خبرگزاری کار ایران

پرونده فراکسیون‌های قومیتی بسته می‌شود

انتقاد از تشکیل فراکسیون‌های قومیتی در مجلس، حالا دامنه‌ای وسیع‌تر پیدا کرده و پس از هشدارهای تحلیلگران درباره عواقب تأسیس فراکسیون‌های قومیتی در مجلسی که نمایندگانش وظایف ملی دارند، حالا نه‌تنها از درون مجلس که درون اولین فراکسیون قومیتی پارلمان هم صداهای مخالفت به گوش می‌رسد.

به گزارش ایلنا، شرق نوشت: بعد از آنکه مرادی، نماینده بندرعباس، در تذکر شفاهی، تشکیل فراکسیون ترک‌زبانان را برخلاف قانون اساسی دانست، مسعود پزشکیان که خود ریاست این فراکسیون در شرف تأسیس را به عهده گرفته بود، از بررسی موضوع در هیأت‌رئیسه خبر داد.

پس از آن بود که گفته شد احتمال موافقت‌نکردن هیأت‌رئیسه مجلس با تشکیل هر نوع فراکسیون قومی وجود دارد. طرفه آنکه پس از ترک‌زبانان، زمزمه‌هایی هم مبنی بر آمادگی کردزبانان برای تشکیل فراکسیون به گوش می‌رسید. اتفاقی که اگر می‌افتاد، تشکیل فراکسیون‌هایی برای سایر اقوام نظیر عرب‌زبانان و بلوچ‌ها و... نیز محتمل بود.

درحالی‌که هم‌زمان با افزایش انتقادات از ایجاد شکاف‌های قومیتی در مجلس، که می‌تواند نهاد ملی پارلمان را درگیر مناقشات محلی و قومیتی کند، برخی از افراد مؤثر در تشکیل اولین فراکسیون قومیتی مجلس هم تلاش‌هایی برای تهییج افکار عمومی و جلب حمایت قومی از اقدام خود داشتند.

دراین‌میان، دو روز قبل بود که منصور حقیقت‌پور، نماینده اردبیل در مجلس نهم و مشاور فعلی لاریجانی در مجلس دهم، از تشکیل فراکسیون ترک‌زبانان انتقاد کرد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با بیان اینکه نمایندگان در تشکیل فراکسیون ترک‌نشین اشتباه کرده‌اند، گفته است: «نمایندگان بسیار شتاب‌زده در این راستا وارد عمل شدند و  در فهم تشکیل فراکسیون ترک‌نشین‌ها خوب عمل نکردند و این فراکسیون دوام نخواهد آورد».

حقیقت‌پور در ادامه گفته است: «بنده از دوستانم در این فراکسیون سؤال می‌کنم که واژه ترک‌نشین به چه معنا است؟ آیا منظور آنها از به‌کار‌بردن واژه ترک‌نشین در فراکسیونشان ترک‌زبانی یا ترک‌نژادی است؟ باید این موضوع را مشخص کنند، دوستانمان باید به‌صراحت بیان کنند که اگر اقلیت ترک‌زبانی در بوشهر حضور داشته باشند این فراکسیون قصد دارد از منافع ترک‌ها در بوشهر که یک استان فارس‌زبان است حمایت کنند؟ آیا آقایان قصد دارند با تشکیل فراکسیون ترک‌نشینان مجلس از حقوق ترک‌تبارها در سراسر دنیا حمایت کنند؟».

نماینده مردم اردبیل در دوره نهم مجلس همچنین اضافه کرد: «زبان یک امر اعتباری است و ما می‌توانیم در یک مقطعی به زبان ترکی صحبت کنیم و در مقطعی دیگر زبان عربی، انگلیسی یا فارسی را برای خود انتخاب کنیم ازاین‌رو چه ضرورتی دارد که ما برای امر اعتباری در مجلس فراکسیون تشکیل دهیم. بنده نمی‌فهمم که قصد آقایان از تشکیل این فراکسیون چه بوده است؟ چطور ممکن است یک نماینده منطقه فارس‌زبان تنها به دلیل قومیت خود و زبان ترکی در این فراکسیون عضو شود. آیا این روش باعث مقاومت سایر اقوام در حوزه انتخابیه این نماینده نخواهد شد؟! بنابراین انتظار است نمایندگان با تدبیر و درایت بیشتری در این زمینه وارد عمل می‌شدند و اقدام سنجیده‌ای را انجام می‌دادند».

اما آخرین خبری که درباره تشکیل فراکسیون‌های قومیتی منتشر شد، سخنانی بود که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره متوقف‌شدن روند تأسیس این فراکسیون‌ها در مجلس، بیان کرد.

بهروز نعمتی که در بدو تأسیس فراکسیون ترک‌زبانان به عنوان یکی از اعضای این فراکسیون معرفی شده بود، در گفت‌وگو با افکارنیوز، نحوه شکل‌گیری این فراکسیون را اشتباه دانست.

نعمتی که در مجلس نهم نماینده اسدآباد بود و حالا به عنوان نماینده تهران در مجلس دهم حضور دارد، ازجمله نمایندگانی است که با وجود اینکه نماینده یک منطقه ترک‌نشین نیست، به دلیل اینکه به زبان آذری سخن می‌گوید، به عنوان عضو فراکسیون ترک‌زبانان معرفی شده بود.

اما او در گفت‌وگو با افکار نیوز، با بیان اینکه تشکیل چنین فراکسیون‌هایی در مجلس اصلا ضرورتی ندارد، گفته بود: «من در یکی، دو جلسه از این فراکسیون شرکت کردم و هدف، آنچه در رسانه‌ها مطرح شد، نبود. نمایندگان به دنبال هماهنگی بیشتر بین خود بودند نه بحث قومیت‌گرایی. فکر می‌کنم اشتباهی شده است و اتفاقی افتاده که نباید می‌افتاد».

او در پاسخ به این سؤال که هاشمی نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب، اعلام کرد قرار است در مجلس فراکسیون کردزبان‌ها تشکیل شود، گفته است: «موضوع تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس، با موضوع قومیت جمع می‌شود و چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد. ترک، لر، کُرد، بلوچ و...، همه ملت ایران هستند و نباید به موضوع قومیت دامن زد.نمایندگان باید ملی فکر کنند و به فکر منافع ملی و مملکت باشند».

به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد، جنجالی که برخی از نمایندگان با ایجاد هیاهو برای تأسیس فراکسیونی قومیتی در مجلس، به راه انداخته بودند، حالا با روشن‌شدن تبعات احتمالی چنین اقداماتی، فروکش کرده و آن‌گونه‌که سخنگوی هیأت‌رئیسه گفته، پرونده تشکیل این فراکسیون‌ها در مجلس بسته شده است.

کد خبر : ۴۲۹۵۱۱