خبرگزاری کار ایران

به مناسبت هفته امام موسی صدر؛

جابری انصاری از موسسه شهر کتاب بازدید کرد

معاون وزیر امور خارجه گفت: امام موسی صدر اندیشمندی است که در جامعه‌ای متلاطم سیاسی و با وجود تنوعی از فرهنگ‌ها و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی بین دین و زندگی ارتباط برقرار می‌کند و به حرف‌هایش عمل می‌کند.

به گزارش ایلنا، حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران به مناسبت هفته امام موسی صدر در شهر کتاب‌ از شهر کتاب مرکزی بازدید کرد.

مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب نیز در این دیدار حضور داشت و گزارشی از روند چاپ و انتشار کتاب‌های امام موسی صدر ارائه کرد.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران در این مراسم اظهار کرد: شهید مطهری تعبیری دارند که می‌گوید، فتوای مجتهد شهری، بوی شهر می‌دهد و فتوای مجتهد روستایی، بوی روستا؛ و یکی از ابعاد جامعه معاصر ما نیز همین اندیشه امام موسی صدر است یعنی اندیشمندی دینی که نه فقط در شهر بلکه در کشوری به نام لبنان که نقطه التقای فرهنگ‌ها و ادیان و مذاهب و تمدن‌های مختلف بوده و نقطه منحصر به فردی به حساب می‌آید، زندگی کرده و نظریاتش، برای زندگی در چنین محیطی کارکرد و کاربرد دارد.

جابری‌انصاری هم‌چنین افزود: این یعنی پاسخگوی نیازهای این مرحله و نیازهای زندگی در چنین جوامعی است که با ترکیبی از تناقض‌ها‏، فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌ها و پاره تمدن‌ها روبه‌رو است؛ جایی که ادیان و مذاهب گوناگونی دارد و اندیشه‌های امام موسی صدر می‌تواند برخی از نیازهای جامعه ما را در سطح توده‌ها و نخبه‌ها برآورده کند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعد دیگری که در اندیشه‌های ایشان جای تامل دارد، جنبه‌های اجتماعی دین است به این معنا که ادیان، صورت‌بندی‌ای ناظر بر نیازهای فردی انسان‌ها و روابط بین انسان و خداوند دارد و بعد دیگری که ناظر بر برنامه‌های اجتماعی است. حرف‌ها و چارچوب‌هایی که برای زندگی اجتماعی مفید است و تجربه امام موسی صدر به عنوان یک عالم دینی و اندیشمند اسلامی و فردی که در موقعیت سیاست و اجتماع و پیوند با مسائل و نیازهای اجتماعی قرار دارد، برای جامعه و دوران ما ضروری و حتی حیاتی محسوب می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این که گفت‌وگو پیرامون شخصیت امام موسی صدر و آن چه انجام داده است، به این دو بعد منحصر نمی‌شود، بیان کرد: ما با اندیشمندی مواجهیم که فقط به صورت فکری و تئوریک با مسائل روز ارتباط برقرار نمی‌کند و تنها بین خانه و محل تدریس در حرکت نیست بلکه در جامعه‌ای متلاطم سیاسی و با وجود تنوعی از فرهنگ‌ها و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی بین دین و زندگی ارتباط برقرار می‌کند و به حرف‌هایش عمل می‌کند و تنها گوینده صرف نیست. در پیوند عمل و نظر اندیشه های ایشان، اتفاقات مبارکی رخ می‌دهد.

کد خبر : ۴۲۹۴۹۵