خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خبر داد:

رشد 583 درصدی تولیدات کشاورزی استان کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۴۱۹۰۱

تولیدات کشاورزی در استان کرمانشاه نسبت به قبل از انقلاب 583 درصد رشد را نشان می دهد.

ایلنا ـ کرمانشاه: رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از محصولات و تولیدات کشاورزی کشور و استان کرمانشاه خودکفا شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، علی اشرف منصوری دهه فجر را فرصت مغتمنی برای مرور دوران و مقایسه انقلاب اسلامی با رژیم شاهنشاهی دانست و افزود: در این سالهای تحولات عظیمی در استان کرمانشاه در بخش کشاورزی رخ داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: تولیدات کشاورزی در استان کرمانشاه نسبت به قبل از انقلاب 583 درصد رشد را نشان می دهد.

منصوری این تحول را ناشی از ایجاد زیرساختها، افزایش دانش کشاورزی و... دانست و گفت: در حال حاضر بیش از 4 میلیون و 100 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه تولید می شود که این رقم با دوران قبل از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وی افزود: استان کرمانشاه در تولید برخی از محصولات استراتژیک رشد قابل ملاحظه ای در کشور داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: قبل از انقلاب تولید گندم در استان کمانشاه کمتر از 103 هزار تن در سال بود که این رقم در حال حاضر به 1 میلیون 500 تن در سال رسیده که نشان دهنده رشد 870 درصدی تولید این محصول در استان است.

منصوری با اشاره به اینکه تولید جو در قبل از انقلاب 50 هزار تن در سال بوده، گفت: در حال حاضر استان کرمانشاه قادر به تولید سالیانه 350 هزار تن جو دارد که از این حیث جزو استانهای برتر کشور محسوب می شویم.

وی استان کرمانشاه را استانهای برتر و ممتاز کشور در تولید ذرت دانه ای عنوان کرد و افزود: کرمانشاه در قبل از انقلاب رقم قابل توجهی در تولید ذرت دانه ای نداشته است، ولی امروز شاهد تولید سالانه 400 هزار تن از این محصول در استان کرمانشاه هستیم.

منصوری در ادامه به رشد 400 درصدی تولید چقندر در این استان کرمانشاه کرد و گفت: تولید چقندرقند قبل از انقلاب کمتر از 100 هزار تن در سال بود که این رقم بعد از انقلاب به 500 هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: این مقدار چقندر تولیدی کرمانشاه نه تنها نیاز کارخانجات این استان را تامین می کند، بلکه بخشی از آن به دیگر استانهای کشور صادر می شود.

وی تولید گوشت مرغ قبل انقلاب در این استان را سالیانه 3100 تن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر استان کرمانشاه سالیانه 45 هزار تن تولید گوشت مرغ دارد که نسبت به دوران قبل از انقلاب رشد 1350 درصدی دارد.

منصوری افزود: همچنین استان کرمانشاه در حال حاضر سالانه 30 هزار تن گوشت قرمز تولید می کند که این رقم نسبت به دوران قبل از انقلاب که تولید آن زمان کمتر از 10630 تن بوده، نشان دهنده رشد 183 درصدی این حوزه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه رقم تولید آبزیان استان کرمانشاه در قبل از دوران انقلاب را ناچیز عنوان کرد و گفت: سالانه 12 هزار و 500 تن انواع آبزیان در استان کرمانشاه تولید می شود که این میزان تولید، کرمانشاه را نسبت به دیگر استانهای غیرساحلی در مکان بالایی قرار داده است.

وی با اشاره به بحث قطب کشاورزی شده استان کرمانشاه، تاکید کرد: در استان کرمانشاه شاهد استعدادها و پتانسیل های بسیار خوبی در بخش کشاورزی هستیم و با یک حرکت شتابان و عزم راسخ می توانیم این استان را به قطب کشاورزی کشور تبدیل کنیم.

منصوری در ادامه به اقدامات و طرحهای انجام گرفته در یک سال اخیر توسط سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: طی یک سال اخیر در حوزه ایجاد زیرساختهای کشاورزی، شاهد مجهز شدن 12 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمانشاه به سیستم آبیاری نوین هستیم که این مقدار 36 درصد فعالیتهای انجام شده ما در این حوزه را نشان می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: در یک سال اخیر عملیات انتقال آب با لوله، 42 کیلومتر در استان کرمانشاه انجام گرقته است که این مقدار 63 درصد از کل عملیات انجام شده را شامل می شود.

منصوری تاکید کرد: همچنین در یک سال اخیر 6076 متر مکعب استخر ذخیره آب در استان کرمانشاه صورت گرفته که 16 درصد از کل عملیات این بخش را شامل می شود.

وی با اشاره احداث 60 کیلومتر کانال آبیاری در یک سال اخیر در این استان، گفت: در یک سال اخیر شاهد احداث 3 بند انحرافی در استان کرمانشاه بوده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: در یک سال اخیر، 38 پروژه تامین آب و پمپاژ در استان کرمانشاه احداث شده است.

منصوری با اشاره به تکمیل و شروع ساخت 14 ایستگاه پمپاژ در استان کرمانشاه، گفت: خوشبختانه شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه همکاری بسیار خوبی با جهاد کشاورزی دارد، تا جایی که در یک سال اخیر بیش از 50 هزار هکتار از اراضی دیم این استان به آبی تبدیل شده است.

وی کل سطح باغات استان کرمانشاه را 42 هزار و 500 هکتار عنوان کرد و افزود: در یک سال اخیر 1800 هکتار به سطح باغات استان کرمانشاه افزوده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به ایجاد باغ یکپارچه در شهرستان قصرشیرین، گفت: برای احداث این باغ، بیش از 215 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که 150 میلیارد آن را بانکهای عامل پرداخت و مابقی را مجری طرح تامین کرده است.

منصوری به آمار حوزه زراعت این سازمان اشاره کرد و افزود: انجام فعالیتهای تحقیقاتی برای تولید انواع بذور، تامین بیش از 32 هزار تن انواع بذر گندم، تامین نهاده ها، اجرای پروژه "آی پی ام" برای نظارت بر مصرف و کاهش سم و تولید محصول سالم از برنامه های حوزه زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه است.

وی با اشاره به اینکه 9 میلیارد تومان اعتبار برای کمک به تامین علوفه و دان مرغ برای واحدهای تولیدی استان در نظر گرفته شده است، گفت: 80 درصد از منابع تسهیلاتی بانک کشاورزی به توسعه واحدهای دامپروری اختصاص یافته است و براساس این آمار، شاهد افزایش 25 درصدی واحدهای مرغداری در استان کرمانشاه هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: تولید مرغ در استان کرمانشاه در دوره به 9 میلیون قطعه می رسد که این میزان در 556 واحد صنعتی تولید مرغ در این استان صورت می گیرد.

منصوری با اشاره به افزایش 21 درصدی واحدهای پرواربندی گوساله در استان، گفت: با احداث 30 واحد پرواربندی گوساله در کرمانشاه، 3627 راس گوساله به ظرفیت این استان افزوده خواهد شد.

وی افزود: با ایجاد 37 واحد جدید پرواربندی بره، شاهد افزایش 30 درصدی این بخش خواهیم بود و ظرفیت بره در استان به 11900 راس می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در یک سال گذشته 350 واحد زنبورداری در استان کرمانشاه ایجاد شده است، که نشان دهنده رشد 30 درصدی این واحدها دارد.

منصوری با اشاره به افزایش 5 درصدی واحدهای گاو شیری در استان کرمانشاه، افزود: امسال تولیدات کشاورزی در حوزه شیلات به بیش از 12 هزار و 500 تن رسیده است که نشان دهنده رشد 67 درصدی این حوزه نسبت به سالهای گذشته است، بدین منظور شیلات استان کرمانشاه به افزایش میزان تولیدات خود، به اداره کل تبدیل شده است و عملا از سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مستقل شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: قبلا مصرف سرانه آبزیان در استان کرمانشاه کمتر از 250 گرم در سال بود که خوشبختانه این رقم در سالجاری به 7 کیلوگرم در سال رسیده است.

وی با اشاره به 2 هزار تن صادرات محصولات کشاورزی در سالجاری از استان کرمانشاه به کشور عرق، افزود: در سالجاری میزان صادرات استان کرمانشاه به کشور عراق از نظر وزنی 33 درصد و از نظر ارزشی 16 درصد رشد داشته است.

منصوری گفت: برای اولین بار، در سال 91 خاویار از ماهیان خاویاری در استان کرمانشاه تولید شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: در طول یک سال اخیر 75 واحد تبدیلی و تکمیلی کشاورزی به ظرفیت فرآوری 770 هزار تن به استان کرمانشاه در این بخش افزوده شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح توسعه کشاورزی، استان کرمانشاه را به یک کارگاره بزرگ سازندگی تبدیل کرده است، گفت: استان کرمانشاه موفق شده است که بعد از 6 ماهه از ابلاغ طرح توسعه بخش کشاورزی کل سهم استان را جذب و انعقاد قرارداد کند.

منصوری با اشاره به یک سهم استان کرمانشاه در مرحله اول طرح توسعه کشاورزی، 137 میلیارد تومان بوده است، تاکید کرد: در این مرحله 3152 طرح با 137 میلیارد تومان اعتبار و ظرفیت اشتغالزایی 3743 به صورت مستقیم انعقاد قرارداد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: 7200 هکتار از عرصه های منابع ملی برای فعالیتهای کشاورزری به ویژه توسعه باغبانی به افراد واجد الشرایط واگذار شده است که از این حیث جزو استانهای برتر کشور محسوب می شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز