خبرگزاری کار ایران

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

مداخلات پیشگیری از اعتیاد دیربازده و نیازمند زمان طولانی است

asdasd
کد خبر : ۴۲۵۱۴۱

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، توجه به مداخلات پیشگیرانه را مهم خواند و گفت: مداخلات پیشگیرانه دیر بازده و نیازمند زمان طولانی است اما کم بازده نیست.

به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ پرویز افشار صبح امروز در نشست سالیانه توجیهی - تخصصی ویژه کارشناسان فرهنگی و پیشگیری شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های سراسر کشور که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: وضعیت مواد مخدر در دنیا ویژه است تا حدی که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) طی دو سال گذشته توجه به آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد را مهم ترین اولویت کشور برشمرده اند و با حساسیت ویژه ای موضوع را پیگیری می کنند.

وی افزود: سران سه قوه و مسئولان عرصه مبارزه با مواد مخدر ، هر ٦ ماه یکبار مکلف هستند تا خدمت ایشان گزارش عملکرد ارایه دهند، ایشان نیز همواره بر انجام اقدامات ویژه، نوآورانه و فوق العاده در این عرصه برای رسیدن به نتایج روشن، تاکید دارند.

معاون کاهش تقاضای ستاد ادامه داد: چهارمین جلسه مسئولان این حوزه در محضر ایشان ، دو شب گذشته برگزار شد که نتیجه آن حکایت از ایجاد حساسیت، جنب و جوش در همه دستگاه های نظام بود، اکنون شرایط به گونه ای است که هر کدام از دستگاه های مسئول تلاش دارند که اقدام برجسته ای انجام دهند تا بار آسیب های اجتماعی کاسته شود.

افشار با بیان اینکه مواد مخدر در دنیا، دارد به یک بحران اجتماعی تبدیل می شود، گفت: گزارشات سازمان ملل حاکی از افزایش تعداد افراد مصرف کننده مواد مخدر و تغییر الگوی مصرف مواد در دنیا است، طی یک دهه گذشته تعداد ماده های مخدر سنتی و صنعتی در جهان زیر ٥٠ نوع بود ولی امروز بیش از ٥٠٠ نوع از این مواد وارد بازار مصرف دنیا شده اند که باعث اختلالات در عملکرد روانی، جسمی و مغزی فرد می شوند.

وی بیان کرد: طبق برنامه ششم توسعه مکلفیم تا ۲۵ درصد از جمعیت معتادان را کاهش دهیم که هم در بخش بروز و هم در بخش شیوع باید عمل شود.

این مقام مسئول در ستاد تصریح کرد: هم باید تلاش کرد که افراد جامعه به سمت اعتیاد نروند و هم اینکه معتادان در مراکز درمانی به بهبودی برسند.

افشار در ادامه ؛ مبارزه همه جانبه با مواد مخدر، توجه به سیاست های کلان إبلاغی مقام معظم رهبری در این عرصه و مدیریت مصرف را از عوامل مهم برای رسیدن به موفقیت در درمان معتادان برشمرد و تصریح کرد: اگر درمان معتاد جدی گرفته نشود، وی نیازمند فرد دیگری میشود تا خرده فروشی کند ، بدین ترتیب افراد بسیاری وارد چرخه اعتیاد می شوند.

وی گفت: در سیاست های کلان ابلاغی رهبری نیز تاکید شده است که همه أقشار جامعه وارد میدان مبارزه شوند که این به نحوه تعامل کارشناسان فرهنگی و پیشگیری شوراها با NGO ها ارتباط دارد، لذا شما باید فعالان این عرصه را برای مشارکت ترغیب کنید.

معاون کاهش تقاضای ستاد بیان داشت: مداخلات پیشگیری از اعتیاد دیر بازده است اما کم بازده نیست، در دنیا نیز ثابت شده است که کدام مداخله پیشگیرانه نتیجه بخش است لذا کارشناسان فرهنگی و پیشگیری می توانند برآورد کنند که کدام مداخله و در کجا اجرایی شود.

افشار همچنین افزود: مساله حرکت به سمت مدیریت مصرف و قطع ارتباط مصرف کنندگان با قاچاقچیان مواد مخدر، یکی از تاکیدات بند ۵۷ سیاست‌های کلان برنامه ششم و ابلاغ شده مقام معظم رهبری است.

وی افزود: در مدیریت مصرف سعی می شود تا با سوق دادن معتادان از مواد مخدر پرخطر به کم خطر و قطع ارتباط آن‌ها با قاچاقچیان، سیاست‌های کاهش آسیب و مدیریت مصرف را دنبال کنیم.

افشار در پایان توجه به افزایش نشاط و سرمایه اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، تعالی فرهنگ و ایجاد امید در مردم را در حوزه پیشگیری از اعتیاد مهم دانست و گفت: آموزش مهارتهای زندگی و پیشگیری از اعتیاد برای گروه های هدف از اقدامات ستاد است و تلاش داریم با همدلی و نگاه علمی موجب کاهش آسیب های اجتماعی در کشور شویم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز