خبرگزاری کار ایران

فراز « فرهادی»

«فروشنده» اصغر فرهادی بالاخره فیلم مجید مجیدی را هم کنار زد و بر صدر فهرست پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینمای ایران نشست.

به گزارش ایلنا، روزنامه شهروند نوشت؛ این فیلم به‌عنوان آخرین فیلم راه‌یافته به جشنواره کن پذیرفته شد و به این رویداد فرهنگی رسید. بعد هم دو جایزه معتبر از این جشنواره گرفت؛ جایزه بهترین فیلمنامه برای اصغر فرهادی و بهترین بازیگر برای شهاب حسینی. اکران آن هم در ایران دردسرهای فراوانی داشت. از ماجرای «غیرت» گرفته تا نقد «هفت» علیه آن و واکنش‌های متفاوت مخاطبان. اما در هر حال فیلم فرهادی از راه رسید. این فیلم از اوایل شهریور ۹۵ در سینماهای ایران اکران و با استقبال چشمگیر سینمادوستان ایرانی روبه‌رو شد تا آن‌جا که در نهایت رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به نام خود ثبت کرد. «فروشنده» در واقع به ترتیب رکورد مجموع فروش در یک روز نمایش، رکورد فروش آخر هفته و در پایان رکورد فروش تاریخ سینمای ایران را شکست.

شاید در نگاه نخست فروش بالای یک فیلم از کارگردانی با پیشینه‌ای درخشان با حضور بازیگرانی نام‌آشنا و محبوب امری استثنایی به چشم نیاید، اما در حقیقت راهی که «فروشنده»‌ برای رسیدن به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران پیمود، چندان صاف و ساده نبود. «فروشنده» برای رسیدن به این جایگاه دو فیلم «محمد رسو‌ل‌الله (ص)» و «من سالوادور نیستم» را پشت سر گذاشت که یکی فیلمی پرهزینه درباره پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) با مدت زمان اکران طولانی بود و دیگری یک کمدی با بازی رضا عطاران که در بهترین زمان و با تبلیغاتی گسترده اکران شد.

«فروشنده» برای رسیدن به این جایگاه باید از سقف فروش ١٤‌میلیارد و ٥٦٩ میلیونی فیلم «محمد رسول‌‌الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی می‌گذشت. فیلم فرهادی توانست در مدتی کمتر از نصف زمان اکران فیلم مجیدی این رکورد را بشکند. هر چند اکنون نام فرهادی و فیلمش در صدر جدول فروش فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قرار دارد، اما همچنان در تعداد مخاطبان آن به پای «عقاب‌ها» پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نرسیده است. به این ترتیب که اگر امروز «عقاب‌ها» اکران می‌شد، فروش آن با توجه به تعداد مخاطبش و قیمت بلیت به ٨٠‌میلیارد تومان می‌رسید.

اوضاع فیلم‌های پرفروش

در میان ٢٠ فیلم پرفروش تاریخ سینما، چهار فیلم «فروشنده»، «ابد و یک روز»، «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان و «رسوایی» ساخته مسعود ده‌نمکی کارهایی با موضوعات و دغدغه‌های اجتماعی و فضای جدی محسوب می‌شوند، اما همان‌طور که قابل پیش‌بینی است بیشترین تعداد فیلم‌های این فهرست متعلق به کارهای کمدی است. فیلم‌های «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان، «آتش‌بس٢» به کارگردانی تهمینه میلانی، «اخراجی‌ها ٢ و ٣» و «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، «من سالوادور نیستم»،‌ «پنجاه‌کیلو آلبالو»،‌ «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی، «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم، «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی، «زاپاس» ساخته برزو نیک‌نژاد و «ایران‌برگر» به کارگردانی مسعود جعفری ‌جوزانی مجموع کمدی‌های این جدول را تشکیل می‌دهند. دو فیلم کودک «شهر موش‌ها٢» به کارگردانی مرضیه برومند و «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» به کارگردانی ایرج طهماسب هم توانسته‌اند با همه سختی سینمای کودک ایران برای بقای خود، به جمع ٢٠ فیلم پرفروش بپیوندند. در این میان تنها فیلم با تم مذهبی «محمد رسول‌الله(ص)» ساخته مجید مجیدی است که تا چند روز قبل رکورد پرفروش‌ترین فیلم در اختیار آن بود. تک فیلم سیاسی این جدول نیز «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیاست.

جایگاه فیلمسازان زن

در جمع سازندگان پرفروش‌ترین فیلم‌ها نام دو کارگردان زن دیده می‌شود: مرضیه برومند با «شهر موش‌ها٢» و تهمینه میلانی سازنده «آتش‌بس٢». میلانی در عین حال همچنان این رکورد را نیز با خود دارد که برای نخستین‌بار در تاریخ سینمای ایران فیلم «آتش‌بس١» به کارگردانی او توانسته بود به فروش میلیاردی دست پیدا کند.

جوان‌ترین، مسن‌ترین

اگر قرار باشد سازندگان فیلم‌های پرفروش از دیدگاه سن و‌ سال و نسلی که در سینما به آن تعلق دارند، مورد بررسی قرار گیرند، این جمع‌بندی حاصل می‌شود که سعید روستایی، کارگردان «ابد و یک روز» با ٢٨‌سال سن جوان‌ترین است و مسعود جعفری جوزانی، کارگردان «ایران‌برگر» مسن‌ترین. رضا درمیشیان نیز دیگر کارگردان جوانی است که اسم او در این فهرست دیده می‌شود. جعفری ‌جوزانی را می‌توان از نخستین نسل کارگردانان مطرح بعد از انقلاب محسوب کرد. از نسل کمی بعد از او می‌توان نام کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی‌کیا و مجید مجیدی را در این فهرست دید. البته برومند هم در همان سال‌ها در تلویزیون کارگردانی می‌کرد و طهماسب نیز به‌عنوان بازیگر در سینما فعال بود.

کد خبر : ۴۲۹۵۵۸