خبرگزاری کار ایران

طالبیان:

علاقه مردم در ثبت میراث ناملموس در نظر گرفته شود

asdasd
کد خبر : ۴۲۰۰۲۶

رئیس شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران بر لزوم توجه به علاقه مردم در ثبت میراث ناملموس تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن طالبیان در نشست خبری مرکز میراث ناملموس تهران گفت: ممکن است؛ پرونده‌های میراث ناملموس کم‌حجم باشد، اما محتوای زیادی را در خود جای داده‌اند. همچنین در ثبت آثار ناملموس نباید تنها توجه‌مان به میراثی باشد که مورد نظر فرهیختگان است، بلکه مسائل مهم برای مردم باید بسیار در این زمینه جدی تلقی شود.

رئیس شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران در ارتباط با ثبت برخی خوراکی‌ها مثل دنده کباب، کرفس یا پسته رفسنجان در فهرست آثار ناملموس که حواشی‌های بسیاری را در پی داشته، اظهار کرد: اخبار مربوط به ثبت اینگونه موارد به درستی انتقال داده نشده است. آنچه ثبت شده دنده کباب یا کرفس نیست؛ بلکه دانش و مهارت تهیه این غذای محلی و همچنین رویشگاه کرفس کوهی است که نیازمند حفاظت اضطراری بوده است.

وی ادامه داد: شاید اگر ما مثلاً پرونده پخت نان لواش را برای ثبت جهانی ارسال می‌کردیم؛ همین واکنش‌ها را به دنبال داشت اما شاهد بودیم وقتی کشور همسایه این پرونده را به یونسکو ارسال کرد چطور در کشور ما حساسیت به وجود آمد و بنابراین ما نیز سریعاً در این پرونده مشارکت کردیم تا به عنوان میراث مشترک به ثبت برسد.

وی با اشاره به اینکه ثبت میراث ناملموس در بین کشور‌ها جنبه سیاسی نیز پیدا کرده است؛ افزود: یکی از انتقاداتی که به مرکز میراث ناملموس تهران وارد شده، این است که چرا فعالیت منطقه‌ای نداشته است. باید توجه کنیم همانطور که تعداد زیادی از مراکز مقوله ۲ (مراکز مربوط به کنوانسیون میراث ناملموس) هر روز در مناطق مختلف تاسیس می‌شود تعداد زیادی نیز بسته می‌شود، اما در این چند سال مرکز میراث ناملموس تهران فعالیت‌های مناسبی داشته و همچنین توانسته است؛ مکانی در شان خودش به عنوان مرکز میراث ناملموس تهیه کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز