خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگو با کارگردان فیلم متولد ۶۵ ؛

سینمای قصه‌گو در ایران طرفدار دارد

مجید توکلی پس از ساختن چند فیلم کوتاه و مستند و یک فیلم ویدئویی، طرحی از خودش را با همکاری ۲چهره معتبر سینمای ایران در مقام تهیه‌کننده و مشاور به فیلم سینمایی تبدیل کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از همشهری آنلاین؛ «متولد65» که سال گذشته در بخش مسابقه فیلم‌های اول سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت 2جایزه اصلی شد، از مدتی پیش در گروه آزاد به نمایش عمومی درآمده و مورد استقبال قرار گرفته بود. هنگامه حمیدزاده، پدرام شریفی، مریم سعادت، کامران ملکی، مهتاب ثروتی، لادن نازی، مجید رضایی و آنا نعمتی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

ایده متولد65 چگونه و از کجا شکل گرفت؟

2سال پیش ایده‌ای داشتم که آن را با مشورت بزرگمهر حسین‌پور و پیمان قاسمخانی تا مرحله طرح پیش بردم و بعد با همکاری جمیله دارالشفایی یک سال درگیر نگارش فیلمنامه بودم. داستان متولد 65 برایم جالب و آشنا بود و آن را در اطرافم می‌دیدم. نوشتن فیلمنامه نزدیک یک سال طول کشید و سرانجام فیلم در جشنواره سال گذشته به نمایش درآمد. البته ابتدا قرار بود سیدرضا میرکریمی، تهیه‌کننده باشد که بعدها محمدمهدی عسگرپور این مسئولیت را برعهده گرفت و میرکریمی مشاور کارگردان شد.

حضور این 2چهره چقدر در تولید فیلم مؤثر بود؟

تعامل‌ام با عسگرپور و میرکریمی بسیار خوب بود و این 2چهره سرشناس و معتبر سینمای ایران برای گروه و من پشت‌گرمی بودند. وقتی چنین افرادی حضور دارند، خیالت راحت است و کارها را راحت پیش می‌بری. آقای عسگرپور واقعا دست من را باز گذاشت؛ هم سر فیلمنامه هم انتخاب بازیگران. به‌نظرم کار با این فیلمسازان برایم یک تجربه شیرین و بامزه بود و حضور این 2عزیز حال فیلم را خوب می‌کند.

بازیگران اصلی را چطور انتخاب کردید؟

از همان روز اول که این ایده به فکرم رسید و بعدها که روی قصه کار کردم، برخلاف عرف رایج در سینما، سراغ بازیگران چهره نرفتم. بیشتر دوست داشتم با بازیگرانی همکاری کنم که در عرصه بازیگری کمتر دیده شده‌اند. در مورد بازیگران گاهی تهیه‌کنندگان به‌خاطر گیشه یا دیده شدن دوست دارند بازیگران چهره انتخاب شوند اما آقای عسگرپور بازیگران را پذیرفت.

برای 2شخصیت اصلی فیلم به فکر انتخاب نابازیگر هم افتادید؟

راستش اصلا به فکر نابازیگر نبودم و ترجیحم انتخاب بازیگرانی بود که کمتر دیده شده‌اند اما توانایی دارند. می‌خواستم بازیگرانی را دعوت کنم که در صحنه نمایش حضور دارند. هنگامه حمیدزاده و پدرام شریفی به‌نظرم بهترین انتخاب برای نقش‌های اصلی هستند. قصه متولد65 بکر و تازه بود و دوست داشتیم بازیگران کمتر دیده‌ شده در آن حضور داشته باشند. دیگر بازیگران هم حول محور 2شخصیت جوان فیلم انتخاب شدند و خانم آنا نعمتی حضور افتخاری در فیلم دارند. همکاری با مریم سعادت هم تجربه‌ای بزرگ برای ما بود.

از وضعیت اکران فیلم در سرگروهی آزاد راضی هستید؟

در سینمای ایران، اکران فیلم ماجرایی پیچیده دارد و فکر می‌کنم اگر متولد65 در یک سرگروه سینمایی اکران می‌شد، به‌خاطر داستان و قصه‌ای که دارد، پیش از این می‌توانست در گیشه و جذب تماشاگر موفق باشد. ضمن آنکه به‌دلیل هزینه‌های بالای تبلیغات، در این زمینه ضعف داریم و تلویزیون هم آنطور که باید و شاید همراهی نمی‌کند.

ارتباط با تماشاگران نسل جدید

مجید توکلی: «متولد65» به سینمای قصه‌گو تعلق دارد و مردم از داستان آن استقبال می‌کنند. اگر نگاهی به فیلم‌های پرطرفدار و پرفروش چند سال اخیر بیندازیم، می‌بینیم بیشتر این فیلم‌ها داستان‌های اجتماعی دارند و مردم را به‌خود جلب می‌کنند. مردم سراسر جهان قصه دوست دارند و داستانگویی در سینما سخت است اما اگر بتوانیم از عهده آن بربیاییم، سینمایی پرمخاطب خواهیم داشت. من در متولد65 سعی کردم علاوه بر رعایت بخش سرگرم‌کننده، قصه‌گویی را محور قرار بدهم.

کد خبر : ۴۲۸۸۲۶