خبرگزاری کار ایران

شکست دومین آزمایش موشکی کره‌شمالی در یک هفته اخیر

کره‌شمالی بار دیگر دست به آزمایش موشکی زده اما این آزمایش موفقیت‌آمیز نبوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، منابع نظامی آمریکا و کره جنوبی گفته‌اند که صبح  امروز – پنجشنبه- کره شمالی برنامه پرتاب یک فروند موشک میان‌برد از نوع «موسودان» را از نقطه‌ای در شهر «کوسونگ» در غرب آن کشور به اجرا گذاشت اما این موشک عمل نکرد و پرتاب آزمایشی آن شکست خورد.

 کره‌شمالی شنبه گذشته نیز در صدد پرتاب آزمایشی یک فروند موشک از همین محل بود که در آن آزمایش هم موفق نشد.

طی هفت ماه گذشته، کره‌شمالی هشت بار در صدد آزمایش یک موشک ساخت داخل با برد نهایی سه هزار کیلومتر و قابل پرتاب از سکوی متحرک برآمده اما آزمایش‌ها به نتیجه نرسیده است. مراجع نظامی معمولا موشک‌هایی با برد بین هزار تا سه هزار کیلومتر را «موشک میان‌برد» طبقه‌بندی می‌کنند.

در ماه ژوئن سال جاری، کره‌شمالی یک فروند موشک موسودان با برد حدود ۴۰۰ کیلومتر را آزمایش کرد. برد این موشک تقریبا نصف فاصله بین کره‌شمالی و خاک ژاپن است.

در پی انتشار خبر آزمایش موشکی روز پنجشنبه، ژاپن با محکوم دانستن این اقدام، اعلام کرد که یادداشت اعتراضی شدیداللحنی را از طریق سفارت این کشور در جمهوری خلق چین به مقام‌های کره‌شمالی تسلیم خواهد کرد.

ساعاتی پیش از آزمایش موشکی روز پنجشنبه، دولت‌های آمریکا و کره جنوبی از توافق جدید دو کشور برای اقدام‌های نظامی و دیپلماتیک بیشتر برای مقابله موثرتر با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی خبر دادند.

این توافق نتیجه مذاکرات وزرای خارجه و دفاع دو کشور بوده و براساس آن، قرار شده است که هر دو طرف «در حد اعلای توان خود از لحاظ دیپلماسی، اطلاعاتی، هماهنگی نظام و اقدام‌های اقتصادی» در مقابله با «تهدید صلح از جانب کره‌شمالی» با یکدیگر همکاری کنند. کره جنوبی از متحدان اصلی ایالات متحده در شرق آسیا محسوب می‌شود و مقام‌های کره شمالی به طور مرتب، این کشور را به «نابودی اتمی» تهدید می‌کنند.

 

 

 

کد خبر : ۴۲۰۸۷۳