خبرگزاری کار ایران

آغاز اولین آزمایش ابزار ویرایش ژن روی انسان

دانشمندان چینی اولین افراد در جهان هستند که سلول‌هایی را به بدن انسان تزریق کردند که با استفاده از ابزار ویرایش ژن CRISPR/Cas۹ ویرایش شده‌ بود.

به گزارش ایلنا به نقل از همشهری آنلاین؛ براساس گزارش ساینس الرت،‌ سلول‌های ویرایش شده توسط گروهی از محققان دانشگاه سیچوآن در چنگدو با هدف آزمایش دارویی برای درمان سرطان ریه پیشرفته به بدن داوطلبی تزریق شد و محققان معتقدند این رویکرد می‌تواند رقابت میان دانشمندان آمریکایی و چینی را افزایش دهد.

CRISPR/Cas9 ابزاری برای برش و ویرایش ژن‌های بدن انسان است که می‌تواند شیوه‌های درمانی بیماری‌های مختلف را به واسطه دسترسی سریع و ساده به بخش‌های آُسیب‌دیده ژن‌های بدن متحول سازد.

این ابزار مانند یک قیچی مولکولی عمل می‌کند، محققان تنها باید به آن برنامه بدهند تا با کمک آن بتوانند به ارزان‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن ژن‌های آسیب‌دیده را برش داده و ژن‌هایی جدید را جایگزین آنها سازند. از آنجایی که قابلیت‌های این ابزار در سال 2012 کشف شد، تاکنون بارها و بارها روی حیوانات مورد آزمایش قرار گرفته است، و در ژانویه سال 2016 برای اولین بار توانست بیماری دوشن را در یک موش درمان کند.

تاکنون آزمایش‌های ویرایشی  نیز روی جنین انسان صورت گرفته است که تاکنون اشاره زیادی به آنها نشده‌است، اما این اولین‌باری است که سلول‌های ویرایش شده ژنتیکی به بدن انسان بالغ تزریق می‌شود.

در این آزمایش جدید محققان سلول‌های بنیادی بدن بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته ریه را استخراج کرده و سپس با استفاده از ابزار ویرایش ژن یک ژن را درون این سلول‌ها غیر فعال کردند. این ژن عامل ایجاد پروتئینی به نام PD-1 است که منجر به کند شدن واکنش ایمنی سلول شده و رشد سرطان را خارج از کنترل می‌سازد.

این سلول‌های ویرایش شده سپس در آزمایشگاه کشت داده شده و در نهایت به بدن بیمار تزریق شد با این امید که این سلول‌ها بتوانند در بدن بیمار تکثیر شده و به مبارزه با سرطان بپردازند. محققان می‌گویند مرحله اول این آزمایش به خوبی پیش رفته‌است و بیمار آماده ورود به دومین مرحله درمان است.

این محققان قصد دارند در طول درمان آزمایشی که مجوز اخلاقی آن در ماه جولای صادر شد، 10 نفر را با دو تا چهار تزریق درمان کنند.

کد خبر : ۴۲۹۶۸۰