خبرگزاری کار ایران

یادداشت بهمن فروتن برای محرم نویدکیا

کارشناس فوتبال ایران به خداحافظی محرم نویدکیا از فوتبال واکنش نشان داد.

بهمن فروتن، کارشناس فوتبال:صحبت‌های خود درباره نویدکیا را با این شعر از مهدی اخوان ثالث شروع می کنم که

کاش می‌شد بدانیم ناگه غروب کدامین ستاره ای، ژرفای شب را چنین بیش کرده است؟

ستاره‌های زیادی در دنیای فوتبال وجود دارند که هنگام خداحافظی‌شان فوتبال غمگین می‌شود اما ستاره‌های زیادی نداریم که وقت خداحافظی‌شان همه غمگین شوند. ستاره در دنیای فوتبال زیاد است اما ستاره‌ای که یک شخصیت منحصر به فرد مستقل داشته باشد به آسانی یافت نمی‌شود. محرم از معدود ستاره‌هایی است که با رفتنش از فوتبال همه را ناراحت کرد چون فوتبال ما یک شخصیت مستقل را از دست داد.

در زبان فارسی واژه پلی میکر به درستی بازیساز ترجمه شده است. بازیساز‌ها در دنیای فوتبال اندک هستند و نمونه‌های زیادی را نمی‌توان از آنها مثال زد. به طور مثال به جز ژابی و اینیستا نمونه سوم شاخصی در اسپانیا وجود ندارد که در این پست بتواند مانند این دو توانایی‌های خود را بروز دهد و یا در انگلستان به زحمت می‌توان بازیکنی با ویژگی‌های ژابی و اینیستا پیدا کرد. نویدکیا از معدود بازیساز‌های ایران است که به طور همزمان ویژگی‌های ژابی و اینیستا را دارد. قبل از اینکه صاحب توپ شود می‌داند که کدام بازیکن را صاحب توپ کند و آگاهی محیطی بالایی دارد و از تک تک هم تیمی‌هایش شناخت کامل دارد. نویدکیا از نظر فنی بازیکن متفکری است.

کاپیتان سپاهان در طول دوران فوتبال خود، تجلیات رسانه‌ای نداشت. شخصیتی بود که تمام‌قد در خدمت فوتبال و تیمش بود. در آن برنامه نود به یاد ماندنی که شرکت کرد به جای صحبت درباره‌ خود به در خصوص فوتبال ایران  واقعیت‌هایی را گفت که به مذاق عده زیادی خوش نیامد. او یک شخصیت مستقل است و در فوتبال ایران شخصیت‌های مستقلی چون او و مجتبی جباری تحمل و پذیرفته نمی‌شوند.

در هر حال او ستاره‌ای بود که با غروبش فوتبال ایران و شهر اصفهان را تاریک می‌کند. امیدوارم در فوتبال ایران قدر ستاره‌هایی چون نویدکیا که شخصیت‌ مستقلی دارند را بدانیم و از استقلال آنها برافروخته نشویم. سعی کنیم بعد از خداحافظی، آنها را در کنار فوتبال حفظ کنیم وجوانان آینده دار را از حضورشان بهره‌مند سازیم.

 

کد خبر : ۴۱۹۹۵۲