خبرگزاری کار ایران

دهقانی فیروزآبادی:

برخی کشورها می‌خواهند بگویند ایران دنبال هژمونی منطقه است

دبیر علمی کنفرانس نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا اهداف این همایش را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید جلال دهقانی فیروزآبادی دبیر علمی کنفرانس نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا در نشست خبری در این باره گفت: در سراسر دنیا کنفرانس‌های امنیتی مختلفی برگزار می‌شود. در منطقه ما هم از این دست کنفرانس‌ها به شکل سالیانه برگزار می‌شود. اما از سوی اندیشکده‌های بین‌المللی است.

او افزود: با توجه به اهمیت منطقه خاورمیانه درباره نظم امنیتی منطقه سازوکارهای آن نیازمند همفکری و هم‌افزایی اندیشمندان برای شرایط منطقه‌ای هستیم. ایران به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه‌ای در غرب آسیا از جایگاه بالایی برخوردار است. سیاست ایران هم مبتنی بر نظمی با مشارکت همه کشورهاست ما معتقدیم امور منطقه باید توسط کشورهای منطقه‌ای مدیریت شود و نظام امنیتی باید بومی باشد.

دبیر علمی کنفرانس نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا خاطرنشان کرد: این مجمع منطقه‌ای به ویژه در شرایط کنونی از اهمیت بیشتری برخودار است، زیرا منطقه در سال‌های اخیر با مسائل جدیدی روبرو است و تحولات بسیاری در آن رخ داده و لازم است نخبگان اجرایی و علمی بیشتر با هم مراوده داشته باشند. پس تصمیم گرفته شد تا با همکاری اندیشکده‌های کشور در این باره همایشی برگزار شود.

او ادامه داد: قرار است کنفرانس امنیتی تهران به شکل سالیانه برگزار شود. دبیرخانه آن در مرکز مطالعات بین‌المللی ابرار معاصر و با مشارکت ۱۳ پژوهشکده و اندیشکده فعال در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل فعال است.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: در اولین همایش، نظم امنیتی غرب آسیا مورد بررسی قرار می‌گیرد. منظور از غرب آسیا اصطلاحی است که شمال خاورمیانه، شمال افریقا و به همراه پاکستان و افغانستان است و به نوعی فراتر از خاورمیانه است. با توجه به تحولات اخیر منطقه‌ای شاهد بهم پیوستگی میان این مناطق با یکدیگر هستیم.

او با اشاره به اهداف این همایش گفت: منطقه غرب آسیا در ۴ سطح دچار تحول شده است؛ سطح کارگزاری و بازیگران آن هم در عرصه دولتی و غیر دولتی. بازیگران جدیدی ظهور کردند که ساختار و فرایند منطقه را دچار تحول جدیدی کرده‌اند. از مهمترین بازیگران غیردولتی داعش است. ساختار مادی و توزیع قدرت هم تغییر کرده که به آن موازنه قوا می‌گوییم که تغییر کرده است. شاهد ارزش‌ها و ایدئولوژی جدیدی هستیم که از جمله آنها ایدئولوژی‌های خشونتگرا است. همچنین الگوهای تعامل هم میان کشورها تغییر کرده است. البته با روند متناقضی روبرو هستیم. بخشی از کشورها رویکرد تعاملی دارند و بخشی رویکرد ستیزشی و تنش‌زا دارند که رویکرد دوم بیشتر از رویکرد دوم است. باید سازوکارها و راهکارهایی اندیشید که به هم افزایی بیشتری برسیم.

دهقانی فیروزآبادی هدف دیگر همایش را تولید ادبیات فکری در حوزه نظم امنیتی منطقه‌ای برشمرد و گفت: دیگر بازیگران فرامنطقه‌ای در این باره بیشتر فعال بوده‌اند. افزون بر این ، با این کار مشارکتی هم در تصمیم‌سازی صورت خواهد گرفت. اگر سطح کنفرانس به گونه‌ای ارتقا یابد که دو سطح نخبگان علمی و اجرایی در ان حاضر باشند، اقناع‌سازی منطقه‌ای هم در این همایش دنبال می‌شود.

 او با بیان اینکه تصویرسازی‌ها از واقعیت گاهی بیشتر از خود واقعیت مهم‌تر می‌شوند، گفت: این کنفرانس به درک بهتر از واقعیت‌ها کمک می‌کند. برخی کشورها به نادرست دنبال آن هستند که بگویند ایران به دنبال هژمونی منطقه است که براساس انقلاب این گونه نیست. از ابتدا نظم دسته جمعی را دنبال کرده‌ایم پس بیان واقعیت‌ها یکی از اهداف این همایش است. آینده پژوهشی هم از اهداف این همایش است. بدنبال آن هستیم که ببینیم پژوهشگران چه آینده‌ای را از نظم امنیتی غرب آسیا ارائه می‌دهند.

دبیر علمی کنفرانس نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا با بیان اینکه این همایش در ۱۰ محور برگزار خواهد شد، گفت: بر اساس این ۱۰ محور، بیش از ۲۵۰ چکیده مقاله دریافت شده که در ارزیابی‌ها بیش از ۹۰ درصد پذیرفته شده و حدود ۱۵۰ اصل مقاله دریافت شده که در حال ارزیابی آن‌ها هستیم وامیدواریم در ۲۱ آذر یعنی روز برگزاری همایش، کتاب، چکیده مقاله و دست کم یک جلد از کتاب مقالات منتشر شود.

 ادامه دارد...

کد خبر : ۴۲۸۳۵۶