خبرگزاری کار ایران

یونان تمدید تحریم های غرب علیه بانک صادرات را وتو کرد

یونان نخستین و تنها کشور اروپایی است که با تمدید تحریم های آمریکا و اروپا علیه بانک صادرات ایران مخالفت کرده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از وال استریت ژورنال، دولت الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان برای بازسازی روابط اقتصادی با ایران به عنوان یک منبع مهم انرژی ارزان این کشور، مانع ادامه تحریم ها علیه بانک صادرات شده است.

این اقدام یونان بعد از هشدار سال گذشته جیکوب لو وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر اینکه روابط هر شرکتی با بانک صادرات می تواند مانع دسترسی آن به سیستم مالی آمریکا شود و با توجه به سفر نزدیک باراک اوباما به این کشور، ممکن است خطراتی را برای یونان به همراه داشته باشد. اما برخی کارشناسان آمریکایی هم معتقدند موضع یونان ممکن است آغازی برای لغو گسترده تر تحریم های اروپا علیه ایران باشد.

مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا یا همان اتاق فکر آمریکا در خصوص تحریم های ایران، در اینباره گفت: این اقدام از نخستین نشانه های جدایی اروپا از توافق هسته ای علیه ایران و زیر پا گذاشتن وعده ای است که در مورد اجرای تحریم های باقی مانده داده بود.

بر اساس توافق هسته ای ژوییه سال ۲۰۱۵ با ایران که منجر به لغو بیشتر تحریم های مالی علیه تهران شد، بانک صادارت یکی از سه بانکی بود که به مدت هشت سال در فهرست تحریم های اروپا باقی ماند.

با وجود این در ماه آوریل، دادگاه عالی اتحادیه اروپا با بیان اینکه این اتحادیه مدارک کافی برای اثبات ادعای خود ندارد، تحریم های بانک صادرات را لغو اما به اتهام دیگری دارایی های این بانک را به مدت شش ماه دیگر یعنی تا ۲۲ اکتبر مسدود کرد. فرانسه و اتحادیه اروپا در این مدت تلاش کردند با ارایه مدارک جدیدی در خصوص اتهام های بانک صادرات، تحریم ها تا بعد از اکتبر نیز ادامه یابد.

برخی از مقامات ارشد یونان و اتحادیه اروپا می گویند، در حالی که تردیدهایی در مورد موفقیت اتحادیه اروپا در ایجاد چالش قانونی جدیدی علیه ایران وجود داشت، به جز یونان، ۲۷ کشور از ۲۸ کشور عضو این اتحادیه آمادگی خود را برای تمدید تحریم ها اعلام کردند و یونان تنها کشوری بود که مخالفت کرد.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه یونان در اینباره گفت: این تصمیم دادگاه عالی اتحادیه اروپا بود و باید به آن احترام می گذاشتیم. یکی دیگر از مقامات یونانی اظهار کرد: دستورالعمل های بسیار مشخصی از سوی آتن در اینباره وجود داشت.

بنا بر این گزارش، یونان با وجود درخواست های آمریکا برای حفظ تحریم ها، این تصمیم را گرفت. یکی از اعضای کنگره آمریکا که روابط نزدیکی با دولت یونان دارد نیز به این کشور هشدار داده بود که در صورت لغو تحریم های بانک صادرات، بهای آن را خواهد پرداخت.

همچنین یکی از مقامات خزانه داری آمریکا تصدیق کرده بود: مقامات این خزانه داری نگران لغو تحریم های بانک صادرات توسط یونان هستند و از آنها درخواست کردند مانع تلاش ها برای اعمال تحریم ها نشوند.

وال استریت ژورنال نوشت: یونان پیش از تحریم های هسته ای، یکی از بزرگترین مشتریان ایران بود و اکنون دولت سیپراس برای تقویت اقتصاد در هم شکسته این کشور به دنبال از سرگیری روابط اقتصادی و سیاسی با تهران است.

بر همین اساس سیپراس یکی از نخستین رهبران سیاسی غرب بود که بعد از لغو تحریم های ایران در ژانویه ۲۰۱۶، به همراه یک هیأت بزرگ تجاری به تهران سفر کرد. اما مذاکرات یونان و ایران حتی قبل از آن برای از سرگیری انتقال نفت ایران و اختصاص زمان بیشتری برای پرداخت حداقل نصف یک میلیارد یورو بدهی پالایشگاه هلنیک یونان به شرکت های ایرانی آغاز شده بود.

ماه گذشته رییس بانک مرکزی ایران جلساتی را در آتن با تعدادی از بانکداران ارشد یونان و همچنین یانیس دراگاساکیس معاون رییس جمهوری این کشور که مسئولیت نظارت بر بازسازی سیستم شکننده بانکی یونان را بر عهده دارد، برگزار کرد. به گفته مقامات، لغو تحریم های بانک صادرات از جمله مواردی بود که در این جلسات مطرح شد.

 

کد خبر : ۴۲۵۲۸۳