژه‌ای در اشتغال داشته باشند و در اولویت باشند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تصریح کرد: در طرح توسعه پارس شمالی نیز تلاش ویژه‌ای داریم که سهم نیروهای بومی برای اشتغال در این طرح‌ها رعایت شود و بتوانیم با اجرای این برنامه‌ها به سهم اشتغال ٥٠ درصدی نیروهای بومی برسیم.

 

کد خبر : ۴۲۹۷۳۵