خبرگزاری کار ایران

پیکر سعید کشن‌فلاح تشییع شد

مراسم تشییع پیکر سعید کشن فلاح، کارگردان تئاتر صبح امروز از مقابل تالار حوزه هنری به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هنرمندان بسیاری صبح امروز در محوطه حوزه هنری تهران دورهم جمع شدند و به صحبت درباره سعید کشن فلاح و فعالیت‌های ماندگار و مؤثر او در عرصه تئاتر پرداختند.

 تاجبخش فنائیان در توصیف این هنرمند، گفت: سعید کشن فلاح مثل همه ما زندگی کرد؛ مهربانی و نامهربانی کرد و مهربانی و گاهی نامهربانی‌ها دید اما پاک بود و زحمتکش. کسی که برای خانواده‌اش تا آخرین لحظه زندگی‌اش کار می‌کند، لابد جامعه‌اش را هم فراموش نمی‌کند و خیرخواه و وفادار و مرد است.

فنائیان با بیان اینکه "سعید کشن فلاح به خانواده‌اش خیلی عشق می‌ورزید و خانواده‌اش دوستش داشتند و دارند" گفت: همسر کشن فلاح می‌گفت او روز به روز زیباتر می‌شد؛ حتما همینطور بوده و فقط أیشان بوده که زیبایی‌های سعید کشن فلاح را دیده است. همه شما آنقدر مهربان و دوست داشتی و بامعرفت هستید که در تشییع جنازه این مرد شرکت کرده‌اید.

تاجبخش فنائیان ادامه داد: به نظرم، خداوند از گناهان کوچکش می‌گذرد به خاطر خوبی‌های بزرگش.

محمود عزیزی نیز در این مراسم، گفت: وقتی نزدیک به چهار دهه تاریخ معاصر را در هرجایی از زمینه تئاتر، آموزش و راه‌اندازی نگاه می‌کنیم ردپای سعید کشن فلاح آنجا قرص و محکم است.

این هنرمند تئاتر و تلویزیون، سعید کشن فلاح را یکی از ستون‌های مستحکم چهار دهه فعالیت هنرهای نمایشی در آموزش و راه‌اندازی خواند که ردپای این مرد پاک و دوست داشتند در آنها وجود دارد و گفت: امیدوارم هر از گاهی یاد بگیریم ذهن‌هایمان را شستشو دهیم؛ طبیعی است که وقتی کسی در مسىولیت و مدیریت جایی قرار می‌گیرد نمی‌توانیم همه منتفع شویم، حتما سهم ما نبوده است.

عزیزی خاطرنشان کرد: سعید کشن فلاح، جایی که بدنه هنرهای نمایشی می‌رفت که آسیب ببیند یک تنه ایستاد و حتی با حیثیت خود بازی کرد و تمام توانش را گذاشت و قدردانی هم نشد؛ اگر تنگ‌نظری‌ها را کنار بگذاریم و صادقانه چهار دهه فعالیت تئاتر و دانشگاه را نگاه کنیم، این ستون پابرجا را می‌بینیم.

محسن مومنی شریف در مراسم بدرقه پیکر سعید کشن فلاح، باور رحلت او را سخت توصیف کرد و گفت: ایشان اگرچه سال‌ها از بیماری رنج می‌برد، اما بیماری را به زانو درمی‌آورد و این باعث نشد از فعالیت‌هایش کاسته شود.

رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه سعید کشن‌فلاح هرگز بوی مرگ نمی‌داد، او را شخصیتی ارادت‌برانگیز و مجموعه‌ای از خصایل نیکو توصیف کرد که انسان را مجذوب می‌کرد.

مومنی شریف با بیان اینکه «از زمانی که در حوزه هنری در خدمت ایشان بودیم فردی اهل عمل، خستگی‌ناپذیر و مجاهد بود و به شهرت و بروز و ظهور رسانه‌ای بی‌اعتنا بود. به همین دلیل متأسفانه آن طور که باید و شاید حق او در رسانه‌های ما ادا نشد.» گفت: رسانه‌های ما او را خرد پنداشتند و فقط به خبر درگذشت او و زمان مراسم ختم‌اش بسنده کردند.

رئیس حوزه هنری خاطرنشان کرد: سعید کشن فلاح از طلایه‌داران هنر انقلاب اسلامی و در قامت معلم و راهبری مشفق دست جوانانی را گرفت که امروز از هنرمندان به نام کشور هستند.

اکرمی، رئیس دانشگاه هنر نیز گفت: برگ زرین دیگری از اهل هنر به خزان پیوست. مرحوم کشن فلاح یکی از هنرمندان متعهد و رنج دیده بعد از انقلاب اسلامی بود ایشان تمام فرصت زندگی ، کاری و حرفه‌ای اش را در جهت اعتلای هنر نمایش کشور صرف کرد و این کاری ارزشمند و قابل ستایش است.

اکرمی با بیان اینکه سعید کشن فلاح هم در بخش حرفه و هم آموزش فردی پرتلاش بود و از هنرمندان موثر در تئاتر به شمار می‌رفت ، گفت: او شاگردان و هنرمندان بسیاری را تربیت کرد که امیدوارم ادامه دهنده راه او باشند زیرا هیچ ارثی بهتر و گرانقدرتر از این نیست که انسان راه خودش را بین انسان‌ها باقی بگذارد و کشن فلاح به عنوان یک معلم این رسالت را به خوبی انجام داد.

رئیس دانشگاه هنر با آرزوی اینکه «ای کاش ما این هنرمندان را تا وقتی بین خودمان داریم ارج و احترام بگذاریم و تنها در خزانشان جمع نشویم» گفت: هنر و هنرمندان سنگ زیربنای فرهنگ کشورند و این سنگ‌های زیربنا تالم‌های بسیاری را تحمل می‌کنند تا ارزش‌های فرهنگی کشور حفظ شود و مرحوم کشن فلاح از نمونه‌هایی بود که علاوه بر تالملات جسمی تالم‌های روحی را مانند بسیاری دیگر از هنرمندان تحمل می‌کرد و فکر می‌کنم هنرمندان این کشور بخصوص در خود عرصه هنر بسیار مظلوم هستند.

اکرمی ادامه داد: بیایید دست کم خودمان قدر خودمان را بدانیم چرا همه تحسین‌ها را باید بعد از رفتن نثار هنرمندان کنیم. از هنرمندانی مثل کشن فلاح در جامعه زیاد است او فرزندان زیادی تربیت کرد که به فرهنگ این آب و خاک خدمت بسیاری کرد علیرغم اینکه همه شعارهای انقلابی ما مبتنتی بر انقلاب فرهنگی است اما فرهنگ در این کشور مظلوم واقع شده است.

او خاطرنشان کرد: فرهنگ برای بالندگی نیاز به امکانات ، بیان و آزادی دارد و ما همه اینها را از هنرمند دریغ می‌کنیم اما همه ارزش هنر ما به این است که هنرمند با وجود همه مضیقه‌ها تلاش می‌کنند و هنر را بالنده نگه می‌دارند حالا که ما از غیر هنرمندها نامهربانی‌ می‌بینیم دست کم باید خود ما هنرمندان قدر یکدیگر را بدانیم و اجازه دهیم که هنر بتواند خود را بهتر عرضه کند.

مهدی شفیعی (مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی) هم ابتدا با بیان اینکه قرار بود علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد) در این جلسه حضور یابد، گفت: ایشان به دلیل حضور در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس نتوانست در این مراسم باشد اما من به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همسر، دختران و جامعه هنرمندان درگذشت سعید کشن فلاح را تسلیت عرض می‌کنم.

شفیعی خاطرنشان کرد: سیل پیام‌های تسلیت و یادداشت‌هایی که در فضای مجازی و رسانه‌ها از سوی هنرمندان برای این واقعه داده شده حاکی از آن است که خانواده بزرگ هنر و کسانی که سعید کشن فلاح را می‌شناختند سوگوار و عزادار رفتن او هستند.

شفیعی با بیان اینکه جایگاه این هنرمند در تئاتر به ویژه پس از انقلاب اسلامی ویژه بود، گفت: سعید کشن فلاح و چند نفر دیگر بودند که به تئاتر کشور پس از انقلاب اسلامی رسمیت بخشیدند و به جرأت می‌گویم همه دانش‌آموخته‌های تئاتر به طور مستقیم یا به طور غیرمستقیم شاگرد او بودند. نسل جوان تئاتر حضورشان را مدیون حضور سعید کشن فلاح در جامعه و اتفاقات تئاتری هستند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه سعید کشن فلاح علیرغم بیماری حضوری موثر در رویدادها و مسئولیت‌های هنری داشت، گفت: زمانی که از او دعوت کردم تا مسئولیت نظارت و ارزشیابی تئاتر در اداره هنرهای نمایشی برعهده بگیرد و وضعیت جسمی او را دیدم شرمسار شدم اما کشن فلاح این مسئولیت را پذیرفت و در تمام جلسات روی ویلچر به همراه همسرش حضور می‌یافت و حضور او بسیار دغدغه مند بود.

شفیعی با اشاره به درگذشت داود رشیدی و کمال علوی گفت: ما هنرمندانی را از دست دادیم که ستون‌های تئاتر هستند و نبودشان خزان بزرگی است اما هنرمند رفتنی نیست و با آثارش، روحش بین خانواده هنر باقی می‌ماند.

در پایان با اقامه نماز به امامت حجت الاسلام دوست‌پرور نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر پیکر سعید کشن فلاح به سوی بهشت زهرا (س) تشییع شد.

کد خبر : ۴۱۹۸۵۹