خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری ایلنا از تخریب پاساژ علا الدین:

شورایی‌ها: شهرداری اقدام نکند خودمان با کلنگ خرابش می‌کنیم/ فرمانداری: فکری هم به حال ده‌ها هزار تخلف دیگر در تهران بکنید

بعد از آنکه اعضای شورای شهر تهران نامه فرمانداری درباره تبعات اجرای حکم تخریب در پاساژ علا الدین را عجیب و غریب خواندند معاون فرماندار تهران به ایلنا گفت: آیا حفظ کردن جان مردم عجیب و غریب است؟ در این پاساژ 800 واحد در حال فعالیت هستند و حدود 2400 کارمند به صورت ثابت کار می‌کنند. علاوه بر آن هزاران نفر در این پاساژ در حال تردد هستند؛ بنابرین نکات ایمنی باید رعایت شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در شرایطی که به علت قصور مالک پاساژ علاء‌الدین در انجام تعهدات خود و پس از آنکه به گفته رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران مالک این پاساژ تاکنون سه بار از تخریب اضافه بنای پاساژ امتناع کرده، حدود ۲ هفته گذشته دادستانی با ورود به این موضوع، حکم تخریب را صادر کرد. دادستانی حکم نهایی خود در خصوص تخریب طبقه هفتم این بنا را به شهرداری تهران ارائه کرد و قرار بر این شد؛ شهرداری تهران پس از هماهنگی‌های لازم به ادامه کار تخریب طبقه هفتم پاساژ علاء الدین اقدام کند.

تبعات امنیتی تخریب بر عهده شهرداری است

در حالی که چند روز بیشتر به تخریب کامل طبقه هفتم باقی نمانده بود ؛ پس از ارسال نسخه‌ای از نامه دادستانی به فرمانداری، نامه‌ای بحث برانگیز از سوی فرمانداری خطاب به رییس شورای شهر تهران ارائه شد که با واکنش شورایی‌ها مواجه شد. در این نامه تاکید شده بود که در رابطه با تخریب طبقه هفتم پاساژ، هیچ هماهنگی با شورای تامین صورت نگرفته است.

متن نامه منتشر شده از سوی معاون فرماندار به مهدی چمران به شرح زیر است؛

جناب آقای چمران

ریاست محترم شورای شهر تهران

با صلوات بر محمد و آل محمد و احترام با عنایت اینکه ادامه اجرای حکم ماده ۱۰۰ مربوط به طبقه هفتم پاساژ علاءالدین در دستور کار شهرداری قرار گرفته و با توجه به شرایط پیش آمده پس از تخریب در ساختمان موصوف و مضاف بر این نکته مهم که تاکنون هیچگونه هماهنگی با شورای تامین شهرستان صورت نپذیرفته که این موضوع جای بسی تاسف و تامل دارد.

لذا فارغ از اینکه به لحاظ فنی اجرای مجدد حکم چه تبعاتی را در پی خواهد داشت لطفا دستور فرمائید تا حصول نظر قطعی شورای تامین در رابطه با چگونگی اجرا از هر گونه اقدام در این زمینه جلوگیری به عمل آید.

شایان ذکر است هر گونه تبعات امنیتی و انتظامی ناشی از اجرای حکم بدون در نظر گرفتن جایگاه حاکمیتی شورای تامین به عهده متولیان امر در آن شورا و شهرداری تهران است.

علی اصغر ناصر بخت معاون سیاسی انتظامی و دبیر شورای تامین شهرستان تهران

تقابل شورای شهر با فرمانداری

روز سه شنبه اعضای شورای شهر تهران از محتوای نامه فرمانداری انتقاد کردند و گفتند که این نامه چه بوده و از جمله «نامه عجیب و غریب دولتی‌ها» استفاده کردند و حتی رییس شورای شهر تهران گفت که اگر شهردارى اقدام نکند؛ ما ٣١ نفر کلنگ به دست مى‌گیریم و خودمان اقدام مى‌کنیم!(لینک خبر)

اسماعیل دوستى عضو شورای شهر تهران در صحن علنى شوراى شهر تهران به اندازه‌ای نامه فرمانداری او را آزرده بود که بر این موضوع تاکید کرد که اگر ظرف ۱۰ روز طبقه هفتم پاساژ تخریب نشود، از شهردار تهران سوال می‌کند. او این را هم گفت که اگر شهردارى تعلل نمى‌کرد؛ این اتفاق نمى‌افتاد، مگر هر تخریبى در شهر صورت مى‌گیرد باید از فرماندارى اجازه گرفت؟ فرماندارى باید این نامه را پس بگیرد و شهردارى ظرف ١٠ روز آن را تخریب کند، در غیر این صورت من از شهردار سوْال مى‌کنم.(لینک خبر)

فکری به حال ۱۰‌ها هزار تخلف دیگر در تهران کنید

در همین رابطه غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، به جلسه روز گذشته شورای تامین استان تهران درباره پاساژ علا الدین اشاره کرد و گفت: در این جلسه قرار بر این شد که حکم اجرا شود و اصلا از ابتدا فرمانداری مخالفتی با اجرای حکم نداشته است. فرمانداری قطعا موافق این کار است نه مخالف؛ به هر حال رای از سوی دادستانی صادر شده است اما تعجب می‌کنم که همچین بحث کوچکی را برخی‌ها انقدر آب و تاب می‌دهند.

وی ادامه افزود: برخی از دوستان به گونه‌ای حرف می‌زنند و برخورد می‌کنند که انگار واقعا اتفاق خاصی افتاده و فقط و فقط این تخلف و پرونده است که باید تخریب شود؛ این در حالی است که شاید ۱۰‌ها هزار پرونده دیگری در شهر تهران وجود دارد که باید با آن برخورد شود و یا تخریب در آن صورت گیرد. جای سوال دارد که چرا این همه نگرانی و حساسیت بر روی عدم اجرای این رای وجود دارد؟ در حالی که پرونده‌های تخلف محرز دیگری در گوشه گوشه تهران وجود دارد.

اعضای شورا نگران نباشند

معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران ادامه داد: ما هم مصر هستیم که تخریب اجرا شود اما شرایط تخریب باید به گونه‌ای باشد که آسیبی به کسی نرسد. شهرداری منطقه، پیمانکاری گرفته که این کار را انجام دهد؛ نظام مهندسی استان تهران نیز نظری را داده که باید نکات ایمنی در تخریب رعایت شود و در همین زمینه قرار است جلسه‌ای را عوامل شهرداری منطقه ۱۱ با پیمانکار و ناظر پروژه نظام مهندسی برگزار کنند.

آرام با تاکید بر اینکه ایمنی کامل و ضوابط فنی باید رعایت شود، اضافه کرد: از اجرای طرح تخریب، ۷۰ درصد اجرا شده و طبقه هفتم به هیچ وجه بهره برداری نمی‌شود و از حیث انتفاع افتاده است؛ ۳۰ درصد سقف طبقه است که تاسیسات ساختمان بر روی آن قرار گرفته است. پیمانکاری و یا شهرداری باید فکری به حال تاسیسات که چیزی نزدکی به ۸۰۰ تن وزن دارد، کنند. در ضمن اعضای شورا نگران نباشند؛ چرا که حتما این اتفاق می‌افتد.

آیا حفظ جان مردم عجیب و غریب است؟

وی در ادامه درباره جمله «نامه عجیب و غریب فرمانداری به شورا» که روز گذشته در شورا مطرح شد، گفت: نامه عجیب و غریب نبوده بلکه یک نامه عادی بوده است؛ اگر عجیب و غریب بوده که محرمانه می‌شد. آیا حفظ کردن جان مردم عجیب و غریب است؟ در این پاساژ ۸۰۰ واحد در حال فعالیت‌اند و حدود ۲۴۰۰ کارمند به صورت ثابت کار می‌کنند. علاوه بر آن هزاران نفر در این پاساژ در حال تردد هستند؛ بنابرین نکات ایمنی باید رعایت شود.

کد خبر : ۴۲۰۵۸۳