خبرگزاری کار ایران

استفاده از فضای مسجد جامع مسکو محل اختلاف شد

بر اساس برخی گزارش‌ها در آغاز ماه محرم امسال مسلمانان اهل تشیع و تسنن در مورد استفاده از فضای مسجد جامع مسکو برای برگزاری مراسم عزاداری با یکدیگر اختلاف نظرهای جدی پیدا کرده که این امر به مداخله پلیس مسکو منجر شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از ایراس، این اتفاق در روز 5 اکتبر مصادف با 14 مهر 1395 رخ داد و دلیل آن ممانعت از انجام مراسم مذهبی ایام محرم توسط شیعیان آذری تبار از سوی مسئولان مسجد جامع مسکو عنوان شده است. بر اساس این گزارش‌ها، مسئولان حاضر در مسجد به طور رسمی از پذیرفتن مسلمانان آذری خودداری کرده و گفته‌اند که مسجد محل عبادت همه مسلمانان است و هیچ یک از گروه‌ها اجازه استفاده از این مکان برای برگزاری برنامه‌های خاص خود را ندارند.

بخش مطبوعات اداره دینی مسلمانان مسکو با اشاره به اختلافات اخیر تاکید کرده است که «با فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری مسلمانان شیعه در ده روز اول و همچنین برگزاری مراسم سینه زنی و نوحه خوانی، از سایر گروه‌های مسلمان حاضر در مسجد سلب آرامش و مانع از انجام فرایض دینی آنها شده  است. ممانعت از ورود شیعیان به مسجد در شب حادثه نیز به دلیل این بوده که هیچ گروه و شاخه‌ای از اسلام حق مالکیت خاص نسبت به مسجد ندارد و هیچ کس اجازه ندارد نظم حاضر را برهم بزند.

با وجود اینکه از قبل به آذری‌های اهل تشیع درباره منع برگزاری مراسم در مسجد هشدار داده شده بود، این گروه به مسجد آمده و بر خواسته خود اصرار کردند که در نهایت مسئولان با نیروهای پلیس تماس گرفته و بین نمایندگان اهل تسنن و تشیع درگیری و ضد و خورد صورت گرفت.

گفته شده که این گروه از شیعیان به سرپرستی نظامی بالاگانوف رییس انجمن «اهل بیت» برای برگزاری مراسم سینه زنی و نوحه خوانی ماه محرم به مسجد رفته بودند.

بالاگانوف توضیح داده که همکاران اداره مفتیات روسیه مانع از برگزاری مراسم شده‌اند و بعد از آن ماموران پلیس را خبر کرده‌اند.

وی معتقد است که در مسجد جامع مسکو افرادی با اعتقادات رادیکال پیدا شده‌اند که مسلمانان آذری را تحریک و عصبانی می‌کنند و همین مساله باعث درگیری دو طرف شده است.

با رسیدن ماموران پلیس به محل، نظامی بالاگانوف به اتاق دیگری هدایت شد تا دلیل وقوع حادثه را توضیح بدهد. آذری‌ها نیز با دیدن این وضعیت به نشانه اعتراض سر و صدا راه انداخته و این اقدام نیروهای پلیس را در حکم بازداشت بالاگانوف عنوان کرده‌اند.

کد خبر : ۴۲۱۹۲۷