خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور:

ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در بروز حوادث غیرمترقبه است

asdasd
کد خبر : ۴۲۸۰۳

بحران و شرایط بحرانی را شرایطی است که در اثر حوادث، رخداد‌ها و عملکردهای طبیعی و انسانی (بجز موارد موضوعه در حوزه‌های امنیتی و اجتماعی) به طور ناگهانی یا غیرقابل کنترل به وجود می‌آید و موجب ایجاد مشقت در جامعه انسانی می‌شود که برطرف کردن آن نیازمند اقدامات اضطراری و فوری و فوق‌العاده است.

ایلنا: رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور از فعالیت ۱۴ کارگروه در کشور خبر داد که وزارت بهداشت متصدی یکی از این کارگروه‌ها و اولین کارگروهی است که شرح وظایف آن تصویب و ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، غلامرضا معصومی در کارگاه مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اظهار داشت: پس از زلزله گیلان دستوری از سوی مقام معظم رهبری در راستای سروسامان بخشیدن به مدیریت بحران کشور صادر شد و در سال ۸۲ پس از زلزله بم و حضور مقام معظم رهبری در منطقه و ابراز نارضایتی ایشان از روند خدمات‌رسانی، سازمان مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با ابلاغ سیاست‌های کلان کشوری در بحث مدیریت بحران از سوی مقام معظم رهبری، رسماً تشکیل شد و آغاز به کار کرد.

معصومی با اشاره به تشکیل این سازمان زیر نظر وزارت کشور با دو ارگان شورای هماهنگی مدیریت بحران وشورای عالی مدیریت بحران که به ریاست رئیس جمهوری اسلامی تشکیل می‌شود گفت: سازمان مدیریت بحران به عنوان دبیرخانه این شوراست که سال ۸۷ تشکیل و شرح وظایف برای مدیریت‌های استان‌ها و از آن طریق برای دانشگاه‌ها ارسال شد.

وی بحران و شرایط بحرانی را شرایطی عنوان کرد که در اثر حوادث، رخداد‌ها و عملکردهای طبیعی و انسانی (بجز موارد موضوعه در حوزه‌های امنیتی و اجتماعی) به طور ناگهانی یا غیرقابل کنترل به وجود می‌آید و موجب ایجاد مشقت در جامعه انسانی می‌شود که برطرف کردن آن نیازمند اقدامات اضطراری و فوری و فوق‌العاده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور، مدیریت بحران را فرایند برنامه‌ریزی و عملکرد و اقدامات اجرایی که توسط دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و عمومی برای مدیریت عملیات مقابله و بازسازی در شرایط بحرانی انجام می‌شود، دانست.

معصومی با بیان اینکه بحث پیشگیری در تمام حوزه‌ها مهم‌ترین بحث در مدیریت بحران است، ادامه داد: بخشی از مدیریت بحران مانند ساخت بیمارستان‌های مقاوم و مطابق با استانداردهای روز، برون‌سازمانی و خارج از حیطه عملکرد ماست اما در بحث درون‌سازمانی، سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه به ویژه زلزله و پدیده‌های جوی و اقلیمی، همچنین ایجاد مدیریت واحد در طرح امداد و نجات، ۱۴ کارگروه مدیریت بحران در کشور انجام وظیفه می‌کنند که وزارت بهداشت متصدی یکی از این کارگروه‌ها و اولین کارگروهی است که شرح وظایف آن تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: در همه ارگان‌ها باید مرکزی با عنوان مدیریت بحران تعریف شده باشد و وزارت بهداشت به عنوان پایلوت این موضوع در کشور است که در ستاد مرکزی کشور آمادگی مدیریت بحران را دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور از تقسیم‌بندی کشور در قالب ۹ قطب مدیریت بحران که به صورت منطقه‌ای شرایط بحرانی کشور را هدایت می‌کنند خبر داد و با ابراز رضایت از عملکرد مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، گفت: همدان در قطب غرب کشور به محوریت کرمانشاه قرار دارد.

معصومی از سازمان‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر، معاونت‌های بهداری سپاه و ارتش و ناجا، تأمین اجتماعی و صنف مراکز خصوصی به عنوان سازمان‌های همکار مدیریت حوادث نام برد و سازمان‌های پشتیبان این سازمان را نیز نیروی انتظامی، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، شهرداری، وزارت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور، سازمان هواپیمایی کشور، شرکت راه‌آهن و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در حاشیه این کارگاه با بیان اینکه این کارگاه از سری کارگاه‌های مدیریت سلامت در بحران است افزود: مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور به عنوان دبیرخانه کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غیرمترقبه متولی تشکیل آن در دانشگاه‌های کشور است.

غلامرضا معصومی هدف از این کارگاه را از آنجایی که برای حوزه‌های مدیریتی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، تبیین مطلب بحران در دانشگاه‌ها و جلب توجه و حساس‌سازی هیأت رئیسه و مدیران ارشد، شبکه‌ها و مدیران بیمارستانی دانشگاه‌ها دانست.

وی مسائل قابل طرح در این کارگاه را از جمله بحث‌های کلی و ساختار‌ مدیریت بحران کشور همچنین شرح وظایف کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غیرمترقبه و بحث تریاژ و تخلیه مصدومان عنوان کرد و گفت: در کارگاه دانشگاه علوم پزشکی همدان، بحث‌های مدیریت بحران در حوزه بهداشتی از جمله بهداشت محیط، بهداشت روان و تغذیه و مدیریت بیماری‌ها مطرح شد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه این کارگاه با توجه به گروه شرکت‌کنندگان بین یک تا دو روز در بیشتر دانشگاه‌های کشور در طول سه چهار سال اخیر برگزار شده است، افزود: در این مدت بعضاً مشکلاتی در زمینه جا افتادن و ادامه مسیر داشته‌ایم و آن هم تعویض برخی رؤسا و هیأت رئیسه دانشگاه‌ بوده است که ایجاب می‌‌کند در برخی دانشگاه‌ها کارگاه مجدد تشکیل شود که فرایند کار را با تأخیر مواجه می‌کند.

معصومی با اشاره به رده‌بندی ایران در یک مطالعه در ردیف ده کشور اول دنیا در زمینه بروز حوادث غیرمترقبه و جزء بیست کشور اول در مطالعات جدید‌تر، ادامه داد: حوزه سلامت جزء اولین حوزه‌هایی است که در این گونه مواقع درگیر است و باید ورود پیدا کند که البته در کنار این بحران‌های طبیعی، بیماری‌های انسان‌ساخت و بحث‌های تروریستی و بحث‌های هسته‌ای و شیمیایی نیز که جزء بحث‌هایی است که خیلی جدی از سوی دشمن پیگیری می‌شود باید در نظر گرفت که در این مسائل نیز حوزه سلامت جزء اولین حلقه‌های خدمتی است که می‌تواند هجمه دشمن را کنترل کند.

وی در ارزیابی از وضعیت همدان از نظر امکانات برای مواقع بحرانی، با ابراز اینکه خوشبختانه از زمانی که در کسوت ریاست سازمان مدیریت بحران کشور قرار دارم، حادثه شدیدی از حوزه همدان گزارش نشده است افزود: همدان به لحاظ فرآیندهای کارگروه بهداشت و درمان جزء کارگروه‌های فعال بوده و مرتباً گزارش‌های برگزاری کارگروه‌ها و مانور‌ها و هماهنگی‌ها را از این مرکز دریافت می‌کنیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور ادامه داد: از نظر هماهنگی در زمینه توزیع امکانات نیز در کشور شرایط متوازن و یکسانی ایجاد شده و با توجه به اینکه قطب غرب کشور به محوریت کرمانشاه که همدان هم در این قطب قرار دارد، در طول چند سال اخیر دستخوش تغییرات ساختاری نبوده باعث شده بین دانشگاه علوم پزشکی همدان و مدیریت بحران، انسجام ساختاری ایجاد شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز