خبرگزاری کار ایران

کمالوندی در جلسه کمسیون امنیت ملی:

ایران صاحب تکنولوژی هسته ای است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: نشست امروز کمیته هسته ای این کمیسیون، با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرای برجام با حضور معاونان سازمان اتمی و مسئولان اقتصادی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سید حسین نقوی حسینی در تشریح نشست امروز کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در پی تصویب کمیسیون، بنا بر این شد که با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرای برجام، جلساتی با دستگاه‌های ذیربط برگزار شود. به همین جهت کمیته هسته‌ای کمیسیون امروز چهارشنبه از ساعت ۳۰ : ۱۴ الی ۳۰ : ۱۸ سه جلسه با دستگاه‌های مربوطه برنامه‌ریزی کرد. در اولین جلسه با شرکت کمالوندی، سخنگو و معاون سازمان انرژی هسته‌ای برگزار شد. هدف در این جلسه بررسی آخرین وضعیت حوزه هسته‌ای کشور پس از برجام و انجام تعهدات طرفین است. 

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کمالوندی در نشست امروز گفت که پس از برجام فضای بین‌المللی برای جمهوری اسلامی در حوزه فعالیت هسته‌ای باز شده و جمهوری اسلامی در نشست‌هایی حضور پیدا می‌کند که کشورهای درجه یک اتمی حضور می‌یابند. همچنین در حوزه بازرسی‌ها، با توجه به مناسبات شفاف بین جمهوری اسلامی و آژانس، اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی برای ما ایجاد نکرده است و از همه مهم‌تر اینکه ما به عنوان یک کشور صاحب تکنولوژی هسته‌ای، در غنی‌سازی محدودیتی نداریم. 

نقوی حسینی گفت: در ادامه جلسه، ذوالنوری این سوال را مطرح کرد که مطابق ابلاغیه مقام معظم رهبری (بند ۴) بنابراین شد که در راکتور اتمی اراک، ابتدا طراحی و توافق باز طراحی انجام شود و بعد تغییرات در آن صورت گیرد. چه اتفاقی در این حوزه رخ داده است؟ که کمالوندی در جواب اعلام کرد که مطابق نظر مقام معظم رهبری پیش رفته‌ایم و ضمانت‌های لازم گرفته شده و آن سند تضمین و مطمئنی است که با امضای طرف مقابل منعقد شده که درجه اعتبار آن بسیار بالاست. در قرارداد تجاری یا اقتصادی باز طراحی هم مدیریت در اختیار ماست و ما کارفرما هستیم. بنابراین کار را خودمان انجام می‌دهیم ولی دفاع از طرح و پروژه به عهده طرف مقابل است که امتیازی به نفع ما محسوب می‌شود. سند معتبر قرارداد مذکور با امضای شش وزیر امور خارجه تضمین شده است و این سند یک تضمین سیاسی است. 

وی گفت: کمالوندی در ادامه گفت که در زمینه تحقیق و توسعه نیز، مطابق نظر مقام معظم رهبری دورنمای تحقیق و توسعه را تعریف کردیم و آنچه که مدنظر بوده را محقق سازیم. البته در این مسیر، مواد اولیه قابل دسترس و استاندارد سوخت تولید شده مورد توجه جدی است و استراتژی بلندمدت بر این اساس تنظیم شده است. 

نقوی حسینی افزود: در قسمت دوم جلسه امروز؛ خسرو تاج قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت، مرتضی الله‌داد معاون اقتصادی اتاق ایران و نقره‌کار معاون حقوقی بانک مرکزی و همکاران آنان حضور یافتند تا آخرین وضعیت اجرای برجام، رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود را گزارش نمایند.

خسروتاج در نشست امروز تأکید کرد که بندهای مربوط به برداشتن تحریم حرکت کشتی‌ها و صادرات فرش انجام شده و به طور کلی در واردات و صادرات ما مشکلی نداریم البته موانع بانکی همچنان وجود دارد اگرچه به قول آقای نقره‌کار بیش از ۲۳۰ بانک با ما کار می‌کنند ولی بانک‌های بزرگ همچنان در همکاری با موانع و مشکلات روبرو هستیم. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: در نشست امروز کمیته هسته‌ای این کمیسیون همچنین نقره‌کار تصریح کرد که کلیه تحریم‌های بانکی از تحریم‌های ثانویه برداشته شده است اما عمده کار ما با بانک‌های بزرگ است که هنوز همکاری آن‌ها با ما حل نشده است. عدم امکان تسویه دلاری، قرار داشتن ایران در بلک لیست (FATF)، تحریم‌های اولیه شخصیت‌ها، شرکت‌ها و بانک‌ها و قوانینی که آمریکایی‌ها در این ارتباط تصویب کرده‌اند از جمله دلایل اصلی عدم همکاری بانک‌های بزرگ با ماست. البته راهگشایی‌های خوبی هم صورت گرفته است.

کد خبر : ۴۱۷۲۵۱