خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر کشور در گفت وگو با ایلنا:

سیاست‌های ابلاغی رهبری در لایحه انتخابات لحاظ شده/ احزاب نظرشان را به وزارت کشور بفرستند

قائم مقام وزیر کشور گفت: قبلا نظرات احزاب را در بررسی مقدماتی لایحه جامع انتخابات کشور گرفته‌ایم، ضمن اینکه احزاب در حال حاضر نیز می‌توانند نظرات خود را به ما منتقل کنند.

محمدحسین مقیمی در حاشیه بازدید از غرفه ایلنا در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری، با اشاره به استفاده از نظرات احزاب در تهیه پیش‌نویس لایحه جامع انتخابات کشور گفت: نظرات احزاب را زمانی که این پیش‌نویس در مراحل تدوین مقدماتی بود، دریافت کردیم و در حال حاضر نیز احزاب می‌توانند نظرات خود را به ما منتقل کنند تا در زمان بررسی این لایحه در دولت و مجلس نظرات آنان را در نظر بگیریم.

او همچنین درباره نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: در زمان مجلس هشتم خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان در ارتباط با نظم و فعالیت نمایندگان مجلس فرمودند باید نظارت بر رفتار نمایندگان با مجلس باشد لذا برای ارزیابی رفتار نمایندگان آیین‌نامه‌ای تصویب شد.

مقیمی با بیان اینکه آیین‌نامه مجلس نیز قانون است، تصریح کرد: آیین‌نامه در سطح علنی به تصویب مجلس رسیده و در نهایت به تصویب شورای نگهبان نیز خواهد رسید لذا اگر آیین‌نامه ارزیابی رفتار نمایندگان نیاز به اصلاح داشته باشد مجلس می‌تواند نسبت به اصلاح آ‌ن اقدام کند و دولت نیز به صورت لایحه می‌تواند این کار را انجام دهد.

قائم مقام وزیر کشور درخصوص تامین امنیت زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی خاطرنشان کرد: آن بخش از امور زوار که در ایران انجام می‌شود همچون مسائل رفاهی، اجتماعی و امنیتی برعهده ماست که به همین منظور ستادی با حضور دستگاه‌های مرتبط در وزارت کشور تشکیل شده و هر ماه جلسات مستمری دارد.

او ادامه داد: مسئولیت این ستاد برعهده معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور است و وظایف دستگاه‌های مختلف نیز مشخص شده است.

معاون سیاسی وزارت کشور همچنین در خصوص امنیت زوار در کشور عراق ابراز داشت: با سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق هماهنگی‌های لازم را انجام داده و با مسئولان این کشور نیز در ارتباط هستیم تا تمهیدات لازم را برای امنیت کامل زوار ایرانی انجام دهند.

مقیمی همچنینبا اشاره به اعمال تروریستی در کشور عراق بیان کرد: جریان تکفیری مدت‌هاست که اقدامات تروریستی خود را در این کشور انجام می‌دهند. ما نیز امیدواریم با آزادسازی شهرهای عراق که در دست تروریست‌ها هستند این اعمال پایان پذیرد. کشور عراق تلاش می‌کند امنیت زوار ایرانی را تامین کند.

جلسات کمیسیون ماده احزاب یک مدت برای اینکه انتخابات مجلس را داشتیم عقب افتاد با معرفی نمایندگان  عضو این کمیسیون هر هفته جلسات کمیسیون ماده ۱۰ اجزاب برگزار می‌شودو تلاش می کنیم بخش‌هایی را که عقب بودیم به سرعت حل و فصل کنیم. در ارتباط با انجمن‌های صنفی و احزاب و تشکل‌ها مجوزهای بسیاری در این جلسات صادر شد

قائم مقام وزیر کشور  در مورد بررسی لایحه جامع انتخابات در وزارت کشور عنوان کرد:  حدود سه سال قبل این لایحه  تهییه شد و تقریبا دو سال پیش به دولت رفت اما بررسی آن با رسیدگی به سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام همزمان شد.

او گفت: وقتی انتخابات سال گذشته برگزار شد هم مجریان انتخابات و اعضای شورای نگهبان ایرادهایی را به قانون انتخابات  در مورد عدم شفافیت مالی و برخی مواد قانونی داشتند که وزیر کشور بعد از برگزاری انتخابات وزیر کشور به هیاتی ماموریت دادند این لایحه را بررسی کنند. آن زمان سیاست‌های کلی در مجمع تصویب شده بود اما  توسط رهبری ابلاغ نشده بود برای همین هم ما مبنا را همان سیاست‌های کلی مورد تایید مجمع قرار دادیم.

مقیمی تاکید کرد: در کنار این مسائل نظرات مختلف در مورد لایحه جامع انتخابات را دریافت کردیم و یک بازنگری انجام شد در همین زمان سیاست‌های کلی انتخابات هم توسط رهبر انقلاب در ۱۸ ماده ابلاغ شد در همین راستا هم ما روز شنبه جلسه‌ای برگزار کردیم و هر ۱۸ ماده را بررسی کردیم و گفته شد به تمامی این ۱۸ ماده در لایحه جامع انتخابات توجه شده است امیدواریم این لایحه در کمیسیون سیاسی دفاعی دولت به تصویب نهایی برسد.

کد خبر : ۴۲۶۵۴۳