خبرگزاری کار ایران

در دیدار ابتکار باوزیر خارجه آلمان مطرح شد؛

احتمال مشارکت آلمان در احیای تالاب هامون

asdasd
کد خبر : ۴۱۷۳۱۴

در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به آلمان و دیدار وی با وزیر خارجه این کشور احتمال مشارکت آلمان در احیای تالاب بین المللی هامون به عنوان ذخیرگاه زیست کره یونسکو مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار بامداد چهارشنبه برای امضای بیانیه مشترک همکاری‌های زیست محیطی، دیدار با مقامات، حضور در همایش اقتصادی و معرفی فرصت‌های همکاری با شرکت‌های صنعتی در زمینه محیط زیست به ویژه مدیریت پسماند و بازدید از کارخانه مدیریت پسماندهای پتروشیمی (BASF) و مؤسسه تغییرات آب و هوای آلمان (Potsdam) طی سفر دو روزه خود، وارد برلین شد.

دیدار با وزیر فدرال محیط زیست و امضای بیانیه مشترک

معاون رییس جمهور پس از دیدار و گفت‌و‌گو با باربارا هندریکس وزیر فدرال محیط زیست، حفظ طبیعت، ساختمان و ایمنی هسته‌ای آلمان درباره همکاری‌های دوجانبه، بیانیه مشترکی را با وی به امضاء رساند.

براساس این بیانیه، امضا کنندگان بایستی مطابق قوانین و مقررات خود، براساس برابری، منافع متقابل و با در نظر گرفتن خط مشی‌های زیست محیطی همکاری نمایند.

زمینه‌های همکاری عبارتند از: طبیعت، حفظ تنوع زیستی و بهبود زیست بوم‌های منطقه‌ای، حفاظت از پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده، حفاظت از جو زمین از طریق مقابله با تغییرات آب و هوا، ارزیابی بهبود اثرات زیست محیطی، حفاظت از محیط زیست دریایی و مناطق ساحلی، مقابله با بیابان زایی، مدیریت آلودگی آب و خاک، مدیریت سازگار با محیط زیست، مدیریت پسماند‌ها و مواد شیمیایی خطرناک، بهره برداری از شیوه‌های پایش زیست محیطی، زمینه‌های بهبود کیفیت هوا، ترویج فناوری‌های نوآورانه و سازگار با محیط زیست، ترویج بهترین فناوری‌های در دسترس برای کارخانه‌های صنعتی، جنبه‌های اقتصادی حفاظت و سازگاری با اقلیم، حمایت از سرمایه گذاری و توسعه تجارت، آگاهی رسانی زیست محیطی و آموزش، قانونگذاری و خط مشی دهی ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تقویت همکاری‌های بین المللی و برون مرزی در زمینه مقابله با چالش‌های نوظهور مانند تغییرات آب و هوا، اهداف توسعه پایدار، تبادل اطلاعات و اسناد علمی و فنی، نتایج پژوهش‌ها و اطلاعات وضعیت محیط زیست.

در اجرای این بیانیه، امضا کنندگان یک کمیته کاری مشترک تشکیل می‌دهند و بیانیه پس از امضاء لازم الاجرا خواهد شد.

دیدار ابتکار با اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان/ تاکید طرفین بر گسترش همکاری‌ها

در دیدار معاون رییس جمهور کشورمان با وزیر خارجه آلمان، چگونگی همکاری‌های دوجانبه، برطرف شدن موانع همکاری‌های زیست محیطی و بهره گیری از سند چارچوب این همکاری‌ها که ساعتی قبل از این دیدار به امضا رسیده بود، مورد تاکید قرار گرفت.

معصومه ابتکار در این ملاقات تاکید کرد همکاری‌ها باید زمینه ساز بهره‌مندی ایران از فناوری‌های پاک و سازگار با محیط زیست باشد که اکنون با عوارض گرمایش جهانی و پدیده‌هایی مانند ریزگرد‌ها روبروست.

وی با اشاره به جایگاه ایران در منطقه و تجربیات موفقی که در جذب همکاری‌های بین المللی از جمله در مورد دریاچه ارومیه با سازمان ملل و ژاپن داشته، نا‌امنی‌های منطقه را که سبب وخیم‌تر شدن مشکلات محیط زیستی شده، مورد تاکید قرار داد.

اشتاین مایر نیز در این دیدار بر ضرورت همکاری بین دو کشور تاکید کرده و از بررسی احتمال مشارکت در احیای تالاب بین المللی هامون به عنوان ذخیرگاه زیست کره یونسکو و تالابی بین مرزی با افغانستان، سخن گفت.

در این ملاقات حضور شرکت‌های خصوصی به ویژه در زمینه مدیریت و تولید برق از پسماند و نیروگاههای خورشیدی و بادی در ایران مطرح شد. وزیر خارجه آلمان، نقش آفرینی کشورش را در مناسبات منطقه‌ای با محوریت قرار دادن ایران برای تلاش‌های زیست محیطی مورد تاکید قرار داد.

اشتاین مایر با درخواست از ابتکار برای ابلاغ سلام و درود ویژه خود به رییس جمهور روحانی و دکتر جواد ظریف، بر ضرورت برطرف کردن موانع بانکی و مالی که بعضا در بانک‌های بزرگ اروپایی مشاهده می‌شود و قول مساعد برای حل آن به خصوص برای حضور شرکت‌های محیط زیستی آلمان در ایران، تاکید کرد.

در این جلسه که حدود یک ساعت به طول انجامید، دکتر علی ماجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران و تنی چند از معاونین وزیر خارجه آلمان حضور داشتند.

نشست ابتکار با مدیران شرکت‌های فعال آلمانی در حوزه محیط زیست

از دیگر برنامه‌های روز نخست معاون رییس جمهور کشورمان در آلمان، شرکت در جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت‌های صنعتی بود که در زمینه محیط زیست فعال هستند. در این نشست زمینه‌های همکاری و چگونگی مشارکت با شرکت‌های ایرانی و انتقال فناوری‌های جدید به کشورمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز