خبرگزاری کار ایران

واکنش آیت‌الله موسوی بجنوردی به طرح یک شائبه:

حرمت امام (ره) را نگاه داریم/ امکان ندارد امام حرامی را حلال کرده باشد

آیت‌الله موسوی بجنوردی با تأکید بر حفظ حرمت امام (ره) گفت: امام (ره) بزرگ‌تر از این است که کسانی بگویند حرام را حلال کرده است و اینکه ایشان تحت فشار، حکمی را صادر کنند هیچ مفهومی ندارد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی در واکنش به شائبه مطرح‌شده درباره فتوای امام به حلیّت شطرنج، تأکید کرد: امام خمینی (ره) در مسئله تقوا و تهذیب نفس در جهان اسلام مرد بی‌نظیری بود و واقعاً نفسش را مهذّب کرده بود و به تمام معنا، این باور را داشت که تمام حرکات و رفتار انسان در محضر خدا است و خدا را در همه چیز حاضر می‌دانست.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) از نظر تقوا، زهد، علم و درایت در جهان اسلام بی‌نظیر بود. من در نجف اشرف در دامن مرجعیت بزرگ شدم و مراجع بزرگی از جمله آیت‌الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی که مرجع تقلید کل جهان تشیع بود یا آیت‌الله العظمی حکیم، آیت‌الله العظمی شاهرودی و آیت‌الله العظمی خوئی را دیدم اما امتیاز خاصی که امام بر همه داشت این بود که واقعاً به تمام معنا باور داشت در محضر خداست.

موسوی بجنوردی تأکید کرد: ما اگر هر چیزی از علم، تهذیب نفس و تقوا داریم، معلممان این مرد بزرگ (امام خمینی) است. من حدود ۱۳ سال در نجف افتخار شاگردی ایشان را داشتم و نه تنها از ایشان علم آموختم، بلکه خود رفتار و گفتار او برای ما معلم اخلاق بود و ما را به سمت تقوا می‌کشاند که واقعاً باورمان باشد در محضر خدا هستیم و تمام حرکات و رفتارمان هم در محضر خداست.

به گزارش جماران، این استاد حوزه و دانشگاه در واکنش به شائبه مطرح‌شده درباره فتوای امام به حلیت شطرنج و تحت فشار قرار گرفتن ایشان برای صدور این فتوا، گفت: من برادرانه نصیحت می‌کنم که دیگر این حرف‌ها را نزنند؛ امام الگوی جهان اسلام است، امام الگوی روحانیت و مرجعیت است؛ امیدوارم ما شاکر باشیم که چنین فردی مرجع تقلید ما و رهبر انقلاب اسلامی بود و شاگردان بزرگی به جهان اسلام تحویل دا،. اکثر مراجع تقلید و بزرگانی که می‌بینید، شاگردان امام بودند؛ ایشان هم معلم اخلاق و هم معلم فقه، اصول و فلسفه بود و حوزه علمیه قم به خاطره حضور ایشان در آنجا، افتخار می‌کند.

وی تأکید کرد: ما به این حرف‌ها اهمیت نمی‌دهیم، امام (ره) بزرگ‌تر از این است که کسانی بگویند حرام را حلال کرد و هیچ مرجع تقلیدی، تحت فشار حکمی را اعلام نمی‌کند، چرا که مراجع تقلید ما همه عادل و باتقوا هستند و از خدا می‌ترسند و این طور نیست که با یک سری مسائل، حرام خدا را حلال کنند؛ این مراجع تقلیدی که من می‌بینم، چه رهبر معظم انقلاب و چه مراجع تقلیدی که در قم هستند، همه عادل و با تقوا هستند و باورشان این است که در محضر خدا قرار دارند.

موسوی بجنوردی افزود: من به‌عنوان یک برادر نصیحت می‌کنم که انسان مواظب صحبت‌های خودش باشد و این حرف‌ها را نزند؛ چرا که فردا باید در محضر خدا برای بیان آن‌ها پاسخگو باشد، به خصوص که ما باید حرمت امام (ره) را نگاه داریم، چون او آبروی جهان اسلام، تشیع و ایران است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که تحت فشار، حکم دادن چقدر با سیره عملی امام خمینی (ره) سازگار است، گفت: این معنا درباره ایشان، مفهومی ندارد. او به تمام معنا این باور را داشت که در محضر خداست و امکان ندارد احتمال این را بدهیم که ایشان حرامی را حلال کند.

موسوی بجنوردی در پایان گفت: من این اعتقاد را نسبت به همه مراجع تقلید و رهبر انقلاب هم دارم که نباید در مورد هیچ‌کدام از آن‌ها احتمال چنین کاری را بدهیم، امیدوارم خدا کسانی که این حرف را گفته و یا می‌گویند، هدایت کند.

کد خبر : ۴۱۹۹۱۹