خبرگزاری کار ایران

کری وارد مراکش شد

وزیر خارجه آمریکا برای شرکت در کنفرانس تغییرات اقلیمی، وارد مراکش شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا امیدوار است که حضورش در کنفرانس مراکش برای تصمیم‌گیری در خصوص نکات مهم در رابطه با توافق تاریخی آب‌و‌هوا و شرایط اقلیمی به پیروزی منجر شود. این کنفرانس در پایان یک سال مذاکره در خصوص توافق‌های جهانی در رابطه با تاثیرات اقلیمی آب‌و‌هوا برگزار می‌شود.

به رغم وعده‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای خارج کردن آمریکا از توافق‌نامه‌های آب‌و‌هوا، جان کری با نمایندگان بیش از ۲۰۰ کشور در این اجلاس دیدار خواهد کرد و از آنان خواهد خواست تا به توافق‌نامه‌های پاریس ۲۰۱۵ متعهد بمانند.

کری، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «رئیس‌جمهوری منتخب قرار است تا تصمیم خود را در این زمینه بگیرد. آنچه که من انجام خواهم داد سخن گفتن با مجمعی است که در رابطه با تلاش‌های ما و آنچه که درگیر آن هستیم و دلیل این تلاش‌ها و مبادلات و تعهد عمیق ما به عنوان شهروندان آمریکایی به این تلاش‌ها، است.»

وی افزود: «من نمی‌توانم که با دولت آینده سخن بگویم، اما می‌دانم که مردم آمریکا بیش از پیش از این موضوع حمایت می‌کنند.»

ترامپ تغییرات اقلیمی را حقه و کلک خوانده و گفته است که توافق‌نامه پاریس را ملغی اعلام خواهد نموده و هرگونه منابع مالی مالیات‌دهندگان آمریکایی برای برنامه‌های گرمایش جهانی را متوقف کرده و بخش ذغال‌سنگ آمریکا را احیا خواهد کرد.

اگر وی به تعهدات خود در این زمینه ادامه دهد، رویکردهای «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا را که تغییرات اقلیمی را که یکی از اولویت‌های سیاست‌های خارجی و داخلی خود قرار داده، از اولویت خارج خواهد کرد. اوباما شاخص‌ها و آمار به دست آمده در رابطه با افزایش دما و دیگر آمار‌های تغییرات آب‌و‌هوایی و اقلیمی را به شدت «وحشتناک »‌‌ خوانده است.

یک منبع در رابطه با تیم انتقالی ترامپ در هفته جاری گفت که وی به دنبال راه‌های سریع بیرون کشاندن ایالات متحده از توافق‌نامه پاریس است که به دنبال کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای جهانی می‌باشد.

کد خبر : ۴۲۹۶۳۱