خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهوری چین با ترامپ

رئیس‌جمهوری چین در گفت‌و‌گوی تلفنی با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، خواستار همکاری در روابط دو کشور شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین، امروز – دوشنبه - در یک گفت‌و‌گوی تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، گفت که همکاری تنها گزینه همکاری میان دو کشور است.

ترامپ در سراسر دوره کارزار انتخاباتی خود ترامپ را مورد انتقاد شدید قرار داده بود و قول داده بود تا تعرفه‌های کالاهای وارداتی از چین را ۴۵ درصد افزایش داده و این کشور را در بدو ورود خود به کاخ سفید، جعل کننده واحد پول معرفی کند.

انتخاب وی باعث بروز عدم قطعیت در روابط دوجانبه‌ای شده که پکن امید به ثبات در آن دارد. چین در حال حاضر با چالش‌های اصلاحاتی، کند شدن اقتصاد و تغییرات رهبری‌ای که ممکن است گروه جدیدی را در پایان سال ۲۰۱۷ به قدرت برساند، روبرو است.

رئیس‌جمهوری چین در این تماس تلفنی گفت:« حقیقت این است که همکاری تنها راه‌حل صحیح برای روابط میان چین و آمریکا است.»

شی گفت:« دو طرف باید هماهنگی‌ها و همکاری‌ها و توسعه اقتصادی دو کشور و رشد اقتصاد جهانی را تقویت کرده و همه حوزه‌های مبادلات و همکاری‌ها را نیز گسترش داده و اطمینان حاصل کنند که شهروندان دو کشور منافع چشمگیری به دست آورده و به سمت توسعه بهتر روابط دو کشور پیش می‌روند.»

طبق این گزارش، ترامپ نیز در مقابل با اظهار تمایل به همکاری با چین برای تقویت همکاری‌های آمریکا و چین، ابراز عقیده کرده است که روابط میان آمریکا و چین به طور حتم به «توسعه بیشتر و گسترده‌تر خواهد انجامید.»

بر اساس این گزارش دو طرف توافق کرده‌اند که از همکاری‌ها و روابط نزدیک را پشتیبانی کرده،‌با یکدیگر دیدار کنند و در رابطه با نگرانی‌های دو طرف تبادل دیدگاه کنند.

کد خبر : ۴۲۸۶۶۹